2023-10-13, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Men sanningen står fast förankrad, tillräcklig i sig själv, oavsett vad de väljer.

Sanningen kommer vi inte få förrän om många år. Just nu kan man kallt utgå från att alla har en agenda på ett eller annat sätt.
Citera
2023-10-13, 23:47
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
och Pallarna har fått miljarder med...men de tycker raketer är viktigare än sol paneler

Snacka om att du kokar nu.....kan inte ens leka neutral längre

Det var Netanyahu som faktiskt sa detta

" Jag är glad att vi inte fann olja....då fick vi ist använda våra hjärnor "

Har inte han en poäng "neutral " ? come on...give him that atleast

Jag kokar inte alls, och har aldrig hävdat att jag är 100 % neutral. Jag stödjer inte Israel, för det är en genomvidrig och rasistisk apartheidstat. Därmed kan jag omöjligen vara neutral.

Det jag sagt är att jag står på barnens och den civila befolkningens sida, både i Gaza och I Israel. Det innebär inte att jag stödjer folkmördarstaten Israel.

Fan vad kul om ashkenazijudarna hittade någon ny parentes i någon jävla sagobok och gjorde anspråk på det som vi idag kallar Sverige. Vore kul att se hur villiga svenskarna är på att ge upp sitt land och flytta för att ge utrymme till guds utvalda folk, och om de inte går med på det så kommer judarna döda dem. I wonder... hur vänliga svenskarna skulle vara
Citera
2023-10-13, 23:47
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonCounsin
Även om är ute ur leken, finns det grupperingar på Västbanken som finnas sig i att gå med på några förhandlingar av något slag.

Ja Västbanken är en annan fråga. Likaså Hizbollah, än så länge.
Citera
2023-10-13, 23:48
Medlem
MonCounsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Det jag inte förstår är vad Hamas har att vinna på att attackera och gå in som de gjorde mot Israel nu. Jag funderar på vad har de för ess i rockärmen? Jag förstår ju om samtliga grannländer hade stöttat och valt att attackera samtidigt, då hade Israel haft det hett om öronen. Men lilla Hamas ensamma? De är ju som en flugskit mot Israel.
Antingen är det en missräkning från deras sida eller så rör det sig om någon form av Istishhad i sällan skådad omfattning.
Citera
Medlem
Inget
Det är som en förymd fånge 97% av fallen
De planerar hur de ska rymma från fängelset... men väl ute blir det svårare och svårare...

Hamas trodde inte det skulle gå så långt, misstaget det de gjorde var att skjuta ner civila...

Hade de tagit soldater där de anföll och gick tillbaka så skulle det bombas etc men fång utväxling...men det kortet är bränt efter de dödade 1000 civila oavsett om de har 150 gisslan , de är betraktade som döda

Citat:
Det jag inte förstår är vad Hamas har att vinna på att attackera och gå in som de gjorde mot Israel nu. Jag funderar på vad har de för ess i rockärmen? Jag förstår ju om samtliga grannländer hade stöttat och valt att attackera samtidigt, då hade Israel haft det hett om öronen. Men lilla Hamas ensamma? De är ju som en flugskit mot Israel.
Citera
Medlem
Citat:

Finns ingen grund till att tro att Hamas agerar rationellt.
Citera
2023-10-13, 23:49
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonCounsin
Men eftersom ett i sammanhanget inte oväsentligt antal av dem redan har anhöriga som är svenska medborgare, blir processen tämligen lättare.

Det finns väl ungefär 8000 personer i Sverige som är födda i de palestinska territorierna jämfört med i runda slängar 250 000 som är födda i Syrien eller har en förälder som är det och ungefär lika många från Irak. Eftersom Gaza har mindre än hälften av befolkningen i de palestinska territorierna så pratar vi kanske om 4000 personer i Sverige från Gaza och eftersom anhöriginvandringen numera är rätt strikt så blir det nog ett ganska litet problem jämfört med anhöriginvandring av Syrier, Irakier och folk från fd Jugoslavien, som är de största icke-nordiska invandrargrupperna i Sverige.
Citera
2023-10-13, 23:51
Medlem
Terrororganisationer som Hamas och Hizbollah skulle inte klara sig utan skurkstater som Iran och Irak.
Muslimska stater kan inte bygga upp något, hade bara tur med oljan.
Gapa och skrika att allt är Israels och USA:s fel är vad de sysslar med, ja och kritiserar den "dekadenta" västvärlden.
Citera
2023-10-13, 23:51
Medlem
Explosioner i norra Israel (Haifa).

Hamas eller Hizbolla?
Citera
2023-10-13, 23:52
Medlem
försök inte stumpan

du försökte "tänk på gisslan " , " förhandla är det bästa "...

bra försök .... men du lurar inte oss här, speciellt inte de som hade MÖ i sitt bord under sin militära karriär...

Jag sakta men säkert kom med kommentarer för se din reaktion och voila....så kom hatet...

Så du kan lägga ner nu...men du svarade inte på en palles fråga i Aktuellt " vad är araberna, de bara pratar"

måste svida att se att ingen hjälp kommer
inte ens Iran ...*snyft*

Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Jag kokar inte alls, och har aldrig hävdat att jag är 100 % neutral. Jag stödjer inte Israel, för det är en genomvidrig och rasistisk apartheidstat. Därmed kan jag omöjligen vara neutral.

Det jag sagt är att jag står på barnens och den civila befolkningens sida, både i Gaza och I Israel. Det innebär inte att jag stödjer folkmördarstaten Israel.

Fan vad kul om ashkenazijudarna hittade någon ny parentes i någon jävla sagobok och gjorde anspråk på det som vi idag kallar Sverige. Vore kul att se hur villiga svenskarna är på att ge upp sitt land och flytta för att ge utrymme till guds utvalda folk, och om de inte går med på det så kommer judarna döda dem. I wonder... hur vänliga svenskarna skulle vara
Citera
2023-10-13, 23:55
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Någon har antagligen tutat i dem att Israels respons ska driva grannländerna till att göra just det

Ja, ur ett taktiskt perspektiv så är det ju förståeligt. Men samtidigt är det oerhört korkat då Israel skulle få stöd från USA. Även om USA skulle stå utanför konflikten så är deras intresse är att bevara Israel som det är samtidigt att man inte vill att deras kärnvapen ska hamna i orätta händer.

Oavsett hur Hamas har räknat med stöd från grannländer, även om så hela mellanöstern skulle stödja Hamas, så är det ju mer troligt att Israel vinner på det och det kommer bara sluta med att det är Hamas och deras allierade som dör och förlorar i detta.
Citera
2023-10-13, 23:55
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-

Med ditt Nazistiska hat mot Israel så är det svårt att ta dig på allvar. Redan din avatar skvallrar om att du inte riktigt är en fredsälskande humanist.

Några frågor till dig:
- Vilken är den enda demokratin i Mellanöstern, där personer av alla religioner kan verka och till och med bli parlamentsledamöter?
- Efter en längre period av fred och stabilitet i området, har Israel någonsin plötsligt anfallit sina grannar?
- Efter en längre period av fred och stabilitet i området, har andra länder som Palestina eller andra arabländer anfallit Israel?
- Om en Israelisk soldat kommer fram till en skadad civilperson från motståndarlandet, ger denne första hjälpen, eller torterar civilpersonen till döds?
- Om en Palestinsk soldat kommer fram till en skadad civilperson från motståndarlandet, ger denne första hjälpen, eller torterar civilpersonen till döds?

Mina svar:
- Israel
- Nej
- Ja
- Första hjälpen
- Torterar till döds

Vad blir dina svar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto