2023-10-13, 10:04
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Israel gör allt de kan för att skydda civila och Hamas gör ingenting för att skydda civila. Så det där argumentet att Israel är så hemska för att de inte låtit fler dö, det kan du lägga ner. Det är ren antisemitism. Tänk dig själv om Israel inte hade haft skyddsrum och inte haft iron dome. Då hade det dött mångdubbelt fler i raketbeskjutningar genom åren.

En halv miljon människors hem har blivit förstörda av Israel bara nu. Nu vill Israel att 1 miljon människor ska lämna Gaza. Tror du själv på smörjan du sprutar ut här?

Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Nä det är du som säger att saker är komplicerat, var har jag skrivit det?

Jag har varit rätt tydlig med att det är rätt enkelt detta. Området kallades för Palestina. I området Palestina bodde det BÅDE judar och araber.

FN:s förslag på en 2 stats lösning accepterades av Judar, men inte av araber.

Då återstår ju frågan, om nu Palestinierna får tillbaka ockuperat område av Israel, som du tycker. Kommer dom bli nöjda då? Nej det kommer dom ju inte, för dom vill ju att Israel ska utrotas.

Än engång, området koloniserades av juder under brittisk ockupation.

Nej, just det. Du kan inte svara med ett nej eller ja till frågan men tycker att det är självklart att palestinierna skulle acceptera ett liknande fredsförslag 1948...

Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Gränsövergången kan fortfarande användas. Egypten kan lägga stegar över sin egen mur, ta upp ett hål i den, vad som helst. Allt går med vilja och kreativitet. Du har verkligen noll förväntningar på arabländer, tror inte de är kapabla att klara någonting, men begär samtidigt att Israel ska klara precis allt, försörja Hamas med el och vatten, och offra sin egen befolkning. Snacka om skillnad i förväntningar. Du och andra araber måste lyfta er ur den typen av självvald underlägsenhet för att kunna få mer välstånd och framgång. Man måste ta ansvar själv. Inte bara sitta och gnälla. Ingen kom till Israel heller och hjälpte dem att förse ett ökenland med avsaltat havsvatten.

Israel har varnat Egypten att de kommer att bomba konvojen. Du kommer vara den första att anklaga Egypten för att startat ett krig om de börjar försvara konvojerna. USA står där med två hangarfartyg för att döda och förstöra. Är du seriös?
Citera
2023-10-13, 10:05
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Alla Hamas vapen är ryska, tillverkade på rysk licens, med ryska delar. Det trodde jag alla visste.
Hur det än förhåller sig med den saken är det viss skillnad på det och att rysktalande skulle befinna sig i händelsernas centrum.

Ryska vapen på avvägar är ju ingenting nytt, s.a.s. De skulle t.o.m. kunna komma från Syrien.
Citera
2023-10-13, 10:06
Medlem
Norge fordømmer Israels blokade og tiltakene som rettes mot sivile i Gaza, sier statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) til TV 2 og NRK

Här i Sverige har vi en marionettdocka till statsminister som styrs av SD.

Skamligt!
Citera
2023-10-13, 10:07
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommar.cool
Israel har bombat ihjäl tretton av de israeler som är fångar i Gaza. Israels regim hatar araberna mer än den gillar sitt eget folk.

Nu går det inte till på det sättet att man bombar just där gisslan befinner sig utan primärt mer på en samling Hamas-as och ev vapenförråd.
Sedan om Hamas-as använt gisslan som mänskliga sköldar är bara beklagligt men terrororganisationer som Hamas-as har aldrig följt krigets lagar.
De följer terrorns lagar bara dom asen !

https://omni.se/jerusalem-post-fotografier-bekraftar-att-barn-halshoggs/a/P4Jeqe
Senast redigerad av Erik Öst 2023-10-13 kl. 10:21.
Citera
2023-10-13, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
Snarare att Israel visar sitt rätta ansikte för tiotusende gången och ni smuts här sitter och dreglar över det. Israel, USA, etc., kan begå krigsbrott efter krigsbrott, bryta mot alla möjliga internationella lagar och man bryr sig inte.

Att en random soldat säger att han såg detta och nyheten sprids som löpeld över hela världen är minst sagt komiskt. Är du lättlurad?

Att ingen bryr sig är en j-a myt.
Sverige har alltid kritiserat Israel stenhårt.
Och svenska politiker, författare, journalister och hjälporganisationer har engagerat sig djupt FÖR palestiniernas sak i flera decennier. Bla Sverige har investerat sjukt mkt pengar. Kom fan inte och säg att ingen bryr sig om Israels krigsbrott. Det är inte bara en lögn. Det är djupt oförskämt mot mig som svensk. Du ska skämmas. Fy fan.

Att terroristerna sköt barn, eldade upp barn, att de våldtog en massa kvinnor osv, är helt klarlagt.
Vad tror du islamistiska terrorister gör?

Bjuder på te och cigaretter och smågodis?
Citera
2023-10-13, 10:08
Medlem
Goatpower1911s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommar.cool
Israel har bombat ihjäl tretton av de israeler som är fångar i Gaza. Israels regim hatar araberna mer än den gillar sitt eget folk.

Israel räknar dessa kidnappade judarna redan som döda. Det finns något som är värre än att dö, det är att bli torterad, våltagen etc av palestinska mördar robotar i någon tunnel någonstans. Om Israel kan få de fritagna, bra! men jag tror knappast att de räknar med det. Hamas är fega kräk som tror att de ska kunna skydda sig med gisslan och Israel kommer inte låta dem göra det.
Senast redigerad av Goatpower1911 2023-10-13 kl. 10:11.
Citera
2023-10-13, 10:09
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Brukar annars vara "det är komplicerat" när bruna mördas. Folks mobiltelefoner dör just nu pga att det inte finns elektricitet samtidigt som Israel vill tvinga ut befolkningen till öken där det inte finns mat, vatten eller något annat. Vilken del har du svårt att förstå? Israel styrs i princip av nazister idag, de moderata från förr finns inte. Flera av deras ministrar kallar Palestinierna för djur.

Haman är resultatet av att Israel har vägrat fred eller ett fritt och självständigt Palestina. När har Israel senast sagt att de är beredda på två-stats lösning?

Och vad fan ska arabstaterna kunna göra? Israel har ju bombat gränsövergången till Egypten? Ingen kan komma förbi blockaden. Skulle de försöka de blir de attackerade och då kommer såna som du börjar anklaga arabstaterna för att vara aggressiva, etc. etc. Utan att de uppnår något.

Du kan ju börja med att inse att Israel inte ligger i Skandinavien, så blir du mindre snusförnuftig. Grannsämjan där nere är inte som i Norden. Du kan ju t.ex. titta tillbak på sexdagarskriget.
Citera
2023-10-13, 10:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Du misstänker rysk inblandning, eller? Har du svängt lite i din hållning de senaste dygnen?
Så här ser min tankegång ut:

Detta vet vi;
Egypten varnade enligt sig själva Israel för att någonting stort var planerat i södra Israel. Detta säger Israel att Egypten aldrig gjorde.

Hamas och/eller andra islamistiska grupper (som tagit rygg på Hamas vid attacken i lördags) valde att stanna vid attentatsplatsen till dess Israels militär anlände.

Jag tror att detta rör sig om en false flag där Hamas fått hjälp att genomföra en attack och där Israel av någon anledning såg åt ett annat håll. Inte ens Hamas är så korkade att de inte begrep konsekvenserna av en attack som den i lördags. De har trott sig ha skydd av någon.

Sådant spel är ingenting ovanligt, man utnyttjar en grupps hat för att få igång en kedjereaktion genom att på ett eller annat vis utlova hjälp till gruppen. Det behöver förstås inte handla om ryssar för det, även om Ryssland har många muslimer. En tanke är förstås att det kan röra sig om soldater, ryska eller bara inhyrda, från kriget i Ukraina.

Inte för att det spelar någon roll längre, för nu går tåget oavsett vad.
Citera
2023-10-13, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
Snarare att Israel visar sitt rätta ansikte för tiotusende gången och ni smuts här sitter och dreglar över det. Israel, USA, etc., kan begå krigsbrott efter krigsbrott, bryta mot alla möjliga internationella lagar och man bryr sig inte.

Att en random soldat säger att han såg detta och nyheten sprids som löpeld över hela världen är minst sagt komiskt. Är du lättlurad?

Och ändå kan jag slå vad om att du hellre vill bo i Israel, USA eller Sverige än i valfritt arabland? Varför flyttar du inte annars? Är det trevligt med yttrandefrihet och frihet?

Händelsen som omtalas har det cirkulerat mängder med bilder på, det är bara för dig att googla.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ser du din tydliga motsägelse? Nej, alla muslimer är inte intresserade av att ta världsherravälde, men hela religionen går ut på det, och många av dem är med på det tåget, både genom våld och genom successiv utbredning. Det betyder att Islam i grund och botten är en krigisk religion, och inget annat.
Är det medier som fått dig att tro det ?
Medier är ju väldigt noga med att i nio fall utav tio prata om Islam och terrorism kan jag tycka. För övrigt är de inte vidare intresserade utav Islam.
Något jag har sett i allafall.

Jag har alltid ansett att terrorister bland muslimerna är allt annat än troende muslimer och vad gäller Palestina och Israelkonflikten vill man ju nu att övriga världen skall ta emot dessa Palistiner de anser vara terrorister hela högen.
Varför kan jag undra.
" ni övriga får ta hand om dem vi anser vara blodtörstiga mördare "

Ser inte folk hur dysfunktionellt allt är.
Citera
Medlem
Tyst demo för Gazabor Malmö varje dag 17.30
Citera
2023-10-13, 10:13
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Enligt Human Rights Watch har nu Israel tydligen använt sig av vit fosfor, vilket är strikt förbjudet enligt folkrätten.

Om det stämmer, vilket jag tror, så är det inte första gången Israel använt olagliga stridsmedel i ett krig.

Varför ställs inte Netanyahu inför rätta i Haag?
Jag tittade på en livestream i natt.
Plötligt kom det två starkt lysande klot svävande in i bild. De sjunk sakta mot några bostäder.
Det brann väldigt länge där de slagit ner. Skenet var blålila.
Edit.
Kollade hur en fosfor bomb ser ut.
Det såg därimot för några dagar sedan. De användes för att oskadliggöra båtar som låg en hamnbassäng.
Senast redigerad av styrlund 2023-10-13 kl. 10:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in