Citat:
Ursprungligen postat av
Grantoppen2
Nej det är Israel eftersom de är fullt medvetna om detta. Det är att försöka läggs ansvaret på andra när det är helt uppenbart att var och en har ansvar för sina egna handlingar och vad de leder till.
Du har fel. Israel har rätt att bomba om byggnaderna används för militära ändamål.
Det är de som använder de för militära ändamål som har ansvaret, och som begår krigsbrott i och med att de använder mänskliga sköldar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grantoppen2
Det är ju som om man var ute och körde med bilen och någon plötsligt lagt ett barn på vägen ”nä men det är inte mitt fel om jag kör över barnet eftersom det inte var jag som lade det på vägen…” En normal människa bromsar in eller undviker att köra över barnet, oavsett vem som lagt det på vägen. Det är din handling i en viss situation som räknas. För barnet är det DITT beslut som avgör om det får leva eller ej. Det är det enda som betyder något. Vilka dårar som helst kan ha lagt det där men det fråntar ju inte dig ditt ansvar?
Din analogi är helt värdelös eftersom du inte tar med konsekvenserna för vad som sker om man inte eliminerar Hamas. I ditt scenario kan man bromsa in eller undvika att köra över barnet.
Jag antar att du med det menar att man kan undvika att civila inte dödas.
Det går inte eftersom Hamas gömmer sig bland civila, och det är deras plan att du ska köra över barnet, du kan mao. inte undvika det, och du kan inte bromsa in.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grantoppen2
Gud ser vad de gör. Det borde de tänka på som är så troende…
Hamas? Det borde de tänkt på innan de gav sig ut på sin mord-turné.
Israel ser enbart till att lördagens händelse inte ska upprepa sig (som är Hamas veerk)