2023-10-13, 01:20
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Gaza är en liten plats av förklarliga skäl. Barn bor där. Hela kvarter har blivit sönderbombade. Den där regeln håller inte i denna kontext.

Barn bor i Israel.barn blev slaktade i Israel nyss.
Citera
2023-10-13, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Läste du ens vad jag skrev? Hamas låter inte civila evakuera.
Israel däremot låter civila evakuera innan man flygbombar byggnaderna.
Om de evakuerar eller inte är en annan fråga, men som sagt så vill inte Hamas att folk lämnar (eftersom man vill ha fler döda i statistiken)
Man behöver inte öppna en korridor om man ska flygbomba en byggnad, det är bara att bomba den direkt från luften.

Informationen kommer fram då man detonerar en mindre missil på taket på byggnaden som skall jämnas med marken. Om man inte upptäcker det så är man antingen död eller både blind och döv.
Som jag skrev tidigare har israelerna även hackat Gazas tv-kanal och uppmanar folk att lämna Gaza.
Jo, det gör det mer moraliskt okej, eftersom man låter de civila fly.

Nej, det är det faktiskt inte. Det är Hamas ansvar att de inte använder sig av mänskliga sköldar.
Israel bombar inte barn, de bombar byggnader.

Vart ska de fly då? Det finns inga skyddsrum och det sprängs och bombas överallt? Jag kan bara tänka mig skräcken att befinna mig där med mina barn och inte kunna ta mig därifrån. De som beordrar detta måste vara ondskan själv. Det är inte nödvändigt alls.
Citera
2023-10-13, 01:23
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Nej det är Israel eftersom de är fullt medvetna om detta. Det är att försöka läggs ansvaret på andra när det är helt uppenbart att var och en har ansvar för sina egna handlingar och vad de leder till.
Du har fel. Israel har rätt att bomba om byggnaderna används för militära ändamål.
Det är de som använder de för militära ändamål som har ansvaret, och som begår krigsbrott i och med att de använder mänskliga sköldar.

Citat:
Det är ju som om man var ute och körde med bilen och någon plötsligt lagt ett barn på vägen ”nä men det är inte mitt fel om jag kör över barnet eftersom det inte var jag som lade det på vägen…” En normal människa bromsar in eller undviker att köra över barnet, oavsett vem som lagt det på vägen. Det är din handling i en viss situation som räknas. För barnet är det DITT beslut som avgör om det får leva eller ej. Det är det enda som betyder något. Vilka dårar som helst kan ha lagt det där men det fråntar ju inte dig ditt ansvar?
Din analogi är helt värdelös eftersom du inte tar med konsekvenserna för vad som sker om man inte eliminerar Hamas. I ditt scenario kan man bromsa in eller undvika att köra över barnet.
Jag antar att du med det menar att man kan undvika att civila inte dödas.
Det går inte eftersom Hamas gömmer sig bland civila, och det är deras plan att du ska köra över barnet, du kan mao. inte undvika det, och du kan inte bromsa in.

Citat:
Gud ser vad de gör. Det borde de tänka på som är så troende…
Hamas? Det borde de tänkt på innan de gav sig ut på sin mord-turné.
Israel ser enbart till att lördagens händelse inte ska upprepa sig (som är Hamas veerk)
Senast redigerad av kato85 2023-10-13 kl. 01:27.
Citera
Medlem
Officiell jihad dag imorgon 😂 alla länder kommer sakta men säkert få ångra och betala för att vi släppt in dessa djur.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
https://m.jpost.com/breaking-news/article-767951

bekräftat nu vissa bebisar vart brända och vissa halshugga

så ni hamas kramare som säger " källa" kan sluta förneka nu
Även FM Blinken har sett de...

Men även om bilder visas här så skulle ni Hamas kramare förneka det

"The Jerusalem Post*can now confirm based on verified photos of the bodies that the reports of babies*being burnt*and decapitated in Hamas's assault on Kfar Aza are correct. May their memory be a blessing.

The photos were shown to US Secretary of State Antony Blinken during his visit to Israel on Thursday by the Public Diplomacy Directorate in the Prime Minister's Office."

Nu bryr jag mig inte egentligen men ”Jerusalem post” låter inte som en objektiv källa under krig
Citera
2023-10-13, 01:24
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Vart ska de fly då? Det finns inga skyddsrum och det sprängs och bombas överallt? Jag kan bara tänka mig skräcken att befinna mig där med mina barn och inte kunna ta mig därifrån. De som beordrar detta måste vara ondskan själv. Det är inte nödvändigt alls.
Hamas styr Gaza och de har ju medvetet genomfört attacken mot Israel, således torde de ha haft möjlighet att planera för flygbombningarna genom att bygga skyddsrum. Om så inte skett så är det alltså på Hamas ansvar att de inte tar ansvar för att skydda civilbefolkningen mot bomberna.
Citera
2023-10-13, 01:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Nej, civila mål är inte legitima mål. Det är krigsbrott.

Civila mål blir legitima mål om det finns soldater i dem som skjuter från byggnaden och ej krigsbrott
Citera
2023-10-13, 01:25
Avslutad
Citat:
Läste du ens vad jag skrev? Hamas låter inte civila evakuera.
Israel däremot låter civila evakuera innan man flygbombar byggnaderna.
Om de evakuerar eller inte är en annan fråga, men som sagt så vill inte Hamas att folk lämnar (eftersom man vill ha fler döda i statistiken)
Man behöver inte öppna en korridor om man ska flygbomba en byggnad, det är bara att bomba den direkt från luften.
Man öppnar korridor när man bombar sönder kvarter och barn. Somsagt, trubbig och burdus approach av israel. Jag undrar varför man inte agerar mer precist och går in med marktrupper och krigar. Nu agerar man snarare hämndlystet snarare än strategiskt.

Citat:
Informationen kommer fram då man detonerar en mindre missil på taket på byggnaden som skall jämnas med marken. Om man inte upptäcker det så är man antingen död eller både blind och döv.
Som jag skrev tidigare har israelerna även hackat Gazas tv-kanal och uppmanar folk att lämna Gaza.
Jo, det gör det mer moraliskt okej, eftersom man låter de civila fly.
Det är inte moraliskt okej att med vetskap bomba barn.

Citat:
Nej, det är det faktiskt inte. Det är Hamas ansvar att de inte använder sig av mänskliga sköldar.
Israel bombar inte barn, de bombar byggnader.
Det där låter som någon som lever i förnekelse. Jag tycker nog att vi kan försöka se på saken så objektivt som möjligt.
Citera
2023-10-13, 01:26
Medlem
4-4-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
Officiell jihad dag imorgon 😂 alla länder kommer sakta men säkert få ångra och betala för att vi släppt in dessa djur.

Kommer inte hända ett skit imorgon, men garanterat framöver.
Citera
2023-10-13, 01:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Israeliska specialtrupper som krigar mot Hamas:
https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1712541247678840968
Citera
2023-10-13, 01:27
Avslutad
Citat:
Spelar ingen roll hur stor eller liten Gaza är. Det är ingen ursäkt för terrorister att gömma sig bland civilbefolkningen.
Självklart blir det mer skador på omkringliggande objekt om totala ytan med alla objekt är väldigt liten, och man vill bomba ett visst objekt.
Citera
2023-10-13, 01:27
Medlem
MonCounsins avatar
Citat:
Nej, förklara gärna, eftersom du verkar känna till den.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dahiya_doctrine
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in