Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Som åklagad är det inte brottsligt att ljuga oavsett hur omoraliskt det är. Och jag är evigt tacksam att vi inte har statliga moralpoliser som dömer någon på grund av avvikande åsikt, läggning eller vad det vara månde.
Är det kanske sådana instanser du efterlyser?
Att kunna se företeelser ur olika perspektiv ser jag som en tillgång jämfört med att vara statiskt fixerad vid ett och fördöma alla andra. Min värld är inte enbart svart och vit utan innehåller även nyanser och jag kan acceptera att alla inte har samma uppfattning som jag utan att fördöma. Jag har svårt att se det som omoraliskt.
Som åtalad kan man ljuga - precis som Maja gör konstant.
Inför sina föräldrar dagen efter.
Inför A*bin vid lunch på söndag.
Inför sin far i sms när hon förfasas över att Tove är försvunnen.
Inför FhL. Hon är lika ovetande som dem om vad som kan ha hänt, Tove ruttnar bort och Maja tiger i 47 dagar.
Sen ljuger hon om att hon ramlat och krälat i spyor.
Att hon lägger kläder med spyor i tvättkorgen.
Hon ljuger om att Johanna nog burit jackan med barr och barrat ner sängen.
Sen ljuger hon om att hon inte vet nåt om mobil, nycklar och nåt eldsken har hon inte sett.
Sen ljuger hon om att hon sovit. För i inledande förhör sov hon inte alls, bara vid köksbordet då hon åt hamburgare.
I sista förhör ljuger hon om att Johanna sagt att A*bin hämtat Tove - vilket faller på sin orimlighet om hon rådgjort med J och skrev till A*bin att Tove gått hem.
Dess innan har Maja varit medlöpare vid tre planerade mordförsök. Lattjat vidare med Johanna som om inget märkvärdigt hänt.
En helt normalt beteende som bara kan förbises. Inget av större värde och bara moralpoliser som reagerar alldeles i onödan i ett rättsfall för mord.