2023-10-13, 00:57
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Majas och Johannas lögner innebar att Toves kropp låg ute i naturen i veckor. De anhöriga led. Hade Maja och Johannas lögn lyckats så hade anhöriga lidit än idag. Utan att veta vad som hänt med Tove, utan att ha en grav att gå till. Grubbel och ångest över var Tove var, vad som hänt henne.

Men du tycker att det är i sin ordning, eller hur? För det är ju inte brottsligt att ljuga. Och moral tycker du är ovidkommande för frågan. Till råga på allt är det en tillgång att kunna se det fina med att Johanna och Maja kan ljuga utan konsekvenser. Det gör ju du. Du kallar det för att ”se nyanser”.

Maja har ljugit om sina förehavanden under mordet, utan konsekvenser. Hon belönas istället. Ljuger man riktigt bra för rätten, oavsett hur uppenbart det är, så belönas man med att åka hem. Tar man frivilligt på sig ansvar låses man in. Men det här har du försvarar i oändligt antal inlägg. Jag förstår att du firar idag.

Så bra formulerat 👏
Citera
2023-10-13, 00:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Som åklagad är det inte brottsligt att ljuga oavsett hur omoraliskt det är. Och jag är evigt tacksam att vi inte har statliga moralpoliser som dömer någon på grund av avvikande åsikt, läggning eller vad det vara månde.
Är det kanske sådana instanser du efterlyser?

Att kunna se företeelser ur olika perspektiv ser jag som en tillgång jämfört med att vara statiskt fixerad vid ett och fördöma alla andra. Min värld är inte enbart svart och vit utan innehåller även nyanser och jag kan acceptera att alla inte har samma uppfattning som jag utan att fördöma. Jag har svårt att se det som omoraliskt.
Som åtalad kan man ljuga - precis som Maja gör konstant.

Inför sina föräldrar dagen efter.
Inför A*bin vid lunch på söndag.
Inför sin far i sms när hon förfasas över att Tove är försvunnen.
Inför FhL. Hon är lika ovetande som dem om vad som kan ha hänt, Tove ruttnar bort och Maja tiger i 47 dagar.

Sen ljuger hon om att hon ramlat och krälat i spyor.
Att hon lägger kläder med spyor i tvättkorgen.

Hon ljuger om att Johanna nog burit jackan med barr och barrat ner sängen.

Sen ljuger hon om att hon inte vet nåt om mobil, nycklar och nåt eldsken har hon inte sett.

Sen ljuger hon om att hon sovit. För i inledande förhör sov hon inte alls, bara vid köksbordet då hon åt hamburgare.

I sista förhör ljuger hon om att Johanna sagt att A*bin hämtat Tove - vilket faller på sin orimlighet om hon rådgjort med J och skrev till A*bin att Tove gått hem.

Dess innan har Maja varit medlöpare vid tre planerade mordförsök. Lattjat vidare med Johanna som om inget märkvärdigt hänt.

En helt normalt beteende som bara kan förbises. Inget av större värde och bara moralpoliser som reagerar alldeles i onödan i ett rättsfall för mord.
Senast redigerad av develi 2023-10-13 kl. 01:08.
Citera
2023-10-13, 00:59
Medlem
Citat:
En viss bitterhet för att det är ok att ljuga under en mordutredning utan konsekvenser? Varför skulle jag ha nåt att invända mot det? Ju mer det ljugs och ju värre plåga för brottsoffren och anhöriga, desto bättre. I Sverige ska vi skydda brottslingarna i första hand. Deras rätt att ljuga utan konsekvens.

Efter dom släppte Maja så verkar det ha blivit något av ett OS eller VM i foliehattar och stolpskott här i tråden.
Citera
2023-10-13, 01:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Efter dom släppte Maja så verkar det ha blivit något av ett OS eller VM i foliehattar och stolpskott här i tråden.
Ja de som försvarat Maja har fått sällskap. Majas vänner i tråden befinner sig i ett ruskigt sällskap. Men det är väl bra att de får se vilken typ av människor som försvarar Maja, vilken sorts sällskap de befinner sig i.
Citera
2023-10-13, 01:02
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
En viss bitterhet för att det är ok att ljuga under en mordutredning utan konsekvenser? Varför skulle jag ha nåt att invända mot det? Ju mer det ljugs och ju värre plåga för brottsoffren och anhöriga, desto bättre. I Sverige ska vi skydda brottslingarna i första hand. Deras rätt att ljuga utan konsekvens.

Anledningen till att åtalade kan ljuga är att dom inte vittnar under ed. Som övriga vittnen gör och därigenom riskerar att dömas för osant intyg. Missförstå mig rätt, men det är en åtalads "rättighet" att ljuga. Men samtidigt vet inte du eller jag om hen faktiskt ljuger. Tex majas sovande. Vi kan finna det osannolikt men inte va 100 på att hon ljuger.

Att dom anhöriga lider förstår alla i en sån här situation. Och vi alla förstår deras sorg o lidelse. Men det är ingenting domstolen skall befatta sig med. Tyvärr är det verkligheten. För att få det till det du vill måste lagarna ändras. Men fram till dess får vi leva med att åtalade kan ljuga. Smärtsamt ja.
Citera
2023-10-13, 01:02
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Domstolen dömer annorlunda helt enkelt i detta fall än om det varit två karlar.

Ok? TR dömde båda till livstids fängelse. För dom som bara har ett liv är det trotts allt ett rätt långt straff.
Citera
2023-10-13, 01:06
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ja de som försvarat Maja har fått sällskap. Majas vänner i tråden befinner sig i ett ruskigt sällskap. Men det är väl bra att de får se vilken typ av människor som försvarar Maja, vilken sorts sällskap de befinner sig i.

Jag vill bara nämna att jag aldrig försvarat Maja. Jag har ingen aning om hon är skyldig eller inte. Det enda jag vet är att bevisen inte kommer upp till mordanklagelsen.
Citera
2023-10-13, 01:06
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Anar man en viss bitterhet??? För att du inte förstår bevisvärdering.

En viss ...

Vissa tycks tro att om Johanna hade sagt att hon sov så hade alla andra bevis emot henne gått upp i rök.
Men det är trots allt så, att det finns en hel räcka indicier som knyter ihop Johannas mord på Tove alldeles tillräckligt. Att hon själv erkänner strypgreppet gör knappt varken från eller till, hon har ju ändå låg trovärdighet. Det är inte vad hon säger som utgör den huvudsakliga bevisningen, det är allt annat tillsammans.
Citera
2023-10-13, 01:09
Medlem
Perfekt för M@j@ att bli utsläppt på en torsdag så hon kan ha en myskväll med familjen och sin fanclub idag innan hon festar loss på Nöjet fredag och lördag. Sen gå till kyrkan och även vila upp sig på söndag för på måndag är det ju skoldag igen. Då har hon varit frånvarande ganska exakt ett år från sin utbildning så blir ju perfekt att hoppa in i den nya klassen!

Frågan är vad som händer med lilla M@j@ sen när domen avkunnas onsdag 25e? Vad kan vänta henne:
*som varit inne flera gånger och sökt efter Tove på Nöjet och väntade ut henne utanför för att "hämnas lite"
*som säger sig ha sovit under hela mordet och sedan vistats på toaletten nån halvtimma tillsammans med en mördad Tove utan att tillkalla hjälp - ringa 112
*som var med och gjorde sig av med Toves nycklar, mobil och slutligen kropp
*som skyddade brottslingen - sin mörderska till vän
*som tillsammans med Joh@nn@ diktade ihop en historia vad som hänt
*som teg och undanhöll sanningen medan Toves anhöriga led förtvivlat, massor av samhällets resurser och enormt många frivilliga letade efter Tove under drygt två veckor innan hon hittades
*som fortsatte tiga ytterligare någon månad innan hon började berätta något och slutligen sin egen sovande historia

En sak är säker - Karma kommer att slå tillbaks på henne oavsett vad rätten dömer!!!!!
Citera
2023-10-13, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Delar samma frågetecken som du. Finns inga som helst bevis eller ens indicier på att MH har utsatt Tove för misshandel.

Däremot kan hon ha gjort annat i fallet som inte har gått att bevisa(förutom gravfridsbrottet då).
Peter Gillbergs egna ord:

Bevisen räcker till en misshandel av normalgraden.

https://www.expressen.se/nyheter/maja-hellman-slapps-i-vantan-pa-nya-domen-om-mordet-pa-tove/

Konstigt att folk i tråden säger sig veta att det inte finns några som helst bevis att Maja utsatte Tove för misshandel, t.o.m Majas försvarsadvokat medger att det finns bevis som räcker för normalgraden av just MISSHANDEL.
Citera
2023-10-13, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Vad dillar ni om? Vet ni något som ingen anna vet?

Tycker du att världen är rättvis och att domstolen alltid dömer rätt? Tycker du att alla brottsoffer blir tagna på allvar och får upprättelse? Det är naivt att tro att rättssäkerheten är total. Ett rättssystem uppfunnet av människan själv kan inte bli fullständigt och totalt rättssäkert.

Menar just nu utanför det här brottsfallet.
Citera
2023-10-13, 01:13
Medlem
IWannaBeSedateds avatar
Borde inte Maja förutom gravfridsbrottet dömas för skyddande av brottsling?
Om det bedöms som grovt (vilket det väl borde?) så är det upp till fyra år på straffskalan.

Varför pratas det inte om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in