2023-10-12, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Falskt. Endast Hamas har detta som sin föredragna önskan.

Oavsett så verkar båda sidor väldigt duktiga på det.
Citera
2023-10-12, 22:51
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Efter helgens massakrer så kommer inte Israel förhandla ett jävla skit. De kommer gå in med marktrupp och det kommer bli ett blodbad. Det var nästan som att detta var förutbestämt.
Och då väljer Israel att låta gisslan dö. Jag förstår alltså att det är möjligt att Israel gör så som du säger, min poäng är bara att det är ett val de gör, som påverkar gisslans öde.
Citera
2023-10-12, 22:53
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
De civila kommer att göra processen kort med Hamas om de blir tillräckligt desperata och inte ser något annat slut på belägringen än att göra sig kvitt Hamas. Israel kan lugnt sitta och titta på.

Kanske. Fast Israel kan inte bara sitta och belägra hur länge som helst. Omvärlden är förstående och kommer att fortsätta vara, men inte hur länge som helst. Förr eller senare kommer att krävas antingen en militär operation eller hjälpinsatser till Gaza.
Senast redigerad av SugaredThoughts 2023-10-12 kl. 22:58.
Citera
2023-10-12, 22:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Här har man varit. Ligger mellan Kibbutz Yiron och den libanesiska orten Yaroun. Mindre än 1 km från gränsen till Libanon. Grymt vin!

https://israelsgoodname.blog/2014/02/13/galil-mountain-winery/

Yaroun var drabbat i kriget mellan Hizbollah och Israel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Yaroun
Citera
2023-10-12, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Egypten vill inte ha Gaza.

Israel vill ha Gaza, men inte dess befolkning.

Israel kan inte fördriva hela Gazas befolkning för ingen vill ta emot dem och det politiska priset av att driva iväg hela befolkningen med våld är för högt.

Lösningen?

Göran Greider får ta över ansvaret för Gaza.

Israel har inte haft Gaza på 18 år. Förutom som fientlig, missilskjutande granne som de måste förse med el och vatten pga sina egna och omvärldens förväntningar att de ska vara humana. De skulle nog med stor glädje ge Gaza till Egypten om Egypten då kontrollerade Hamas.
Citera
2023-10-12, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Vi får se om Israel mördar 2 miljoner eller var de stannar. Tror de de är redo att ha ihjäl hela befolkningen på Gazaremsan?

Flera muslimska nationer har uttryckt sin oro för det palestinska folket i Gaza genom åren.

Självklart kommer det muslimska civilsamhället i Mellanöstern ta emot sina själsfränder och behandla dom som dom människor dom är?

Hur många tar Saudi?
Citera
2023-10-12, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Att Israel skulle slå tillbaka hårt visste Hamas. Men likväl ignorerade de faktum och offrade sin egen civilbefolkning för sin egen vinning(?) skull. De har noll sympati från mig.

Och ditt svar har typ noll att göra med mitt resonemang.
Citera
2023-10-12, 22:57
Medlem
Tillåta ???
Vad fattar du inte palle kramare....läst dina texter. Jag har redan gett dig ett exempel men ger igen

Om du har 10 gisslan på en bank
Så länge de lever så kan man förhandla.
Dödar du EN gisslan = så kommer insatsstyrkan in och dödar dig och kommer acceptera civila förluster . För det har redan gått för långt

Så är det NU...så då menar du att det var insats styrkan som "låter gisslan dö" ???

Tror du nu att du kan få in det i din t**** skalle? Kommer inte förhandlas... 1000 är redan döda

Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Och då väljer Israel att låta gisslan dö. Jag förstår alltså att det är möjligt att Israel gör så, min poäng är bara att det är ett val de gör, som påverkar gisslans öde.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Vad är du inte förstår??? De är dödsdömda även om de släpper gisslan

Frågan är bara om Hamas vill dö med lite medmänsklighet kvar i kroppen eller som ett odjur.

När Breivik gjorde sitt sjuka dåd och pepprade små barn... så var det en pojke som klarade sig när Breivik hade honom i sitt sikte...Han gick ner på knä och skrek "SNÄLLA NEEJ" , Breivik gick då förbi honom.

Han fick ingen + poäng där och ska inte få heller....samma med Hamas... De kan välja ist hur deras mödrar ska ha det i framtiden, deras barn när Gaza är i ruiner

Israel kommer ju knappast ta 10.000 fångar dvs hela Hamas och kallblodigt avrätta dom, om dom ger sig.
Citera
Avstängd
100 döda terrorister idag. 6000 bomber över Gaza som väger 4000 ton..

https://www.expressen.se/nyheter/tidigare-generalen-ska-utplana-hamas/
Citera
Medlem
neiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Har du någon koll överhuvudtaget om vad Israel sysslat med dom senaste decennierna? Har du läst in fakta överhuvud taget eller upprepar du bara vad din pappa svurit om vid frukostbordet?
Varför gjorde inte du en tråd här på flashback då för att upplysa oss om det? Med bifogade bilder och videoklipp, eller var det kanske inte så viktigt?

Jag har sett dussintals videoklipp på unga som gamla som oprovocerat försöker knivhugga IDF-soldater, det var många år sedan.
Senast redigerad av neige 2023-10-12 kl. 23:01.
Citera
2023-10-12, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
ALLA BARN är en jäkligt bra början.... kan börja där.... inte "några" .... ALLA

Ja, om någon av de stridande parterna respekterade människor och kvinnor ocb barn, så skulle vi nog komma långt mot fred. Tyvärr är det ju så att Hamas utför vidrigheter och Israel dödar ännu fler kvinnor ocb barn på än grymmare utstuderat vis. Blir en ond cirkel som ingen av dessa fanatiska sidor ens verkar vilja bryta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in