Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag har tyvärr inte hunnit följa rättegången så mnitiskt idag, och sämst under Gillbergs försvar, men har skummat igenom det mesta.
Vet inte om han hävdar sovning, men jag kan inte se heller att vakenhet är ett starkt indicium.
Nu finns det ju lite annat moralsikt sett runt Majas beteende, men min dotter sa att om hon hade hört att ett mord pågick i rummet bredvid och hon visste det Maja visste om Johanna, är hon inte säker på att hon skulle våga ingripa.
Sedan hade hon väl kanske fösökt ringa 112 förstås, men ändå varit väldigt rädd för att Johanna skulle upptäcka det inna hjälp kom, hämnas, särskilt som att hon visste hur Johanna funkar. Hur skulle det bli om Johanna inte blev fälld.
Men för stunden, just då, hade hon om hon hört mordet varit jätterädd.
Att vara vaken, betyder alltså inte att Maja hållit i händer.
Att inte ringa 112 är inte olagigt, men så klart det bästa om man kan utan att själv råka illa ut.
Precis! Jag tror inte heller Maja sov, jag tror hon var vaken, livrädd och höll för öronen och bad till gud. Det är hemskt men betyder fortfarande inte att man har mördat någon.
Om hon inte vågade ringa 112 eller springa ut ur lägenheten så borde hon absolut vägrat stiga in i bilen. Hon borde bara sprungit därifrån. Vad skulle Johanna ha kunnat göra åt det med ett lik i bilen? Hon hade varit tvungen att åka iväg själv.