2023-10-12, 17:15
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det var en märklig intervju. Hon nämnde väl 16 år i rätten men pratar om brottet grov misshandel i media. Som ger färre år. Inte konsekvent.

Hon nämnde väl 16 år som högsta straff om hovrätten finner henne skyldig till mord.
Men hon yrkade på att åtalet skulle ogillas. Hennes egen uppfattning, i rätten, var alltså att Johanna var helt oskyldig till något brott. Men inför media anser hon att det var grov misshandel.

Där ser man tydligt hur hon som försvarsadvokat arbetar för en dom hon själv inte tror på. Det må vara en sak, men att sedan gå ut i media och säga något annat. Det är helt förkastligt för en försvarsadvokat. Lika illa som att i radio berätta att hon vid arbetsdagen slut sitter och skrattar åt sina klienter. Horribelt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Verkar ta länge för domstolen att komma överens i häktningsfrågan. Man är nog inte helt ense.

Det kan nog ta sin tid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Helga
Hoppas M får det stöd och den hjälp hon behöver nu. Hon har fått en rejäl läxa, den hårda vägen, och jag hoppas hon framöver träffar bättre vänner och kan säga nej när det behövs. Träna på att inte bara följa minsta motståndets lag, inte bara följa någon som hon vet gör fruktansvärt dåliga saker, bara för att själv få ha roligt, få behålla sin vän och blunda för allt det dåliga och obehagliga
.
M kan omöjligt dömas för mord. Finns inga bevis och det har känts fruktansvärt att en ung människa kan dömas till livstids fängelse utan ordentlig grund. Jag tror hon promenerar ut i friheten strax. Och Johanna kan sitta där hon sitter. Ju längre, desto bättre.
Hur kan någon tro på att M sov
Vet ingenting Hört lngenting

Räkna ihop tiden i hennes sovschema under de ca 45 min som mordet skedde
som är helt ohållbart

Sovtid 1 Ca 15 min
Sen toabesök 02.19
Sovtid 2 Ca 7-8 min
Sen toabesök 2
Sen visar mob ansiktsid 02.33
Finns inte en chans att M ingenting vet eller hört
Senast redigerad av Anedin 2023-10-12 kl. 17:19.
Citera
2023-10-12, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Hon nämnde väl 16 år som högsta straff om hovrätten finner henne skyldig till mord.
Men hon yrkade på att åtalet skulle ogillas. Hennes egen uppfattning, i rätten, var alltså att Johanna var helt oskyldig till något brott. Men inför media anser hon att det var grov misshandel.

Då förstår jag. Tack.
Citera
2023-10-12, 17:17
Medlem
Tiares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretagrisfantast
Du har verkligen ingen koll alls. Maja är inte ett offer på något sätt och vis, det är bara vad hon vill att alla ska tro.

Och vad får dig att tro att hon inte är ett offer?
Citera
2023-10-12, 17:18
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Fria Maja, eller hur?
Citera
2023-10-12, 17:19
Medlem
Tror ni det blir överklagan till HD oavsett utgång? Känns som det varit flera lösa trådar och att allt har gått så fort?
Citera
2023-10-12, 17:19
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Verkar ta länge för domstolen att komma överens i häktningsfrågan. Man är nog inte helt ense.

Nja, det skulle ju ta ett par timmar. Det är ju en del formalia och annat som skall klaras av också.
Och så kanske det var någon av rättens medarbetare som bjöd på någon extra god fika till kaffet också, man vet aldrig.

Det skulle ju ta ett par timmar, så det kommer nog ett beslut om inte allt för länge.
Citera
2023-10-12, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Då förstår jag. Tack.

Fanns grov misshandel med som rubricering nu i hovrätten? Vet att det diskuterades kring att ändra eller tillägga men vet inte hur det blev av med det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Tror ni det blir överklagan till HD oavsett utgång? Känns som det varit flera lösa trådar och att allt har gått så fort?
Om Maja frias så hoppas jag det går vidare till HD
Citera
Medlem
Men... kom med i matchen!
Att Maja var rädd.... det har avhandlats här i snart ett år! Maja har sagt att hon inte var rädd. Om du läste pläderingarna idag såg du kanske åklagarens ord om Majas förmodade rädsla...
Citera
2023-10-12, 17:22
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya

Maja - nej.
Johanna - ja hon kommer förmodligen inte att ha så mycket att förlora på det. Men vet vet, det kanske blir åklagaren som överklagar hennes dom till HD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in