2023-10-12, 15:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
han kom med förklaringar, så som att det var mörkt, Maja trött o lite full, Tove kan ha legat i ett hörn med nått över sig tex
I ett hörn av badrummet? Som är så litet? Hallen? Där hade Maja snubblat över kroppen på väg till badrummet. Köket kan det ju inte ha varit, där satt Maja och åt hamburgaren. Vardagsrummet? Varför skulle Johanna släpa kroppen till vardagsrummet istället för att låta den ligga kvar i badrummet?

Haha, nej Majas bisarra påstående ligger där i sin oförklarlighet.
Citera
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
han kom med förklaringar, så som att det var mörkt, Maja trött o lite full, Tove kan ha legat i ett hörn med nått över sig tex

Kan inte vara möjligt, eftersom hon pratade om förrådet.
Om man sammanfattar helheten av Maja är hon otroligt motsägelsefull. Hon är medveten om hur hon kissar och om förrådet mm

Då undrar jag hur hon missar en död person.
Det är så hemskt att hon inte kan äga sitt agerande
Citera
Medlem
Mercedes avatar
När nått kom upp om Majas inblandning brukade hon skaka på huvudet m.m för "att visa att det inte stämmer" En klar protest mot vad som sades.

Johanna gjorde tydligen ingen reaktion alls på det som sades under slutpläderingen om att Maja inte var med, man kan ju tycka att nått känslouttryck borde uppstått om ens FD kompis tvärnekar in i det sista att hon var med.

Själv hade jag nog gjort som Maja gjorde för att "visa mitt missnöje" med att kompisen ljuger.
Citera
2023-10-12, 15:33
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Kommer det sluta med att Johannas fastställs och Majas sänks till typ gravfridsbrott vilket innebär att hon suttit av tiden för straffet och till och med får skadestånd för för långt frihetsberövande?

Det är en inte osannolik utkomst, ja. Möjligen utan skadestånd beroende på straffets längd. Det skulle inte förvåna mig om straffets längd blir sådant att hon skulle ha frisläppts i dagarna "ändå". För att undvika just det.
Jag skulle dock säga att det är minst lika sannolikt att Johanna får tidsbestämt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, Johanna vill man definitivt inte ha springande lös.

Maja är nog mest bara en risk om hon hamnar i fel sällskap, då hon riskerar bli ett verktyg för det felaktiga sällskapet. I övrigt förefaller hon mig tämligen harmlös.

Maja vill man definitivt inte heller ha springandes lös. En riktigt sjuk människa som jag innerligt hoppas får det absolut strängaste straffet. Allt annat vore fan totalt orimligt. De som tycker annat är inte lite naiva. Hon är den smarta psykopaten av henne och Johanna, för hon spelar dum och kör på att folk ska se henne som ett litet oskyldigt offer och komma undan med det, vilket uppenbarligen funkar (tro det eller ej) Johanna är psykopat hon också men mer av den osmarta typen då hon inte själv begriper hur dum hon låter i sina förklaringar. Låt båda sitta inne på livstid de här galningarna har inget ute i samhället att göra!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chlorid
Ja han är ju anlitad för att försvara sin uppdragsgivare, och vrider och vänder allt till sin uppdragsgivares fördel.

Uppdragsgivaren i detta fallet är nog Johanna och Maja är medhjälpare.
Citera
2023-10-12, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Kommer det sluta med att Johannas fastställs och Majas sänks till typ gravfridsbrott vilket innebär att hon suttit av tiden för straffet och till och med får skadestånd för för långt frihetsberövande?

Ja, precis så kan det bli.

Hon har lidit oändlig skada pga sin enda vän. Johanna den vedervärdiga.
Citera
2023-10-12, 15:35
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tror inte att någon tror på gömma-kroppen-lögnen, inte ens några bland "Majas vänner". Man har genomskådat lögnen men man kan inte medge den. Anledningen är att Majas läge går från dåligt till katastrofalt om lögnen medges.

I så fall medger man ju att Maja går med på att sitta ensam i lägenheten med en nydöd Tove, en fortfarande varm Tove, medan Johanna ska röja undan bevis. Om Maja går med på att sitta kvar ensam i lägenheten så måste hon ha varit med under händelsen. Ingen tror på att Maja helt ovetande skulle gå upp från sängen, in på toan, hitta en död, fortfarande varm kropp där och utan frågor gå med på att sitta kvar i lägenheten medan Johanna går iväg. En ovetande Maja skulle chockas, ställa frågor, kräva förklaringar, det skulle ta tid att få Maja att gå med på att hjälpa även om hon skulle göra det. Det finns inte tid i tidslinjen för Majas chock och Johannas förklaring/övertalning. Så om Maja såg den döda Tove på golvet i badrummet så hade hon kunskap om händelsen. Hon såg den, hon var med. Därför kan de som vill fria Maja inte medge att gömma-kroppen-historien är en lögn.

Visst, så måste det vara. Hon såg kroppen redan första gången. Det är märkligt att åklagaren inte har pressat Maja med fler frågor på detta. Ingen oskyldig person skulle bete sig som Maja har gjort. Om hennes lögner godtas och hon släpps fri - då har min tilltro till rättsväsendet fått sig en törn.

Om det var så att Maja visste och t.o.m såg mordet utan att delta fysiskt, så borde hon sagt STOPP, ringa 112 eller dra därifrån så fort hon bara kunde - då skulle jag överväga att tro henne. Om hon berättade det. Men det gör hon inte och är sålunda involverad i mordet.
Citera
2023-10-12, 15:36
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Kan inte vara möjligt, eftersom hon pratade om förrådet.
Om man sammanfattar helheten av Maja är hon otroligt motsägelsefull. Hon är medveten om hur hon kissar och om förrådet mm

Då undrar jag hur hon missar en död person.
Det är så hemskt att hon inte kan äga sitt agerande
hon kom med förslag om vart kroppen kunde legat, tex i förrådet. Har man inte själv sett kroppen och ska förklara varför så kommer man garanterat med flera förslag om vart den kan ha varit.
Citera
2023-10-12, 15:36
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja precis
Maja drogs till gangserkulturen och troligtvis kan det bero på att hon är uppfostrad
i en pingströrelsefamilj som hon kände sig låst i
Gillberg är ju van att försvara gängkriminella så han som vissa här använder sig av
offerkortet

Ja, det är ju klart. Han är ju hennes advokat.
Citera
2023-10-12, 15:37
Medlem
Tiares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretagrisfantast
Maja vill man definitivt inte heller ha springandes lös. En riktigt sjuk människa som jag innerligt hoppas får det absolut strängaste straffet. Allt annat vore fan totalt orimligt. De som tycker annat är inte lite naiva. Hon är den smarta psykopaten av henne och Johanna, för hon spelar dum och kör på att folk ska se henne som ett litet oskyldigt offer och komma undan med det, vilket uppenbarligen funkar (tro det eller ej) Johanna är psykopat hon också men mer av den osmarta typen då hon inte själv begriper hur dum hon låter i sina förklaringar. Låt båda sitta inne på livstid de här galningarna har inget ute i samhället att göra!

Hur ser du Maja som en psykopat? Hon är en svag och lättlurad människa som har hamnat i händerna hos helt fel person. Maja skyddar sig själv i en allvarlig situation som Johanna tyvärr har satt henne i.
Citera
2023-10-12, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
I ett hörn av badrummet? Som är så litet? Hallen? Där hade Maja snubblat över kroppen på väg till badrummet. Köket kan det ju inte ha varit, där satt Maja och åt hamburgaren. Vardagsrummet? Varför skulle Johanna släpa kroppen till vardagsrummet istället för att låta den ligga kvar i badrummet?

Haha, nej Majas bisarra påstående ligger där i sin oförklarlighet.

Gillberg öppnade ju upp lite för att kroppen kanske låg kvar i badrummet trots allt, när han ifrågasatte om det ens fanns en lampa inne i badrummet. Lite märkligt hur polisens bilder kunde bli så ljusa och fina utan fönster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in