Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Jag tror inte att någon tror på gömma-kroppen-lögnen, inte ens några bland "Majas vänner". Man har genomskådat lögnen men man kan inte medge den. Anledningen är att Majas läge går från dåligt till katastrofalt om lögnen medges.
I så fall medger man ju att Maja går med på att sitta ensam i lägenheten med en nydöd Tove, en fortfarande varm Tove, medan Johanna ska röja undan bevis. Om Maja går med på att sitta kvar ensam i lägenheten så måste hon ha varit med under händelsen. Ingen tror på att Maja helt ovetande skulle gå upp från sängen, in på toan, hitta en död, fortfarande varm kropp där och utan frågor gå med på att sitta kvar i lägenheten medan Johanna går iväg. En ovetande Maja skulle chockas, ställa frågor, kräva förklaringar, det skulle ta tid att få Maja att gå med på att hjälpa även om hon skulle göra det. Det finns inte tid i tidslinjen för Majas chock och Johannas förklaring/övertalning. Så om Maja såg den döda Tove på golvet i badrummet så hade hon kunskap om händelsen. Hon såg den, hon var med. Därför kan de som vill fria Maja inte medge att gömma-kroppen-historien är en lögn.
Visst, så måste det vara. Hon såg kroppen redan första gången. Det är märkligt att åklagaren inte har pressat Maja med fler frågor på detta. Ingen oskyldig person skulle bete sig som Maja har gjort. Om hennes lögner godtas och hon släpps fri - då har min tilltro till rättsväsendet fått sig en törn.
Om det var så att Maja visste och t.o.m såg mordet utan att delta fysiskt, så borde hon sagt STOPP, ringa 112 eller dra därifrån så fort hon bara kunde - då skulle jag överväga att tro henne. Om hon berättade det. Men det gör hon inte och är sålunda involverad i mordet.