2023-10-12, 12:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Bra argumentation av dig där, verkligen säljande! Obildad? Really?

Israel delar väldigt mycket med oss i väst, inte minst när det kommer till teknik, samhälle och välfärd och demokrati. Jämförelsevis med de andra länderna runt om så är Israel en oas av lyckad framgång som utvecklad nation.
Så är det, men det har ingenting med konflikten i sej att göra.
Citera
Medlem
Dröjer nog inte många dagar nu innan diverse vänstermuppar, miljöaktivister samt svenskaraber samlas till en stöd demonstration för Gaza.
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nackdelen för Saudi är ju alla sanktioner Iran har som kommer drabba även Saudi om de blir allierade. Saudi har alla USAs modernaste vapen, det blir det ju tvärstopp på om de byter sida. Turkiet har ju redan fått begränsningar för att de är lite opålitliga och får inte köpa stridsflygplan. Norge har F35 men Turkiet får tjata om att få köpa gamla F16. (Det är ju kopplat till Sveriges NATO-medlemskap). Hela oljeindustrin i saudi kommer få byta till Iransk standard om de får sanktioner. Se på Ryssland nu; deras oljeproduktion sjunker för de får inte prylar från Väst. Att lämna Väst får stora effekter på många olika områden, det gäller Egypten också. Därför är stödet för Hamas så ljumt nu i arabvärlden.

Skulle nog krävas väldigt mycket för att få till något som helst slags verkningsfulla sanktioner mot Saudi pga den Saudiska oljans betydelse. Man kan ju titta på Qatar som inte är formellt allierade med Iran men samverkar en hel del både formellt och informellt. Man är bland annat värd för Hamaskontor och Qatar finansierar betydande delar av Hamas verksamhet, även om man säkert hävdar att man inte bidrar till den militära delen. Ser du några sanktioner mot Qatar? Varför tror du man skulle få till sanktioner mot Saudi om de körde samma Iran- och Israelpolitik som Qatar när man inte har sanktioner mot Qatar.

Även om USA kan få olja på annat håll (hemifrån tex) så är det inte fallet med Europa där åtskilliga både stora och små europeiska länder är helt beroende av olja (och numera LNG) från Saudi eller de andra skojarländerna i regionen. Finns inte en chans att EU skulle kunna vara med på sanktioner mot Saudi, Frankrike, Tyskland, Italien mfl är alldeles för beroende av arabstaternas olja och gas för det.
Citera
2023-10-12, 12:55
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Han kör samma på IDF kontot på X också på ca 10-15min varje gång....

Tack - tror jag hittade det jag sökte efter då.

https://twitter.com/i/broadcasts/1MYGNorgjgLJw

Vid 7:50
Citera
2023-10-12, 12:58
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Jenkins
Värt att tänka på med är att Gaza består till 60% av barn under 16 år - och då både Fatah och Hamas delade på rösterna så har du ett röstningsunderlag för Hamas på ca 20%. Och historiskt sett så röstar folk mer på radikala partier ju mer konflikt det är i sitt närområde. Det är lätt att sitta hemma i sin egen trygghet och tro att alla palestiner är megaradikala och bara vill ha våld om man inte förstår psykologin i det hela. Våld föder våld etc. Och korruption i palestinska regeringar kombinerat med den psykologiska press en civil person utsätts för av Israel hjälper inte till heller.

Förhoppningsvis krossas Hamas nu och ger en skjuts till en mer pacifistiks rörelse i Palestina, men som sagt. Våld föder våld oavsett vem som startade det så det som vanligt mest mörkt ut.

Det är sant men Gaza och Västbanken har glidit ifrån varandra så det knappast kan räknas som en enhet utan snarare två olika "länder" som har det enda gemensamma att man vill ha en legitim palestinskt stat. Samtidigt finns det flertal olika falanger och grupperingar inom dessa som också har samma mål men olika syn på hur det skall verkställas.

Har skrivit det tidigare i tråden och det är också en av palestiniernas stora nackdel, de är alldeles för splittrade med att komma med något vettig förslag på en lösning som alla skall acceptera och som dessutom Israel skall acceptera. Det råder polsk riksdag hos den palestinska sidan. Inte bara det utan även andra arabländer skall också säga sitt, det gällde framförallt under 1900-talet andra hälft. För att summera så har den palestinska sidan skjutit sig i foten flertal gånger med hjälp av sig själva samt utomstående. Det senaste är just terroristattackerna i lördags av Hamas.

Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Palestinierna lever i idag i stort sett i två områden:
Gazaremsan (Hamas)och Västbanken (Fatah)

2007 blev Hamas det största partiet, drygt 52% av rösterna.

Hamas och Fatah har haft problem att samarbeta, men de är eniga i att utropandet av staten Israel aldrig kan accepteras.

Landet Palestina är idag erkänt av 135 länder i FN.

Senast i morse på TV4 sades att Hamas skulle få drygt 50 % av rösterna om det vore val idag.

Sverige erkände Palestina 2014.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/asien/palestina/inrikespolitik-och-forfattning/&ved=2ahUKEwjKo5_1qPCBAxUURfEDHYQfD4UQFnoECAwQBQ&u sg=AOvVaw0dPpKi82Wpl0avCX0fz1l3

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.regeringen.se/sveriges-regering/utrikesdepartementet/sveriges-forbindelser-med-omvarlden/mellanostern-och-nordafrika/palestina/&ved=2ahUKEwiyhe2jqfCBAxXFR_EDHc6pB0sQFnoECA4QBQ&u sg=AOvVaw3Tro2otf9AfgOhTdDUmyDT

Googlade du precis på det nu och klistrade sedan in som svar? För hur du brukar skriva och vad jag läser så ser det ut just så. Patetiskt.
Senast redigerad av remixutoheaven 2023-10-12 kl. 13:01.
Citera
2023-10-12, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Jag gillar inte Islam. En i mittctycke fruktansvärd religion.

MEN man måste se konflikten från en neutral sida. Det borde både EU och USA lära sej.
Israel har fått betydande hjälp från USA.

Om folk vill leva i stengrottor, så låt dem göra det så länge de inte ställer till problem. Jag har inget problem med det så länge de håller sej där de har rätten att vara.

Ja, det brukar låta så. Vi skall vara neutrala i frågor som potentiellt berör oss, våra allierade eller vänligt inställda länder till oss.. eller hur?!

Och speciellt neutral skall man vara om det handlar om en konflikt mellan ett land som vill ha välfärd och fred och ett annat land som har som enda egentliga mål att utrota den andras befolkning och destabilisera sin omgivning. Och tillika så gör det så gott det för förmår.

Israels framtid ligger i vårt intresse att försvara. Det ligger även i vårt intresse att USA fortgår vara den dominerande maktfaktorn i världen.. och det ligger i vårt intresse att länder som drivs av religiösa fanatiska dårar / diktatorer hålls nere och inte kan utvecklas som ett hot mot oss eller våra vänner som delar samma värderingar.

Där kommer vi behöva bli mycket mer aktiva.
Citera
2023-10-12, 13:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Skulle nog krävas väldigt mycket för att få till något som helst slags verkningsfulla sanktioner mot Saudi pga den Saudiska oljans betydelse. Man kan ju titta på Qatar som inte är formellt allierade med Iran men samverkar en hel del både formellt och informellt. Man är bland annat värd för Hamaskontor och Qatar finansierar betydande delar av Hamas verksamhet, även om man säkert hävdar att man inte bidrar till den militära delen. Ser du några sanktioner mot Qatar? Varför tror du man skulle få till sanktioner mot Saudi om de körde samma Iran- och Israelpolitik som Qatar när man inte har sanktioner mot Qatar.

Även om USA kan få olja på annat håll (hemifrån tex) så är det inte fallet med Europa där åtskilliga både stora och små europeiska länder är helt beroende av olja (och numera LNG) från Saudi eller de andra skojarländerna i regionen. Finns inte en chans att EU skulle kunna vara med på sanktioner mot Saudi, Frankrike, Tyskland, Italien mfl är alldeles för beroende av arabstaternas olja och gas för det.

Men Saudi är lika beroende av att sälja olja. Skall de sluta sälja till hela Västalliansen och tävla med Ryssland och Iran om att dumpa priserna till Kina och Indien? Kina och Indien kommer kunna få sin olja nästan gratis. Hur är det bra för Saudi? Ryssland spelade det kortet och nu är deras ekonomi i fritt fall. Man kan också bara spela det kortet en gång för när länder anpassar sin energileverans så behöver de inte gå tillbaka till Saudi. Exemplet med Ryssland är ju bara en varning för de som vill spela energi-kortet. En farlig väg att gå.
Citera
2023-10-12, 13:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Där för att de stannade i flera timmar och väntade på Israeliska armén. Då stred de mot dem och blev dödade, för de hade ju pansarfordon och allting. Det framgår av tidningsartikeln som detta meningsutbyte började med. Det är ju det jag säger, de hade kunnat dra sig tillbaka efter att de mördat och kidnappat, anfallit någon annan plats eller vad som helst. Men de valde att stanna och vänta på Israeliska armén. Men det verkar inte som om du läst det jag skrivit.
Nej jag kan inte sätta mig in i allt alla skickar,d et saknar jag ork för. Så det utbröt alltså en strid mellan de boende och HAMAS och alla dog.

Ja det ser sannerligen ut så: https://samnytt.se/otacka-bilderna-spadbarn-brandes-levande-och-halshoggs-av-hamas Kan inte ta mig förbi första bilden, gör för ont i hjärtat men läs ni som klarar.
Citera
2023-10-12, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Teknik har inga värderingar människor med olika värderingar förstår nyttan med teknik.

Du tror att eftersom Isael har teknik så är de som du. Du skulle förmodligen inte tro det om Kina som också har avancerad teknik.

Den Israeliska framgångsoasen skulle vara betydligt mindre lyckad om den inte fick ständiga miljard-bidag från USA och Europa.

Och Palestina har inte fått något stöd av EU? Skillnaden är att Israel har investerat i befolkningen samtidigt som Palestina gjort vad?

Vi kunde lika gärna bränt upp de bidrag som skickats till Palestina, hade antagligen varit bättre, för vi vet alla att det gått till precis allt annat än vi naivt hade hoppats på som tex infrastruktur och välfärd..
Citera
2023-10-12, 13:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Nej jag kan inte sätta mig in i allt alla skickar,d et saknar jag ork för. Så det utbröt alltså en strid mellan de boende och HAMAS och alla dog.
Ja det ser sannerligen ut så: https://samnytt.se/otacka-bilderna-spadbarn-brandes-levande-och-halshoggs-av-hamas Kan inte ta mig förbi första bilden, gör för ont i hjärtat men läs ni som klarar.

Nu gör du ett eget påstående och så svarar du på det egna påståendet. Varför blandar du in mig i din inre dialog?

Om du inte förstår vad andra skriver, eller ens vill se på det som skribenten diskuterar utifrån, så svara inte. Jag kommer inte skriva mer till dig för du förstår ingenting man skriver ändå så det blir en meningslös envägskommunikation.
Citera
2023-10-12, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Tänker att han just nu tänker att det just nu inte spelar någon roll. Hamas har inte direkt förbättrat palestiniernas förhandlingsposition. Finns en risk att precis allt han säger misstolkas.

Men jag menar…inte ens ett pressmeddelande?

Han kanske gillar Hamas mördande? Vem f-n vet. Han säger ju inget. 🤷🏼‍♂️

Spelar nog ingen roll vad han tycker. Är nog egentligen en sansad person eftersom han sitter på den posten.
Men hans väljare...
Citera
2023-10-12, 13:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Dröjer nog inte många dagar nu innan diverse vänstermuppar, miljöaktivister samt svenskaraber samlas till en stöd demonstration för Gaza.

Hamas har sagt att det skall ske attentat och demonstrationer i hela världen imorgon fredag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in