2023-10-12, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
En grotesk situation, skapat av Palestina och speciellt Hamas. Där är vad vi ska titta åt, inte någon annan stans. Du uttrycker dig som de hjärndöda ryssappologeterna i en annan tråd..

Ok du klarar inte av flera narrativ på en gång.
Tur att det finns folk som klarar av komplexitet. Var tacksam.

Angående den nuvarande situationen, kan man säga att Hamas (som bara förstår fanatism och våld och kaos) har sin vilja igenom. Terrordåden har tänt en extremt fet stubintråd och snart krigas det överallt.

Nästa katastrof blir väl NATO vs Iran

Alltmedan ledarna för Hamas sitter och gapar sig hesa i Qatar eller var fan de nu är.....

Jävla as.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Är vi du ett troll eller? Människor i Gaza är inte fienden. Att de skulle vilja fängsla de från Gaza som utfört attacken är jag helt med på, men inte fan stänger man in och mördar (genom svält, humanitär katastrof och bomber) hela befolkningen de tillhör pga det?!? Jag finner det extremt konstigt också med tanke på att judarnas historia med att vara instängda i getton, utrotas av nazister, diskrimineras, förföljas osv. Varför gör de nu detta mot civilbefolkningen i Gaza?!? De om några vet väl hur fruktansvärt det är.

Arabdjur som firar som vildar när deras hamas gossar slaktar civila på de grymmaste sätt. Tro det eller ej. Det är faktiskt humanare att döda skitfolk med flygbombningar och militär doktrin. Det är så världen funkar. Kom in i matchen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Varför rapporterar inte svensk media alls vad som pågpår nere i Gaza?
Tittar man på första sidorna så lyser de med sin frånvaro, endast nån enstaka liten artikel längre ner i flödet

Expressen:
https://www.expressen.se/

Aftonbladet:
https://www.aftonbladet.se/

Dagens nyheter:
https://www.dn.se/

Och står det förmodan något är det fortfarande från ett Israel perspektiv, dvs det som Hamas gjorde första dagen.

Sverige är förlorat, globalisera styr ny med järnhand

Jag har märkt det också. Men det finns de som skildrar vad som händer på båda sidor i varje fall lite grann. DN och Aftonbladet har rapporterat om vad som sker i Gaza. Men jag tror inte längre att några journalister vågar befinna sig i Gaza? Det kan ju också bidra.
Citera
2023-10-12, 08:57
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Exakt. Hamas attack ger inte legitimitet för Israel att mörda civila (däribland barn) i Gaza. Den som tycker det måste vara väldigt störd.

Sedan undrar jag vad som menas med varningar? Hur exakt går dessa varningar ut? Hela samhället (som var i dåligt skick redan innan) är ju utslaget? El, vatten… kommunikation. Och har dessa fattiga familjer ens möjlighet att fly? Det bombas ju överallt ich Gaza är stängt pga Israel…

Varningar är som flashbangs x10 som landar på tak som varnar för att stället kommer attackeras.
Citera
2023-10-12, 08:58
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
En grotesk situation, skapat av Palestina och speciellt Hamas. Där är vad vi ska titta åt, inte någon annan stans. Du uttrycker dig som de hjärndöda ryssappologeterna i en annan tråd..

Men vi kan ju inte sitta och älta endast denna händelse, tråden utvecklas allt eftersom, dvs dag för dag och det är just det som ska diskuteras väl? Dvs de dagliga händelserna...
Citera
2023-10-12, 08:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fotonreflex
Herregud. Du har inte varit i dessa områden.

Arabländerna har blivit kraftig sekulariserade sista 10+ åren. Man kan supa, knulla, köpa knark, sprit och horor på västbanken, i amman, dubai och flera andra ställen. Det hanteras möjligen lite annorlunda.

Jag var på ett bröllopp i jordanien och ett på västbanken denna sommar, folk super och tjejerna klär sig som porrstjärnor. Efteråt går de på nattklubb om de så vill.

Givetvis finns det massor av konservativa och religiösa människor också, det finns alla sorter där.

Folk som tror att dessa länder lever på medeltiden har aldrig varit i dessa länder.

Vem fan vill ”köpa knark” och knulla på Västbanken?! Haha.

I Dubai kan du dricka väldigt begränsad på avgränsade turisthotell och kvinnor som visar sig i bikini blir de arresterade. Hela Dubai är en attrapp och fasad. På bakgatorna bor hårt arbetande indier i slummen. Samma sak i Qatar. Arabens arbetar nämligen inte.

Jag har varit i flera MENA länder och tom jobbat några månader i vissa av dem. Jag har turistat i Marocko och Egypten. Hela mena består av skräpländer. T.o.m de välställda som Förenade arabemiraten, Qatar och Saudiarabien. Resten är smutsigt och jävligt. Jobbiga människor.
Citera
2023-10-12, 09:02
Medlem
pepsi haxs avatar
Tänkte lyssna på nyheter om situationen att somna till igår men fy fan vad patetisk propaganda som kom mitt i allt.

Någon palestinsk snubbe i gaza från någon räddnings organisation sa att IDF sköt folk från organisationen i ryggen när dom skulle rädda folk från kollapsade byggnader och satte vapen mot deras huvuden osv

Och när fan var IDF på marken i Gaza för att kunna göra detta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ok du klarar inte av flera narrativ på en gång.
Tur att det finns folk som klarar av komplexitet. Var tacksam.

Angående den nuvarande situationen, kan man säga att Hamas (som bara förstår fanatism och våld och kaos) har sin vilja igenom. Terrordåden har tänt en extremt fet stubintråd och snart krigas det överallt.

Nästa katastrof blir väl NATO vs Iran

Alltmedan ledarna för Hamas sitter och gapar sig hesa i Qatar eller var fan de nu är.....

Jävla as.

Aahh narrativ, där kom den. Och nu kommer mer och mer inlägg som försöker skuldförklara Israel i situationen och ta mig fan om vi inte kommer se något i stil med att det egentligen var Israel själva som avföll sig själva. Eller åtminstone bad om att få delar av sin befolkning slaktade av Hamas...
Senast redigerad av Dcman 2023-10-12 kl. 09:07.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Arabdjur som firar som vildar när deras hamas gossar slaktar civila på de grymmaste sätt. Tro det eller ej. Det är faktiskt humanare att döda skitfolk med flygbombningar och militär doktrin. Det är så världen funkar. Kom in i matchen.

Nej det är det inte. På ett sätt är bombningar och mördande av människor som sker pga politiska beslut och ifrån en fungerande rättsstat precis lika illa och än nästan än mer skrämmande. De hade absolut kunnat ta andra beslut och sätta människors liv först. De vet att detta bara förvärrar allt, ändå gör de så, trots att de vet att det leder till att många fler dör på båda sidor. För konflikten trappas upp. De kan jaga terrorister utan att bomba civila.
Citera
Medlem
Citat:
Exakt. Hamas attack ger inte legitimitet för Israel att mörda civila (däribland barn) i Gaza. Den som tycker det måste vara väldigt störd.

Sedan undrar jag vad som menas med varningar? Hur exakt går dessa varningar ut? Hela samhället (som var i dåligt skick redan innan) är ju utslaget? El, vatten… kommunikation. Och har dessa fattiga familjer ens möjlighet att fly? Det bombas ju överallt ich Gaza är stängt pga Israel…

Problemet är ju alla rasister. Jag tex är helvit finne ända bak till vikingatid.
Men för det hatar jag inte judar eller araber.

I Mellanöstern har båda sidor byggt upp hat i 2000 år. Egentligen handlar det ju om att det är för mycket folk på för liten yta.

Av en grundreligion skapades det 3 st olika. Och alla hävdar att "Gud" gett dem rätten till marken.
Såklart att det inte funkar. Naturresurserna är ju inte oändliga.
Citera
2023-10-12, 09:04
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Du som erkände att du inte ens var insatt i konflikten för några dagar sedan har starka åsikter redan. Kan du förklara hur araberna är antisemiter när de själva är semiter?

Det israel håller på med är likt det Nazityskland höll på med åren innan andra världskrigets utbrott. Det har hållit på länge. Det finns en orsak till att extremism frodas bland palestinierna, och det är inte religionen. Samma sak har hänt under Storbritanniens ockupation av norra Irland. Irländarna vill inte vara andra klassens medborgare under en ockupationsmakt och slog tillbaks under lång tid.

Den enda lösningen är att Israel erkänner ett fritt palestina. Palestina erkänner ett fritt Israel. Jerusalem hamnar under FN kontroll med ett styrande råd bestående av ledare från de tre religionerna. Innan dess kommer händelser som senaste veckans att återkomma tills ett folk är utplånat. Så antigen jobbar man för fred eller utplåning av ett folk.
Ingen normalt funtad människa som inte har det som jobb kan säga sig vara insatt i detta.

Vad jag ÄR insatt i så är det islam och Jihad. Den som grundade Hamas var Usama bin Ladens mentor.

Du ser det här som en raskonflikt på typiskt vänstermaner, men Hamas representerar in araber i palestina, tvärtom de offrar de gärna.
Hamas representerar Hamas. Folket i palestina står inte bakom denna terrororganisation.
Citera
2023-10-12, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Problemet är ju alla rasister. Jag tex är helvit finne ända bak till vikingatid.
Men för det hatar jag inte judar eller araber.

I Mellanöstern har båda sidor byggt upp hat i 2000 år. Egentligen handlar det ju om att det är för mycket folk på för liten yta.

Av en grundreligion skapades det 3 st olika. Och alla hävdar att "Gud" gett dem rätten till marken.
Såklart att det inte funkar. Naturresurserna är ju inte oändliga.

Vad har det med detta att göra? Det är ju ett faktum att Israel och Palestina ligger i konflikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in