Citat:
Ursprungligen postat av
Juggenaut
Minns de där pamfletterna vi fick "Om krisen eller kriget kommer" hur vi aldrig skall ge upp etc. Menar du att det där bara är ordbajsande?
Jag kan bara sätta mig själv i situationen. Hade jag varit Arab/Palestinier vilket jag inte är och blivit född i ockupationen så hade jag förmodligen själv jublat efter Hamas attacker. Det är ju realiteten. Sen kan man diskutera om det är rätt eller fel men det är resultatet av just OCKUPATION.
Och dessa bombningar Israel kör med nu kommer bara leda till ännu mer Hamas, och vad som är värre är att du och jag kommer ta emot dessa flyktingar som kommer.... Så heja du på bara.
Det blir svårt att ta dig på allvar om du slutar med orden: "Så heja på du".
Eftersom det visar att du inte är seriös i att vilja hitta en lösning på ett problem som uppstod efter andra världskriget och som inte heller var det enda som hände efter andra världskriget.
Till skillnad från dig så vill jag se en lösning så att båda folken kan gå vidare!
På ett bra sätt. Och utan terror av något slag. Och där resterande världen är förbjuden att uppvigla nya brandhärdar av egennyttiga skäl. De ska istället hjälpa dem att finna ro.
Det som hände 1948 hände. Oavsett.
Fram till nu borde människor ha funnit sig till rätta och utvecklat en fred även om en sorg må finnas kvar i minnet, främst bland de gamla som varit med då det skedde.
Istället har hatet tillåtits frodas och ständigt piskats upp av andra närliggande länder mfl.
Som sagt: Detta är idag ovärdigt och människofientligt, år 2023.