2023-10-10, 22:57
Medlem
Hegamons avatar
Positivt, en renässans hur folk använder internet. Instagram är bilder, Facebook är ganska muppigt och föråldrat. Youtube kräver talang. Twitter är för populistiskt. Flashback bara är helt rätt, iom de konservativa vindarna som blåser hårt utanför internet.
Citera
2023-10-10, 23:19
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin

Näthat vanligast på Facebook - mer ovanligt på Flashback

Under rubriken "Näthat och kränkningar" har rapporten kommit fram till att det är mest näthat på Facebook, medan Flashback (som i medier ibland framställs som en plats med mycket näthat) hamnar förhållandevis långt ner på listan, och långt efter aktörer som exempelvis Instagram, Twitter och Tiktok. I rapporten redovisas följande siffror:
Var på nätet utsattes du för näthat/kränkningar?

1. Facebook (35%)
2. Twitter (20%)
3. Instagram (18%)
3. Snapchat (18%)
5. Tiktok (15%)
6. Youtube (9%)
6. Reddit (9%)
8. Flashback (7%)
Var på nätet såg du någon annan utsättas för näthat/kränkningar?

1. Facebook (53%)
2. Instagram (42%)
3. Twitter (27%)
4. Tiktok (21%)
4. Youtube (21%)
6. Flashback (7%)

Med tanke på att användarna är anonyma är det väl logiskt att det är färre som som näthatas här än på forum med mindre anonyma användare. Det upplevda näthatet här lär väl i huvudsak röra sig om upprördhet mot offentliga personer och inte privata mobboffer. Det faktum att det inte finns likes och sådan skit gör ju också forumet inte kan användas som ett verktyg för utfrysning.

Kul att se att forumet uppskattas och används av fler! Bra jobbat av er att hålla ut i vad jag förmodar stundtals varit svåra tider.
Citera
2023-10-10, 23:24
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag vet sedan flera år tillbaka att både min far och syster hänger på FB. Ibland har jag hört at t o m min mor tittar ibland på vad som står här.
Citera
2023-10-11, 01:00
Avslutad
Citat:
Det beror väl lite på vem du frågar.

Hatet på Flashback
https://www.aftonbladet.se/story/hatet-pa-flashback

Enligt Aftonbladets Lena Mellin är artikelserien om Flashback "en angelägen granskning av en av samhällets varbölder".

De bär ansvaret för spyorna på nätet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/gPJ8zA/de-bar-ansvaret-for-spyorna-pa-natet

Medlemmarna på Flashback beskrevs i artikelserien som "anonym pöbel", och den som var ansvarig för "grävet" (Martin Fredriksson ) visade sig senare av en händelse vara avlönad av Säpo.
"Journalisten och före detta medlemmen i Researchgruppen, Martin Fredriksson, skrev i helgen i sociala medier att han under perioder varit avlönad informant åt Säkerhetspolisen."

Prisbelönad journalist avlönad av Säpo i åratal
https://www.arbetaren.se/2016/03/02/prisbelonad-journalist-avlonad-av-sapo-i-aratal/
admin

Att hat finns på Flashback har jag inte ifrågasatt.
Det är det enskilda hatet mot andra användare på Flashback som jag inte anser existerar eftersom man inte vet vem det är man pratar med.

Och näthat är inte detsamma som att skriva att nån är en idiot utan betydligt mer personligt.
Citera
2023-10-11, 05:53
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Ja fler unga män vilket betyder fler incels, de ser vi mer av också

Ja alla är välkomna till det nya FB! Kanske en Incel och en äldre herre med erfarenhet av damer kan utbyta kunskaper här? Incelen kan lära herren om datorer och varför män är bättre än kvinnor och herren kan lära Incelen vart vaginan sitter på honan. Win Win för båda parter. Halleluja!
Citera
2023-10-11, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Ja alla är välkomna till det nya FB! Kanske en Incel och en äldre herre med erfarenhet av damer kan utbyta kunskaper här? Incelen kan lära herren om datorer och varför män är bättre än kvinnor och herren kan lära Incelen vart vaginan sitter på honan. Win Win för båda parter. Halleluja!
Börja med att lägga ner
Så det börjar hänga fler och fler unga kvinnor här? Pma mig alla tjejer för vägledning och råd om allt mellan himmel och jord!
Desperationen är påtaglig
Citera
2023-10-11, 07:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Börja med att lägga ner
Så det börjar hänga fler och fler unga kvinnor här? Pma mig alla tjejer för vägledning och råd om allt mellan himmel och jord!
Desperationen är påtaglig
Han skojade väl. Men GertBennys glädje vid tanke på fler kvinnor, i teorin så unga som 34 år (född 1989) var säkert äkta.
Citera
2023-10-11, 08:11
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Ganska väntat, det är mycket snack om fb som ett ställe för näthat, kvinnohat etc,, men jag upplever det som att det mesta görs på ett ganska bra sätt, mer som än retsticka, än den mobbing som uppstår på facebook och twitter, vilken ju kan bli ganska allvarlig iom att den tas vidare i dessa personers verkliga liv även utanför sociala medier.

De som vill förstöra andras liv, cancel kultur osv, har självklart betydligt mer nytta av plattformar där användarna ej är anonyma.

Mm. Det mesta som står på Flashback ska inte tas allt för seriöst. Bara väldigt många användare som har en annorlunda syn på humor. Många gånger med en dryg glimt i ögat.
Citera
2023-10-11, 08:19
Medlem
Deckard-Cains avatar
Kan inte den låga datan ang näthat ha att göra med anonymiteten på Flashback?
Citera
2023-10-11, 08:19
Medlem
Haubits77Bs avatar
Jag tillhör alltså en mycket liten minoritet i min åldersklass.
Där ser man.
Citera
2023-10-11, 08:24
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Näthat vanligast på Facebook - mer ovanligt på Flashback

Under rubriken "Näthat och kränkningar" har rapporten kommit fram till att det är mest näthat på Facebook, medan Flashback (som i medier ibland framställs som en plats med mycket näthat)

Det låter som lite märkligt att jämföra näthatet på anonyma plattformar med personliga sådana. Effekten blir inte riktigt densamma.
Citera
2023-10-11, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Det får nog inget betalt, men nästan varenda tråd som trendar på FB kommer i en artikel i expressen dagen efter. Gärna som Premium. Det FB som styr Expressen, inte tvärtom, respekt.

Och nu har denna tråden dykt upp under aktuella ämnen. Ska Expressen nappa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in