2023-10-11, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Nej, Donken blev en improviserad resa när Johanna sprang på grannen i trappen och Johanna berättar då för grannen att hon väntar på sin mamma som ska skjutsa henne till Donken och grannen svarar då att han kan skjutsa henne så slipper Js mamma köra, Johannas ärende var att hämta sin bil för att frakta bort Toves kropp.
Ja så minns jag det
Vissa verkar lägga orden i Majas mun
Citera
2023-10-11, 00:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Men snälla. Läs frågan igen. Du har missförstått den helt.

OM det är sant Johanna har gömt Tove tillfälligt nånstans, så borde Johanna ha en berättat en historia för polisen om att hon OCH Maja gömt Tove tillfälligt nånstans av nån annan anledning. Detta eftersom 1) det inte skulle skada Johanna på något sätt och 2) hennes tillförlitlighet skulle ÖKA om hennes historia stämde överens med ytterligare forensiska fynd vilken den nya historien mycket väl kunnat göra OM det var sant att Johanna gömt Tove tillfälligt nånstans.

Hängde du med nu?
Nej, jag hänger inte med vad någon BORDE ha gjort i något sammanhang, då skribentens syn på tingens ordning inte är relevant. Relevant är endast vad de här två kan tänkas gjort utifrån DERAS perspektiv.

Vad menar du med nya forensiska fynd? Ingenting har framkommit mer än att T befunnit sig på toa. Det bevisar dock inte att hon flög därifrån, så avsaknad forensiska fynd innebär inte att T inte kan "gömts" undan någonstans.
Citera
2023-10-11, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Hon traskar nog ut i det fria i slutet av veckan ja.

Hon har inte dolt några bevis, hon är inte åtalad för skyddande av brottsling och det är inte brottsligt att ljuga. Gravfridsbrottet har hon erkänt på eget initiativ utan att polisen hade några bevis emot henne, och hennes delaktighet i det är begränsat. Hennes ålder, hennes undergivna ställning till Johanna och förhöret med psykologen talar allt till hennes fördel.

Domstolen ifrågasatte åklagarens yrkande på grovt brott, så de har redan där indikerat det tveksamma i det.

Så, som sagt, Maja traskar nog ut i det fria här om ett par dagar eller så.
Ja det är möjigt att M kliver ut om ett par dar
Om detta sker så är det en rättsskandal
Citera
2023-10-11, 00:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja kom ihåg nu att Johanna i förhöret efter sa att hon inte 'listat ut' vad hon skulle tänka om Majas erkännande.
Precis! Men Clea hjälpte henne att lista ut det.
Citera
2023-10-11, 00:38
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja det var J berätrelse och den låter trovädig och logisk med tanke på att J flyttade på cykeln innan dumpning
Jag minns inte vad Maja tidigare sagt om Donken men ett par skribenter här har flera gånger skrivit att J beskrivning inte stämmer
Hur kan de veta det?
Tack! Då är det jag som blandat ihop deras utsagor.
Citera
2023-10-11, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

Förstås! En guldstjärna till dig!
Citera
2023-10-11, 00:42
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja det är möjigt att M kliver ut om ett par dar
Om detta sker så är det en rättsskandal

Om det sker så är det helt i sin ordning.

Åklagaren har inte kunnat presentera några bevis för Majas påstådda brottslighet, bara hennes egna vittnesmål om det begränsade deltagandet i gravfridsbrottet, vilket stöds av Johannas vittnesutsaga.
Citera
2023-10-11, 00:42
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:

Det är normalt att försöka lista ut om en medbrottsling erkänt delvis eller helt eller om polisen kanske ljuger och försöker spela ut dem mot varandra.
Citera
2023-10-11, 00:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Menar du att hon föredrog den attraktiva möjligheten att få livstids fängelse för att hämnas Maja?

Läste nyss följande ur live:

"20-åringen vänder sig mot advokaten Peter Gillberg. Han frågar vad hon fick veta i förhöret den 7 december 2022.

"De berättade väldigt knapphändiga uppgifter om att (19-åringen) berättat att vi tagit ut Tove ur min lägenhet och att vi gjort oss av med hennes mobil och nycklar, inget mer än det."

(..) Sedan bytte jag advokat och helt plötsligt var jag inte ensam i det längre. Och när jag började ta in vad som hänt så var det ju bara en sak och det var sanningen. Och jag trodde det var det (19-åringen) sagt. Därför valde jag att säga sanningen, för det skulle stämma överens med (19-åringens) historia också."
P

Vidare var det om Johannas känslor för Maja.
Lät nästan som hon beskrev en pojkvän.
Iaf mer än den hon hade som fick gå på audians hos Queen bitch en gång i veckan...

" 20-åringens egen advokat Clea Sangborn frågar hur hon såg på 19-åringen och deras relation.

"Det var helt oförändrat i december, för det var inget som dykt upp som gjorde att jag hade anledning att ändra mina känslor, varken för (19-åringen) eller vår vänskap", säger 20-åringen.
Citera
2023-10-11, 01:09
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej, jag hänger inte med vad någon BORDE ha gjort i något sammanhang, då skribentens syn på tingens ordning inte är relevant. Relevant är endast vad de här två kan tänkas gjort utifrån DERAS perspektiv.

Det är ju precis det jag pratar om, JOHANNAS PERSPEKTIV.

Citat:
Vad menar du med nya forensiska fynd? Ingenting har framkommit mer än att T befunnit sig på toa. Det bevisar dock inte att hon flög därifrån, så avsaknad forensiska fynd innebär inte att T inte kan "gömts" undan någonstans.

SNÄLLA. Försök förstå frågan.

Jag pratar ur Johannas synvinkel OM det hade varit sant att Maja sov. Då hade Johanna varit tvungen att gömma Tove nånstans tillfälligt om Majas historia stämmer. Är du med så långt?

Ponera nu att Johanna har för avsikt att felaktigt peka ut Maja. När Johanna berättar sin story för polisen så måste hon ju nu berätta en story som stämmer med forensiska fynd och involverar Maja, samtidigt som den inte innebär att hon erkänner mord. Är du med så långt?

OM det hade varit så att Johanna faktiskt tillfälligt gömt Tove nånstans innan de dumpade henne så skulle det ju ligga i Johannas intresse att förklara hur Toves blod/DNA/hår/skinnflaga/vadduvill hamnade i Johannas garderob/kök/förråd eller var hon nu gömde henne. Är du med så långt?

Johanna skulle inte ha nånting att förlora på att berätta att hon gömde Tove nånstans tillfälligt. Johanna skulle tvärtom kunna få mer tillförlitlighet hos polisen om hon erkänner att hon gömt Tove tillfälligt och polisen har gjort fynd som bekräftat denna tillfälliga gömning. Och även om polisen inte gör några fynd för att Johanna städat tillräckligt bra så skulle det inte skada hennes trovärdighet. Så inget att förlora, med möjlighet att vinna. Är du med så långt?

Eftersom Johanna har för avsikt att felaktigt peka ut Maja så måste hon ju hitta på att Maja hjälpte till i badrummet. Då ligger det även i Johannas intresse att berätta att hon och Maja hjälptes åt att också gömma Tove tillfälligt. Är du med så långt?

Kan du nu se att det är väldigt konstigt att Johannas historia till polisen inte nämner nånting om att de gömde Tove tillfälligt? Eftersom det finns NOLL anledningar för henne att inte ta med det i sin historia, och tvärtom goda anledningar att göra det.

Kan du se det nu? För jag vet inte hur mycket tydligare jag kan göra det.
Citera
2023-10-11, 01:11
Medlem
shbous avatar
Jag undrar jag, hur sover Clea om nätterna.
Citera
2023-10-11, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Jag undrar jag, hur sover Clea om nätterna.
Hon känns ganska samvetsfri så jag tror att hon sover gott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in