2023-10-10, 22:21
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
2. Jag menar att hon förlorar ensamrätt till gärningsbeskrivningen genom att placera Maja där. Hade hon sagt att det bara var hon själv och Tove i badrummet hade hon kunnat påstå vad som helst. Hon hade kunnat sagt att T hotade henne till livet, att T var ursinnig och flög på henne, och hon bara försvarade sig.
Hur trovärdigt skulle det låtit?

Hon är helt säkert ute efter att betraktas som sanningssägare i motsats till lögnhalsen M. Sedan kan hon dra vilka valser hon vill; tidigarelägga förloppet en halvtimme, T som tar stryptag, M som räddar henne och 10 sek strypning.
Citera
2023-10-10, 22:22
Medlem
Jag är faktiskt riktigt nöjd med rättsläkarnas och övriga inblandade idag.
Tyckte först på fm det kändes lite oroande men ju mer tiden led och frågor ställdes till både läkare och JJ o MH tycker jag att varken Clea, AE eller Majas advokat fick fram något tungt… snarare tvärtom.
Riktigt lycklig blev man ju när det framgick att ena rättsläkaren ” bara” var ” administratör eller vad han sa och inte haft samma underlag i bedömningen!
Tror det håller för mord i samförstånd för båda men det är min tro och förhoppning även om jag har viss osäkerhet hur de tänker om Maja…. Vem som nu inte har det. Tycker ändå att det är tydligt att hon deltagit.
Citera
2023-10-10, 22:23
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är ju dock inte så Maja berättar historien från början. Då går Johanna ut för att åka till Donken, men kommer tillbaka för att hon träffat grannen och ska få skjuts med honom.
Säger du det. Jag som var så säker.
Ok. Får kolla upp det.

Edit:
Var det J som berättade att hon var på väg att flytta cykeln när hon stötte på grannen och då drog McD-storyn?
I så fall är det ju lite intressant om de har olika berättelser.
Senast redigerad av sybel 2023-10-10 kl. 22:45. Anledning: Edit:
Citera
2023-10-10, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Risken är faktiskt större än mindre sett, att Fröken Janss*n kommer att frias för mord.

Under dagen som gått inom Göta HovRätt så har det skapats stora osäkerheter samt därtill också tvivel, detta i sin tur kommer att påverka mycket för Göta HovRätten:s fortsatta bedömningar av mordfallet.

Risken är, att just detta mordfallet kommer att sluta på ett helt annat sätt än vad de flesta från början hade tänkt sig ... vilket inkluderar @JokerMannen.

Mvh/
@JokerMannen

DÄR kom kovändningen. Bara väntat på den.🙃
Citera
2023-10-10, 22:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Exakt!

Thiblin är försvarets fiende i och med detta uttalande. Thiblin går på åklagarens linje.

Han är ju Cleas vittne egentligen, och driver ju lite samma tes som Anders Eriksson, men är betydligt vagare:

SR:
"Den underliggande dödsorsaken är vi alla överens om och det är ett grepp om halsen på Tove", säger Anders Eriksson. Sedan svimmar Tove och det kan ha orsakats av tryck på halsen eller av att hon ramlade och slog i huvudet, säger han. "Den terminala dödsorsaken skulle då vara inandning av magsäcksinnehåll till luftvägarna och som bidragande dödsorsak där kan man tänka sig att alkoholberusning bidragit och möjligen trycket mot buken eller bålen när den tilltalade satt på Toves bål."

Men Thiblin verkar absolut mycket vagare än AE om dödsorsaken, och håller en lägre profil. Han hade väl inte heller granskat röntgenbilder (?) och inte heller alla obduktionsbilder, utan enbart läst om dom.

T ex Expressen:

"Thiblin menar nu att det funnit en skallskada på Tove som orsakade en blödning. De faktorerna finns och därför vill han – ihop med allt annat – vara försiktig med att uttala sig om säker dödsorsak. "

Vad gäller kraften i Johannas grepp eller längden av det säger Thiblin att man inte kan avgöra det utifrån materialet.

"– Alltså det finns magsäcksinnehål där. Det är inte så stora mängder att man kan hävda att det skulle vara ensam dödsorsak i sig. Men det kan ju ha bidragit eller varje fall påskyndat förloppet. Det är en möjlighet vi inte kan bortse från."

Ja, vad ska man säga.
Vet inte om Clea fick så mycket stöd där, utan det står och väger åt båda håll?

Inte dött enbart av aspiration. Greppet på halsen är den underliggande orsaken, sedan svimning av något skäl och sedan aspiration till följd av det.
Citera
2023-10-10, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
En domstol får inte gissa sig fram till livstid.

Nu finns alternativa yrkanden. Ett sådant väljer man nog. Tror jag.

Johanna ensam GM till längre fängelsestraff medan Majs traskar ut på torsdag.
Nej traskar ut gör hon inte eftersom hon har fraktat bort kroppen , döljt bevis , ljugit och även i så fall skyddat en brottsling .,Griftesbrott + det andra kommer ge några år .
Citera
2023-10-10, 22:34
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du får välja vilket fånigt gömställe du vill så länge du svarar på frågan. Tänker du göra det eller inte?
Menar du med att vara ärlig?
Mina inlägg är fullt ärliga och uppriktiga.
Jag menar och står för varje ord, men jag tolkar dig som att endast din uppfattning är ärlig.
Jag betvivlar inte att du är ärlig, men jag blir inte oärlig för att jag har en annan uppfattning.
Alla måste inte tycka lika!
Citera
2023-10-10, 22:38
Medlem
Citat:
Jag maskar både för- och efter-namn vilket jag även fortsättningsvis kommer att göra, med, eller utan ditt tyckande.

Jag använder mig av så kallade Majuskler precis när det passar mig vilket jag också fortsättningsvis kommer att göra.

Göta HovRätt ... RättsLäkare ... RättsMedicin ... Farbror Persson ... och så vidare.

Försvarsadvokat C*ea Sangb*rn ... Försvarsadvokat P*ter G*llberg ... Åklagare Th*bias Wilhelmss*n ... J*hanna Janss*n ... M*ja Hellm*n ... T*ve T*nnies ... och så vidare.

Dina påpekanden om mitt sätt att skriva rör mig inte ryggen, jag är den jag är och tänker inte ändra, på varken mig själv eller mitt sätt att skriva mina inlägg, så❗är du grälsjuk så får du vända dig till någon annan.

Efter dagens förhandlingar inom Göta HovRätt:en Tisdagen den 10/10 2023 så har jag en liten föraning om hur detta kommer att sluta för både Fröken Hellm*n så som för Fröken Janss*n.

Ingen av de tvenne fröknarna kommer att få kvarstående livstidsdomar när Göta HovRätt avslutat sina förhandlingar i detta mordfallet och, det är vad som enligt mig framgått under dagens förhandlingar.

Det kan faktiskt hända att Fröken Janss*n blir frikänd för mord, det finns så att säga några ugglor i mossen.

Mvh/
@JokerMannen

Jo du får fortsätta skriva hur du vill men jag tillskriver dig lägre trovärdighet när du inte använder en skriftspråk som är allmänt vedertaget. På de grunderna, samt hur du formulerar dig, bedömer jag att du inte var i Jönköping idag.

Då blir det också lite löjeväckande när du tillskriver dig en högre kunskap och insikt än andra. För jag upplever att du bara tycker utifrån en övertro på dig själv men bygger inte dina resonemang på faktabaserad grund och resonemang. Jag är absolut inte ute efter att bråka utan istället kritiskt granska informationen du lägger fram.
Citera
2023-10-10, 22:42
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Menar du med att vara ärlig?
Mina inlägg är fullt ärliga och uppriktiga.
Jag menar och står för varje ord, men jag tolkar dig som att endast din uppfattning är ärlig.
Jag betvivlar inte att du är ärlig, men jag blir inte oärlig för att jag har en annan uppfattning.
Alla måste inte tycka lika!

Ärlighet inkluderar att svara även på besvärliga frågor. Tänker du svara på frågan eller inte?

Om Majas historia stämmer så MÅSTE Johanna ha släpat Tove in i garderoben eller förrådet (eller valfritt annat gömställe). Så varför berättar INTE Johanna nån historia för Polisen om detta som inkluderar Maja? Det hade inte på något sätt gjort hennes egen situation värre att de tillfälligt gömt Tove nånstans. Så hon har NOLL anledning att inte hitta på något där. Inte sant? Det är t o m tvärtom: hennes tillförlitlighet skulle ÖKA om hennes historia stämde överens med ytterligare forensiska fynd.
Citera
2023-10-10, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baraundrarju
DÄR kom kovändningen. Bara väntat på den.🙃

Det handlar inte om någon ko-vändning för min del. Jag är fortfarande övertygad om att Fröken Hellm*n höll fast den 21-åriga flickan T*ve T*nnieś båda armar under tiden som hennes kamrat Fröken Janss*n ströp deras gemensamma offer till döds, och jag kommer inte, att låta ändra mig på den punkten.

Detta handlar om vilken enorm osäkerhet som i dag fick sitt fäste inom Göta HovRätt samt där till emanerat tvivel och, det är utifrån just detta som jag anar ugglor i mossen, det vill säga, att Fröken Janss*n kan bli friad från mord.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-10, 23:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Säger du det. Jag som var så säker.
Ok. Får kolla upp det.

Edit:
Var det J som berättade att hon var på väg att flytta cykeln när hon stötte på grannen och då drog McD-storyn?
I så fall är det ju lite intressant om de har olika berättelser.
I Majas första historia är hon vaken och kräks på toaletten och kommer därför överens med Johanna om att hon behöver mat. Johanna lämnar lägenheten för att ta sin bil till Donken, träffar grannen i trappen och blir erbjuden skjuts. Hon går upp till Maja i lägenheten, lämnar sina bilnycklar och lämnar lägenheten igen. Det är Majas första historia.

Sen sover hon ju mer och mer för varje förhör, och hur Donkenresan går till blir blurrigare och blurrigare. Eftersom hon ändrar sin historia hela tiden så är det omöjligt att slå fast något säkert.
Citera
2023-10-10, 23:02
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Det handlar inte om någon ko-vändning för min del. Jag är fortfarande övertygad om att Fröken Hellm*n höll fast den 21-åriga flickan T*ve T*nnieś båda armar under tiden som hennes kamrat Fröken Janss*n ströp deras gemensamma offer till döds, och jag kommer inte, att låta ändra mig på den punkten.

Detta handlar om vilken enorm osäkerhet som i dag fick sitt fäste inom Göta HovRätt samt där till emanerat tvivel och, det är utifrån just detta som jag anar ugglor i mossen, det vill säga, att Fröken Janss*n kan bli friad från mord.

Mvh/
@JokerMannen

M påhittade sovhistoria bygger på att J gömt undan liket. Det är helt osannolikt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in