2023-10-10, 21:19
Medlem
Efter nyheten om att Hamas mördat 40 småbarn, varav vissa var halshuggna, fick jag ta en paus för att samla ihop mig lite. Kan inte släppa följande tanke:

Vad f-n pågår? Detta är så utstuderat och provokativt att Hamas måste ha vetat vilket svaret skulle bli från Israels sida. De måste också ha fattat att hela världen skulle fördöma dem. Samtidigt som detta skett skickar USA hangarfartyg till Israel vilket Erdogan blir arg över och säger att USA kommer "massakrera Gaza-bor". Är han galen? Samarbetar några för att antingen starta storkrig eller framtvinga någon/ några förändringar till fördel för staterna man kan kalla "the Axis of Evil", d v s Ryssland (giftspindeln i nätet), Iran, Syrien, Nordkorea och till viss del Kina + Turkiet?

Det känns inte normalt det som nu händer.
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
En bra början är inte besöka en plats som är känd att få en eller två flyganfall i månaden

Så mamsen kanske borde stannat i Sverige

Jaha, gäller det även besökarna till festivalen som låg bara några km från Gazaremsan menar du, ska de också skylla sig själva? Man märker verkligen hur likgiltig du är till att barn dör, så länge det är "rätt barn" som dör. Bara en sådan kommentar som "mamsen borde stannat kvar i Sverige".
Citera
Bannlyst
Biden sa att 14 amerikaner har dödats av Hamas och flera amerikanska medborgare hålls som gisslan och USA kommer göra allt för att rädda dom.
Hamas gjorde ett stort misstag att döda folk på ravefestivalen.
Citera
2023-10-10, 21:20
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Det kommer Israel att göra så snart de mobiliserat färdigt, säkrat gränserna i söder och uppnått sin mål med flyganfallen mot Gaza. Det tar max 14 dagar.

Få libaneser, förutom Hezbollah, kommer att ha något emot att israelerna tillfälligt tar över Libanon. Israelerna kommer att samarbeta med kristna och druser. När Hezbollah är slaget och shiiterna drivits på flykten kommer de kristna libaneserna ta hand om de södra delarna och druserna om de norra delarna.
Nej, Israel kommer inte att invadera Libanon.
Israel har inget intresse av att konflikten skall eskaleras och bli regional.
Och om Hezbollah mot förmodan hade tänkt gå till angrepp så skulle man gjort det i Lördags, innan Israel mobiliserade sina styrkor.

Kriget i Libanon 2006 visade att det var svårt att övervinna Hezbollah, och kriget slutade med ett eld upphör, utan att Hezbollah hade fördrivits från Libanon.
Även om Israel hade 10 gånger fler soldater än Hezbollah (+flyg och helikoptrar) så var förlusterna på den israeliska sidan stora i relation till hur stor styrka man förfogade över.

Du skriver att få libaneser skulle ha något emot att Israel tog över Libanon. Du har väldigt fel där, även under kriget 2006 stödde de flesta Libaneser Hezbollah.
Jag känner själv flera Libaneser som hatar Israel.

Och även om Israel skulle klara av att bekämpa Hezbollah militärt så skulle inte det garantera att gruppen försvann från Libanon.
Den libanesiska militären är alltför svag och korrumperad för att stå emot Iranska intressen, när väl Israel dragit sig tillbaka kommer därför Hezbollah med all säkerhet att återuppstå.
Senast redigerad av kato85 2023-10-10 kl. 21:24.
Citera
2023-10-10, 21:20
Medlem
DeekinTTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popcronojuice
Har Israel åkt runt i ''Pick-up trucks'' med kidnappade/torterade/mördade civila från andra sidan genom stan där folk spottar och slår dom som dom barbarerna dom beter sig som?

Sjuka jävlar.

Supportar du det?

De har gjort det plus mer i 10 år.

Finns massor av klipp och videos att ta del av angående det.
Citera
2023-10-10, 21:21
Medlem
Jag tycker Israel gått för långt i att ta mark men detta svaret från Hamas var verkligen overkill!
Citera
2023-10-10, 21:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Ja. Ett historiskt ögonblick. Jag känner också att i tider av starka känslor så behövs diplomatin. Hur ont det än gör. Jag vet inte vad som kommer ske. Sedan. Senare. Jag förutsätter att Iran VILL göra något. Men jag är osäker på om de KAN. Tänker mycket på dynamiken kring hur världskrig skapas. Allt är mycket svåröverskådligt. Vad sker nu?

Det blir ingen meningsfull diplomati nu, nu är det krig. Blodigt, kaotiskt, oförutsägbart, okontrollerbart. Allt kommer ta oväntade vändningar men alltid till det sämre med mer död som följd.
Citera
2023-10-10, 21:22
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Då ställer du dig alltså neutral mellan de som slaktar civila i massakrer och kidnappar barn, och de som försvarar sig mot det. Då har du valt sida.

Det var redan varit andra vänsterliberaler här i tråden som berättat att de fått ett uppvaknande de senaste dagarna, det kanske sker dig också inom kort.
Det är vad du anser att jag gör. Och ja då får du väl tänka så då.
Jag vet hur jag tycker och tänker i den här frågan vad gäller konflikten som pågår.
Jag väljer inte någons mall att gå efter.
" om du tycker så är du x, om du tycker så är du y"
Jag lever inte i en verklighet där du ska välja svart eller vitt, sött eller surt, Israel eller Palestina, död mot död. Idiot mot idiot.
Jag kan tycka att alla politiska ledare av alla de slag som finns är psykopater, hycklare, lögnare och ockrare.
Jag väljer ingen utav dem.
Jag väljer folket under alla dessa figurer.
Just nu väljer jag folket i Israel och folket på Gaza.
Många utav dem vill inte ha detta som pågår/ pågått sedan andra världskriget då andra stollar beslutade sig för hur det skulle se ut i den konflikthärden för folkgrupperna.
De startade konflikten och ingen brydde sig om utvecklingen som nu eskalerat.
Citera
2023-10-10, 21:23
Medlem
DjPuttes avatar
På i24News är Jonathan Conricus och uppdaterar med sin England/Svenska dialekt, Tydligen har IDF skjutit 4st Hamas terrorister och IDF slår till mot Gaza & Hamas mål!
Citera
2023-10-10, 21:24
Medlem
Oddsen som skedde 7 okt var lite lägre än vad som sker i Gaza då Gaza får flyganfall då och då, om du missat det...der som skedde i lördags var första och sista ggn

Men nu ska en läxa läras.... det kommer bli möjligt att dansa i Gaza och bögar ska få sin första Pride parad i Gaza till minne för de som dog.

Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Jaha, gäller det även besökarna till festivalen som låg bara några km från Gazaremsan menar du, ska de också skylla sig själva? Man märker verkligen hur likgiltig du är till att barn dör, så länge det är "rätt barn" som dör. Bara en sådan kommentar som "mamsen borde stannat kvar i Sverige".
Citera
2023-10-10, 21:24
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Då är du ju lika hemsk själv. Menar du att 4-åriga Nawal och alla andra barn i Gaza förtjänade att sprängas i bitar för vad några vuxna terrorister de aldrig träffat gjorde mot andra barn? Om det är någon man ska stå bakom är det såklart barnen på båda sidor i denna blodiga konflikt, man bekämpar inte mord på barn genom att rättfärdiga mord på barn, då är man en del av problemet.

Hamas förtjänar att brinna i helvetet för vad de gjorde, men om man anser att även alla barn som råkar ha samma etniska/religiösa bakgrund förtjänar samma öde har man exakt samma människosyn som terroristerna själva, vilket vi fått erfara när de attackerade barn. Men du verkar ju stå bakom den krigsmetoden?

Visst det är naturligtvis tragiskt när oskyldiga dör men vad gjorde ens den här "svenska" familjen i Gaza? Vem åker till Gaza på semestern? Det här är ju ett ofantligt stort systemfel i Sverige.

Varför bor det folk här i Sverige som säger sig ha flytt från sitt land men likförbannat åker till sitt hemland på semestern? Ett hemland som dessutom är ökänt oroligt och besvärligt. Hur är det ens möjligt att det kan vara så? Det är ju ett grundläggande systemfel.

I förlängningen är det ju faktiskt så att de måste ta konsekvenserna av sitt eget handlande. Ingen har antagligen tvingat dem att resa ner till Gaza.
Citera
bernad_laws avatar

Moderatormeddelande

Postat av bernad_law 2023-10-10, 21:24
Medlem
Denna tråd fokuserar främst på den nuvarande konflikten; allt för omfattade historiska eller geografiska jämförelser tas i andra trådar.

1, OT kommer slås ned hårt.
2. Meningslösa oneliners kan raderas och varnas.
3. Tjafs utan substans kan råka ut för samma sak.

Försök skriva konstruktivt och informativt. /Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in