2023-10-10, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Förvisso men borde ju gå att komma på bättre ställen än att ha degen/tackorna hemma?

Vad säger att det ens är 10% av vad de lyckats tjäna? Tar tid och resurser att tvätta pengar. Guldtackorna kan vara senaste inväxlingen bara.
Citera
2023-10-10, 19:10
Medlem
Robert_Goatses avatar
Hur räknar man fram skadeståndet?
64 milj till C more, 28 milj till Discovery+ och 103 milj till Viaplay.
Handlar det om förlorade intäkter för bolagen?
Citera
2023-10-10, 19:12
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schaefer
Citat från GD och länken till artikeln lades ut tidigare av en annan här.

Tredje tipset var alltså en riktig snitcher....

-"Personen som tipsade hade köpt en ipTV-box och erbjöd sig att sälja den till NCP. Detta gjordes och därifrån kunde ett digitalt detektivarbete leda intresseorganisationen till de misstänkta männen.

-"Hos mannen från Gävle hittades whiskyflaskor till ett uppskattat värde av en miljon kronor och 190 000 kronor i kontanter.
Hos mannen från Sandviken hittades 47 guldtackor, 80 000 kronor i kontanter och Bitcoin till ett värde av 450 000 kronor.
Varken under utredningen eller rättegången ville männen uttala sig.
Men i fredags dömdes de till fängelse i två år och sex månader för grovt brott mot upphovsrätten samt brott mot upphovsrätten av normalgraden.
Utöver fängelsestraffet ska männen solidariskt betala skadestånd.
64 041 000 kronor till C More, 28 872 000 kronor till Discovery och 103 334 000 kronor till Viaplay.
Sammanlagt handlar det om ett skadestånd på 196 miljoner 247 tusen kronor"

Rätt så löjliga skadestånd. Tror företagen att de ens kommer att se en bråkdel av det?
Citera
2023-10-10, 19:16
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neix
Vad säger att det ens är 10% av vad de lyckats tjäna? Tar tid och resurser att tvätta pengar. Guldtackorna kan vara senaste inväxlingen bara.
Jo så klart men att ha dom hemma verkar ju inte vara bästa förvaringen.
Citera
2023-10-10, 19:19
Medlem
Någon som kommer åt domen så man får se vilka de handlar om?
Citera
2023-10-10, 19:21
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert_Goatse
Hur räknar man fram skadeståndet?
64 milj till C more, 28 milj till Discovery+ och 103 milj till Viaplay.
Handlar det om förlorade intäkter för bolagen?

Du glömde 13,12 kronor från SVT Öppet arkiv
Citera
2023-10-10, 19:22
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Skulle nog vilja påstå att det är nästan riskfritt att vara kund.

Det enda du riskerar är att det helt plötsligt slutar fungera och du förlorar pengarna du betalt för tjänsten och boxen.

Sen är IPTV ganska segt och omständligt - en jag känner har någon IPTV-box med tusentals kanaler men det tar evigheter att bläddra mellan kanalerna och byta kanal.

Kan kanske vara värt det om man är väldigt sportintresserad då sporten är väldigt dyr - då tjänar man väl in det på några månader och allt efter det är bonus.

Ja, det är skitsegt för det mesta. Det kan plötsligt sluta att fungera och man vet heller inte att kanalerna kommer vara kvar när man vill titta.

Är man sportintresserad, som jag själv, är det bättre att betala lagligt för det och veta exakt vad man får.
Även om Viaplay är äckligt dyrt, men billigare om man som jag bakar in det hos Telia för att få tillgång till all sport tillgänglig och både på teven och via stream. Då lönar det sig för att man vet precis när och var man kan titta och kvalitén på det.
Citera
2023-10-10, 19:29
Medlem
Med tanke på whiskysamlingen så har jag mina aningar om vem gävlebon kan vara. Personen i fråga gillade både whisky och var väldigt aktiv med ”boxar”, men upphörde för något år sedan väldigt abrupt med den verksamheten.
Citera
2023-10-10, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cukoo
Med tanke på whiskysamlingen så har jag mina aningar om vem gävlebon kan vara. Personen i fråga gillade både whisky och var väldigt aktiv med ”boxar”, men upphörde för något år sedan väldigt abrupt med den verksamheten.

Något namn?
Citera
2023-10-10, 19:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Schaefer
Citat från GD och länken till artikeln lades ut tidigare av en annan här.

Tredje tipset var alltså en riktig snitcher....

-"Personen som tipsade hade köpt en ipTV-box och erbjöd sig att sälja den till NCP. Detta gjordes och därifrån kunde ett digitalt detektivarbete leda intresseorganisationen till de misstänkta männen.

Vilken jävla tönt. Hoppas han får ordentligt med skit!
Citera
2023-10-10, 19:38
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maoslilla
Det är bara olagligt om du sparar en egen kopia vad jag vet. Att titta är väl inte olagligt? Möjligtvis är det olagligt att köpa en tjänst där du får titta. Men jag är ingen expert.....

Du kanske kan förtydliga lite?
Dom har ju sålt piratboxar. Tror inte det är lagligt att äga en dylik.
Tror du tänker på att fulstreama serier/filmer via nätet.
Citera
2023-10-10, 19:48
Medlem
Nice ändå. Om man våldtar någon i sverige får man 2 år och 5 tusen i böter. Begår man upphovsrättsbrott får man 200 miljoner som ska hostas upp. Pajasar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in