2023-10-04, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Det självklara svaret är att det inte bara är en statussymbol, ett snyggt smycke (det enda smycke som manliga män med klass tillåts använda) och även en hedge mot inflation. Jag har själv funderat på att köpa på mig klockor av det senare skälet men är inte tillräckligt kunnig inom området, eller tillräckligt intresserad för att sätta mig in i saken.

Numera finns det även en stor rånrisk även om man bara förvarar dem hemma, då det finns folk som vet att du har dem hemma och de har i sin tur kontakter. Folk inom försäkringsbranschen t ex.

En ny bil är däremot inte hedge mot inflation, och dessutom ingen bra affär rent ekonomiskt.

Väldigt tråkigt och helt otroligt att man inte kan bära /ha hemma en dyr fin klocka. Ni måste förstå hur jävla sjukt det låter för oss som bor i tex Usa!
Har alltid klocka på. Förra veckan min white gold submariner, och nu denna vecka har det blivit yellow gold day-date.
Citera
2023-10-05, 02:02
Bannlyst
Testa denna
Citera
2023-10-05, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Väldigt tråkigt och helt otroligt att man inte kan bära /ha hemma en dyr fin klocka. Ni måste förstå hur jävla sjukt det låter för oss som bor i tex Usa!
Har alltid klocka på. Förra veckan min white gold submariner, och nu denna vecka har det blivit yellow gold day-date.

Exakt! Vi är verkligen välsignade här på andra sidan Atlanten. Har också alltid Rolex osv på mig. Inga konstigheter. Förutom när jag besöker Sverige eller Mexico, då kan klockan åka ner i byxfickan titt som tätt.

Har funderat på vad skillnaden är och det är nog till mångt och mycket bensinpriset. Här åker man bil överallt. Till gymmet, affären, restaurangerna, golfbanan osv. Och det är segregerat. Inga skummisar handlar på Whole foods då de inte har råd. Man kommer alltså inte ens i närheten av något slödder. Minns inte ens när jag såg en arab sist.

Men i Sverige sitter folk på tuben och bussar och trängs som zigenare med alla sorters människor. Och om det ovanpå det inte finns någon fungerande polis och man får inte ens ha pepparsprej på sig. Ja då blir det som det blir.
Citera
2023-10-05, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Det självklara svaret är att det inte bara är en statussymbol, ett snyggt smycke (det enda smycke som manliga män med klass tillåts använda) och även en hedge mot inflation. Jag har själv funderat på att köpa på mig klockor av det senare skälet men är inte tillräckligt kunnig inom området, eller tillräckligt intresserad för att sätta mig in i saken.

Numera finns det även en stor rånrisk även om man bara förvarar dem hemma, då det finns folk som vet att du har dem hemma och de har i sin tur kontakter. Folk inom försäkringsbranschen t ex.

En ny bil är däremot inte hedge mot inflation, och dessutom ingen bra affär rent ekonomiskt.

Om man inte bryr sig om status utan köper en svindyr klocka av de anledningar du nämner bör rånrisken i hemmet vara liten. Rimligtvis borde endast din familj och nära vänner känna till ditt klockinnehav.
Citera
2023-10-05, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Om man inte bryr sig om status utan köper en svindyr klocka av de anledningar du nämner bör rånrisken i hemmet vara liten. Rimligtvis borde endast din familj och nära vänner känna till ditt klockinnehav.
Rätt dumt att skryta på fłashback
Citera
2023-10-05, 12:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav

Den du köper klockan av känner till affären, ägarbeviset registreras någonstans, och man brukar även försäkra klockor som är värda några hundra K. Klanmedlemmar jobbar överallt idag, en del av dem är t o m jurister, och poliser etc.

Man är inte så anonym som man vill tro i dagens samhälle.
Citera
2023-10-05, 13:45
Bannlyst
Varför alla dyra klockor automatiskt palla att śkruva upp dom hela tiden dessutom kan den stanna.
Citera
2023-10-05, 14:28
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zerobatchaa
Varför alla dyra klockor automatiskt palla att śkruva upp dom hela tiden dessutom kan den stanna.
Automatisk betyder att du inte behöver skruva upp den. Klockan ”laddas” (egentligen en fjäder som i klockan som skruvas upp) av att du har på dig den och rör på klockan.

Sedan har klockan en gångreserv på ett antal timmar (en rolex submariner till exempel 48 timmar). Det betyder att fjädern i klockan kan driva den i 48 timmar utan att du rör den.

Vad du tänker på kallas för en manuell klocka (alltså att man själv vrider upp mekanismen), det är inte lika vanligt bland dyrare klockor men det förekommer Panerai har ett par dykarklockor som är manuella och rätt snygga. På deras manuella klockor går den i 8 dagar utan att du behöver vrida upp den igen.
Citera
2023-10-09, 07:14
Medlem
Kan inte säga att rolex inte var populära förr.

Men det senaste decenniet lever de nog mest på sin värdeutveckling.

De flesta sidor för entusiaster som svarar på "Rolex vs Breitling" och liknande jämförelser, landar i att Rolex vinner på värdeutvecklingen.

I övrigt är det den egna smaken som får avgöra.

För oss som köpte dem för rimligare pengar på 90-talet så var det naturligt att bära dem.

Idag förstår jag att många tvekar
Citera
2023-10-09, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wiltonlillton
Kan inte säga att rolex inte var populära förr.

Men det senaste decenniet lever de nog mest på sin värdeutveckling.

De flesta sidor för entusiaster som svarar på "Rolex vs Breitling" och liknande jämförelser, landar i att Rolex vinner på värdeutvecklingen.

I övrigt är det den egna smaken som får avgöra.

För oss som köpte dem för rimligare pengar på 90-talet så var det naturligt att bära dem.

Idag förstår jag att många tvekar

Rolex vs Breitling är som att jämföra Kia med Bmw!!!!!!

Tycker du Rolex är dyra? Rolex Ads priser är grymt bra sett till vad du får dom pengarna.

Breitling, Omega, Panerai not so much!!!!!

Tvekar folk om dom får chans att köpa hoss en Rolex Ad? Inte om dom är smarta.

Sedan så finns folk som inte har råd helt enkelt.
Citera
2023-10-10, 07:13
Bannlyst
Rolex är billiga klockor.

Ska vi prata dyra klockor då får vi byta märke till

Richard Mille
Jacob & Co

Nu pratar vi nytillverkade klockor du köper nya idag.
Båda dessa märken får du hosta upp 2mille + för att få en vettig model.
Och flesta ökar i värde med tiden
Citera
2023-10-10, 13:00
Medlem
David Banners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av violhug
Rolex är billiga klockor.

Ska vi prata dyra klockor då får vi byta märke till

Richard Mille
Jacob & Co

Nu pratar vi nytillverkade klockor du köper nya idag.
Båda dessa märken får du hosta upp 2mille + för att få en vettig model.
Och flesta ökar i värde med tiden

Bara för 15 år sen kunde man köpa en ny Rolex Air King för 40.000kr. Idag kostar de runt 80.000kr.

Rolex är som sagt en billig lyxklocka, många modeller har en prislapp på runt 100.000kr.

Märken som Vacheron Constantin, A Lange &Söhne JLC har instegsmodeller som är betydligt dyrare.

Dyra klockor brukar betyda dyra material som guld, det höjer klockans värde betydligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in