2023-10-10, 09:57
Medlem
notknapparens avatar
SR:

Eriksson menar att det dock krävs två, tre, fyra eller fem minuter är vad som krävs för att någon ska stypas till döds.

Däremot för att medvetslöshet ska inträda, krävs det betydligt kortare tid.

Så nu har Eriksson sågat det långa och hårda stryptaget.
Och vad händer då om man är medvetslös... och kräks...
Senast redigerad av notknapparen 2023-10-10 kl. 10:00.
Citera
2023-10-10, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Samma källa:

"Det finns en uppgift från den tilltalade att det var ett kort förlopp, kanske tio sekunder. I och med att man inte kan bedöma tidsutdräkten, och att det är väldigt få fynd, så är min uppfattning att det finns inget som mottalar hennes uttalande om att det är ett kort förlopp", fortsätter Anders Eriksson."

De har lagt upp en strategi här tillsammans i förväg. Mycket noggrannt.

Du tänker att om han anlitats av motsående part så hade han lutat åt att det var väldigt mycket strypning och väldigt lite aspiration och att det absolut kunnat vara ett förlopp på 2-5 minuter?
Citera
2023-10-10, 10:02
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Ja. Helt sjukt. Tove blev mördad, oavsett hur länge strypgreppet varade. Att de ens dividerar om detta är helt orimligt, känner jag.

Det känns nästan som att de diskuterar om Tove hade överlevt strypgreppet om hon vore nykter och inte hade ”maginnehåll” som behövde komma upp. Som om det är Toves fel att hennes kropp inte tålde ett tio sekunders strypgrepp. Det känns så ovärdigt.

Det kan inte tas för givet att ett strypgrepp har något som helst samband med aspiration.

Den absoluta merparten som aspirerar och avlider av en aspiration har aldrig utsatts för något strypgrepp överhuvudtaget. Det händer ändå.

Det är som om Tove skulle dött av lågt blodsocker eller en plötslig propp i hjärnan. Det går inte att visa ett samband med ett strypgrepp - eftersom folk nästan alltid råkar ut för dessa kroppsliga missöden utan ett strypgrepp.

Som att man får det utan att det regnar, utan att Hammarby förlorar matchen och utan kriget i Ukraina. Det går inte att bevisa ett samband.

Utan bevisat samband - kan man inte döma någon för att Tove dog av aspiration.
Om nu Rättsläkarna anser att den möjligheten finns.
Citera
2023-10-10, 10:02
Medlem
Aftonbladet:

"Då ska man väl inte slå fast det?

– Det är en fråga om bedömning, och man gör olika bedömningar baserat på kunskap och erfarenhet. Jag förespråkar att man ska ha vetenskaplig evidens för sina slutsatser, men där kanske vi skiljer oss åt."

Snacka om att amatörförklara de andra...
Citera
2023-10-10, 10:03
Medlem
Aftonbladet:

” – Jag ska se i mina anteckningar... vid drunkning andas man in vatten i luftvägarna. Ett vanligt fynd är att till följd av hastiga andningsrörelser piskar upp slem i luftvägarna. Det hade man i det här fallet. Det beskrivs som rikliga mängder luftiga vätskor. Det är ett fynd som kan motsvara den bild man har vid drunkning.”

Enligt rättsläkaren A.E som Clea tagit in kippade Tove desperat efter luft, därav den bubbliga vätskan

(Har jag fel får ni gärna rätta mig)
Citera
2023-10-10, 10:04
Medlem
Haha, vilken kommentar, bravo Markus på P4:

"Anders Eriksson uttrycker sig som man föreställer sig en äldre professor. Med självsäkerhet och aningen raljanta slängar mot dem som inte ser världen som han gör."
Citera
2023-10-10, 10:06
Medlem
Ett förödande vittnesmål för åklagaren.

Bortom allt rimligt tvivel.

Grovt vållande för J och frikänns de av M ligger inom möjligheternas gräns.
Citera
Medlem
P4:

"Den underliggande dödsorsaken är vi alla överens om och det är ett grepp om halsen på Tove", säger Anders Eriksson. Sedan svimmar Tove och det kan ha orsakats av tryck på halsen eller av att hon ramlade och slog i huvudet, säger han. "Den terminala dödsorsaken skulle då vara inandning av magsäcksinnehåll till luftvägarna och som bidragande dödsorsak där kan man tänka sig att alkoholberusning bidragit och möjligen trycket mot buken eller bålen när den tilltalade satt på Toves bål."

Här är alltså Doktor Död inne på att Tove kan ha tagit slaget i golvet hårt. Intressant utifrån aspekten att MH ska ha hållit i händerna och motvärn där.
Citera
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammelmorsan
Intressant att Maja ibland har så lätt att uttrycka sig och minnas detaljer t ex %-halten i deras vin och antal glas som dricks (se nedan) med hon ibland är fullständigt omöjlig att förstå eftersom hon bara stakar sig "eeehhh" eller svarar att hon inte minns. Vad ska man tro om detta???

"Jag och de andra börjar dricka, jag dricker först ett glas vitt vin, 13%-igt, Johanna dricker ett glas rosévin som är 14%-igt tror jag och när jag druckit upp mitt första glas så häller jag upp ett till. Runt tio halv elva så börjar vi gå till Nöjet och jag tar då med mig vinboxen och häller upp vin i ett plastglas som jag sedan tar med mig på vägen.
Johanna tar också med sig ett glas rosévin och Louise tar med sig en cider.
Vi ställer sedan min vinbox och mitt glas bakom ett elskåp ca 100 meter från Nöjet och Johanna ställer sitt glas där också. Väl inne på Nöjet så träffar jag en kompis vid garderoberna och vi snackar lite. Under tiden så går Johanna och Louise, tror jag, in till dansgolvet inne på Nöjet och efter en stund så går jag också dit. Sen dansar vi, jag blir bjuden på en Redbull vodka 6:a av Louise. "
Tas saker och ting ur ett sammanhang så riskerar det att bli missvisande.

Det här är ett utdrag ur ett förhör där hon i förväg har skrivit ner vad hon minns av förfesten. Hon läser alltså upp texten för förhörsledarna.
Hon behöver med andra ord inte tänka efter, söka i minnet och säga 'ehh', som jag hör att många retar sig på, på ett närapå föraktfullt sätt.

Förfesten pågick i 2 timmar innan de begav sig mot Nöjet. Då hade hon druckit två glas vin och det blev ett tredje efter vägen. Så minnet borde vara klarare i början av kvällen innan effekten av alkoholen har hunnit sätta in?
Vinboxen var väl ett favoritvin som hon hade druckit tidigare och då minns man posenten.
Citera
2023-10-10, 10:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Du tänker att om han anlitats av motsående part så hade han lutat åt att det var väldigt mycket strypning och väldigt lite aspiration och att det absolut kunnat vara ett förlopp på 2-5 minuter?

Vet inte.

Men Clea har lagt upp ens trategi genom att först i typ tio minuter gå igenom hans gedigna kunskapsbas... med specialintresse för strypvåld.

Hennes frågor är noggrannt upplagda för att sänka de andra rättsläkarnas bedömningar, sänka det långvariga och hårda trycket och nu:

Eriksson hävdar att han inte tror på att det rikliga magsäcksinnehållet som fanns i det preliminära utlåtandet minska i det slutgiltiga till måttliga.

SR
"[...]"Kort sagt, det finns inte vetenskaplig evidens för att uttala sig vare sig om mängden eller distributionen i luftvägarna."
//

"Anders Eriksson säger att man måste hålla öppet för möjligheten att det kan ha varit så att Tove andades in magsäcksinnehållet och kvävdes av det."

Ok, så med detta sågar han även vad som krävs vad gäller inandat mängden magsäcksinnehåll och var man finner det...

Det är ju lite tvärtemot vad AL menat.
Senast redigerad av notknapparen 2023-10-10 kl. 10:13.
Citera
2023-10-10, 10:10
Medlem
Fiffiniffis avatar
Läser rapporter om att GW sitter och skrattar högt vid väl valda tillfällen. Bristen på respekt är verkligen häpnadsväckande. Det sitter liksom anhöriga till ett mordoffer i samma sal och ska behöva lyssna på en fet jävla valross dödsrosslingar. Släng ut fanskapet.
Citera
2023-10-10, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Läser rapporter om att GW sitter och skrattar högt vid väl valda tillfällen. Bristen på respekt är verkligen häpnadsväckande. Det sitter liksom anhöriga till ett mordoffer i samma sal och ska behöva lyssna på en fet jävla valross dödsrosslingar. Släng ut fanskapet.

han skrattar för försvaret ger så otroligt dumma o orimliga svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in