2023-10-09, 18:21
Medlem
Ni har försökt 48-56-67-70-73-82
Gick sådär med den saken...

Men drömma kan man....

Det måste verkligen reta gallfebern pp Islamic League att 8 miljoner israeler kan hålla 1 miljard muslimer extremt lugna

Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Utan murar och sin arme så skulle israel vara borta på en månad.
7 miljoner jude israeler är omringade av 600 miljoner araber.
Citera
2023-10-09, 18:21
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Vem av världsledarna ringer samtalet som möjligtvis får markinvasionen avblåst? Kommer bli förödande konsekvenser och jag blir förvånad över att hela Väst gett det hela grönt ljus. Det är vi som kommer få alla flyktingarna sen
Inte helt ofarligt att gå in och strida i tätbebyggt område, även om Israel har ett numerärt övertag. Kan vara just det Hamas hoppas på, de kan ha förberett sig på det. Sen är det ju även oroligt i norr och vad jag förstår har Hizbollah betydligt större stridskraft än Hamas.
Citera
2023-10-09, 18:22
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShonoZ
Som jag skrev i början, israelerna lät detta hända (falseflag) så man fick anledning att attackera med kraft. Irondome hade slagit ut dessa raketer (tror inte en sekund på antalet raketer som skrevs om) och Israel har sina starwarstrupper utrustade till max dagligen nära palestinska områden, Hamas snubbar har ingen chans att ta sin in på de sätt som rapporterats.
Hamas har inte den styrkan som krävs och västvärlden kommer inte göra annat än ”fördöma” israelerna, dvs slänga ord i luften. Inga sanktioner eller annat kommer ske. Detta är ett öppet folkmord på palestinierna. Det är en skev värld vi lever i.

Inget skevt i detta. Det är möjligen folkmord, men ett som Hamas och Palestinierna bjöd in till.
Citera
2023-10-09, 18:23
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShonoZ
Som jag skrev i början, israelerna lät detta hända (falseflag) så man fick anledning att attackera med kraft. Irondome hade slagit ut dessa raketer (tror inte en sekund på antalet raketer som skrevs om) och Israel har sina starwarstrupper utrustade till max dagligen nära palestinska områden, Hamas snubbar har ingen chans att ta sin in på de sätt som rapporterats.
Hamas har inte den styrkan som krävs och västvärlden kommer inte göra annat än ”fördöma” israelerna, dvs slänga ord i luften. Inga sanktioner eller annat kommer ske. Detta är ett öppet folkmord på palestinierna. Det är en skev värld vi lever i.

Det jag tänker på är att Israel måste ha haft agenter inom Hamas som hjälpte dem med få in materiell för dessa vapen och även kunskap om idéer hur man kan tillverka mer effektiva vapen men inte för effektiva. Få in materiell in i Palestina är inte så lätt eftersom Israel konstant kontrollerar vad som förs in.
Citera
2023-10-09, 18:23
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Det var Palestinierna som valde Hamas. De har själva valt att faila sin stat. Jag tror inte det lönar sig att ge dem fler chanser nu. Man får antingen låta Israel ockupera, eller så får USA gå in och kolonialisera.

Ja det verkar inte bättre. Hörde i amerikansk media att USA de senaste månaderna bara givit 6 miljarder dollar i bistånd till Palestina. Det finns nu starka misstankar om att dessa pengar har använts till vapeninköp istället för att gå till skolor, sjukvård, infrastruktur. Till det kommer EU bidrag och andra länders bidrag. Alla är fullständigt grundlurade. Inte ens Abbas den legitima presidenten tar avstånd från det här.
Citera
2023-10-09, 18:24
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Via Iran och troligen Ryssland
Har inte Ryssland fullt upp att skaffa fram vapen till sitt eget krig i Ukraina?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyzyl
jag har svårt att köpa att israelisk underrättelsetjänst inte visste om att Hamas planerade en attack, speciellt inte så nära inpå 50 årsdagen på yom kippur kriget. Möjligtvis att de underskattat Hamas kapacitet.
I vilket fall så ger det ju israel casus belli att ockuppera Gaza vilket jag antar var syftet med att tillåta attacken, det gör väl också att fler israeler ansluter sig till att stödja en stark ledare (netanyau).

Enig. Säkerhetstjänsten hade säkert vetskap, rapporterat till berörda politiker, som sen valt att inte agera. Varför då lan man ju undra? Det passade nog den politiska agendan att få befolkningen sluta bråka om regeringsbeslut och istället fokusera på en gemensam fiende utanför Israel.
Citera
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Möjligt, men nu hade de faktiskt en fred, som Hamas och Palestinierna bröt på fegaste sätt. Då har de förbrukat sin sympati, och kan lika gärna malas till grus. Det kan tydligen inte funka sämre än en tvåstatslösning

Fast egentligen har de roat sig med samma släktfejd i några tusen år nu. Räcker inte det?
Dags att jämna allt med marken , bygga en parkering och ett enda hejdundrande stort shoppingcenter istället!
"Mall of Semitic-land" låter väl neutralt! Det borde väl tillfredsställa båda semit-klanerna/släkterna i sin stenåldersstrid om LAND kan man tycka!?

Då kan de änteligen få börja syssla med sin favorithobby AFFÄRER ist!
Senast redigerad av Erik Öst 2023-10-09 kl. 18:30.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Möjligt, men nu hade de faktiskt en fred, som Hamas och Palestinierna bröt på fegaste sätt. Då har de förbrukat sin sympati, och kan lika gärna malas till grus. Det kan tydligen inte funka sämre än en tvåstatslösning
Jag har diskuterat saken med folk från båda grupperingarna.
Till slut sa jag. Ja men då så fortsätt att ha ihjäl varandra då om ingen utav era grupper kan enas om något. Alla andra länder kan väl låta er hålla på då, ni slutar ju ändå inte.
Sedan gick jag därifrån.

Sitta i trygga Sverige och önska att man maler folk till grus.
Det var just det jag tog upp i ett utav mina inlägg. Folk är hatiska.
Du sitter och hatar och önskar livet utav människor du aldrig träffat. Kanske för att du har det så tryggt och bra så du kan leka världsproblemslösare genom att önska söndermalning av människor. Hets, hets hat. Har du någon anledning att mala sönder dem ?

Idioteri på hög nivå.
Citera
2023-10-09, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Utan murar och sin arme så skulle israel vara borta på en månad.
7 miljoner jude israeler är omringade av 600 miljoner araber.

Varför tror du att de har murar och en arme? För att alla (utom politiker i väst) vet hur civiliserade muslimer är.
Citera
2023-10-09, 18:25
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
De hetsar emot Iran hela tiden. Hade man velat anfalla Iran hade man inte gett dem miljarder dollar nyligen (om jag förstått det rätt). Oavsett vad folk tror så går inte USA in i länder willy nilly bara för att.

Så om USA inte svarade Iran den gången varför skulle de svara på något nu?

Den här gången påstås ju Iran ha gjort något fult genom att bistå Hamasattacken(vilket jag iofs inte sett tillstymmelse av bevis för). Förra gången var det USA som fulade sig och olagligen mördade general Soleimani. Trumps mest pinsamma misstag. Israel har oerhört mycket makt i USA så det är i alla fall större sannolikhet nu att USA genomför någon form av militär vedergällning mot Iran. USA tog förövrigt bara bort frysningen av 6 mdr USD som tillhörde Iran nyligen.
Citera
2023-10-09, 18:26
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Ja det verkar inte bättre. Hörde i amerikansk media att USA de senaste månaderna bara givit 6 miljarder dollar i bistånd till Palestina. Det finns nu starka misstankar om att dessa pengar har använts till vapeninköp istället för att gå till skolor, sjukvård, infrastruktur. Till det kommer EU bidrag och andra länders bidrag. Alla är fullständigt grundlurade. Inte ens Abbas den legitima presidenten tar avstånd från det här.
Nej, Biden administrationen betalade Iran 6 miljarder usd för 5 amerikanska fångar som var fängslade i Iran. Dessa pengar anser D.Trump och många fler har använts att stödja Hamas.
Som vanligt skapar USA möjlighet för terrorism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in