2023-10-09, 17:49
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Spelar det verkligen så stor roll i det här läget när det är 100% känslor som styr?

Men de bryr sig inte om Hamas eller muslimerna i Palestina. Tror de är neutrala i denna konflikt faktiskt.
De kristna araberna alltså
Citera
2023-10-09, 17:50
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Israels försvarsminister har lovat att upphäva krigets lagar och se till att Gaza kommer att ångra sig i 50 år.

Källa?
Citera
2023-10-09, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xxrudeacidxx
Israeler är mycket framgångsrika i olika branscher av jobb och har enormt inflytande över den moderna världen, men när det kommer till historietolkning av sagoböcker, så blir dom minst lika impulsiva och handikappade som extremistiska muslimer. Denna konflikt kommer på ett eller annat sätt innebära total förödelse för bägge sidor om inte både sidor kommer överens om en fredsuppgörelse. Israel tjänar inte på att göra ovän med 1,3 miljarder muslimer, ingen med andra ord tjänar på det. Om konflikten trappas upp ytterligare, så kommer det bli ramaskri i hela världen.

Mkt bra sammanfattning.
Ja, det är i grunden två religiösa vanföreställningar som möts.
Kan bara bli skit och långdraget elände.
Parterna kommer aldrig att komma överens.
Jag tycker väl att den senaste tidens händelser bevisar detta.

Men jag är inte så säker på att israel blir ovän med 1.3 miljarder muslimer för att man raderar Gaza från jordens yta. Andra länder har kommit undan med liknande saker, som vi vet.

Alla muslimer är tack och lov inte likadana och merparten skiter nog i denna gränskonflikt.

Hade Hamas och palestinierna haft uppbackning av 1.3 miljarder muslimer, hade situationen sett rejält annorlunda ut.

Sen får vi ju inte glömma att den muslimska världen ligger ljusår efter Israel och Västvärlden, när det gäller vetenskap och teknik. 100% av all utveckling kommer utifrån. Muslimerna kan i princip inte forska och uppfinna saker, eftersom de snöat in totalt på Koranen. De saknar upplysning osv.

Muslimerna behöver Västvärlden och har inte råd med ett totalt Israel-hat.

Jag tror absolut inte att Israels "slutlösning" (man kommer att mala Gaza till skit) kommer att leda till att det skapas 1.3 miljarder terrorister.
Senast redigerad av Eremona2.0 2023-10-09 kl. 17:52.
Citera
2023-10-09, 17:51
Medlem
Sjukt hur man hör missilen komma ingåendes o även ser ljussken efter dom.. 3 missiler på 10 sek nu
Citera
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är helt enkelt klassisk retorik inför krig.

Hur som haver så är Al Aqsa självklart i centrum för hela detta krig, vilket absolut inte kommer att ta slut i brådrappet.

Vad händer om de bara bombar sönder den då? Om de förstör hela platsen och jämnar den med marken? Då är problemet löst.
Citera
Medlem
anomaligns avatar
Jag lyssnade på BBC-intervju med en Hamasledare från Beirut.

https://www.bbc.co.uk/sounds/play/p0gk6tqj
(Min transkription av en fråga och ett svar från intervjun nedan.)

Citat:
BBC: I hear what you are saying, that there are concern with what's happening with the Al-Aqsa Mosque, in Jerusalem on the West Bank, and that you think that the Israelis have been ignoring Palestinians with their push for normalization with countries in the region.
All that having been said - how on earth do you think that the cause of the Palestinians has been advanced by the indiscriminate killing of civilians in Israel and what is bound to be the very heavy response of Israel inside of Gaza with the tremendous loss of life that that will inevitably entail?

Osama Hamdan, Hamasledare i Beirut: Well, our people are used for the Israeli massacres. All the time Israel was killing the Palestinians and the international community was just watching. In West Bank the [???] was the worst, we are talking of hundreds of Palestinians who are killed by the Israelis. What have been sent yesterday for all the international community - no stability if the Israeli occupation is still on Palestinian lands, if you want, and we want the Palestinians stability in the region you have to make an end for the occupation.

Det verkar som att det bara handlar om rent hat och terror, att Hamas inte ens försöker låtsas som att de bedriver någon form av legitim frihetskamp enligt konventionella regler, utan att det handlar om att göra läget så jävligt och ohållbart för Israel utan någon som helst hänsyn eller regler.

Visst, Israel bryter ständigt mot internationell rätt, de är en ockupationsmakt och de bedriver sedan lång tid tillbaka etnisk rensning på palestinier, och få bryr sig, men det blir aldrig försvarligt att massakrera hundratals obeväpnade civila som hämnd för en stats förtryck. Om Hamas ville framställa sig som en definitiv terrororganisation, istället för någon sorts legitima frihetskämpar, så kan man väl säga att de lyckades. Givet det här svaret, och de senaste dagarnas illdåd, verkar inte någonting vara under dem. Det känns som att de kan hitta på precis vad som helst, smutsiga bomber eller liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av AD-3sTrIpEs
Varför har de skickat det där fruntimret dit för att övervaka krig? Hon verkar ju bli helt traumatiserad av det hela. Skicka folk av rätta virket för helvete. Samma med den där svenska cucken som är en klassiker, som ska rapportera från något och sedan håller på att skita ner sig för ingenting. Det var på 70-80 talet? Fan vad det han sa nu igen? Alla har sett det klippet. Han jobbade för svt..

Jag tror att de flesta, oavsett virkestyp, skulle bli chockade om de rapporterade från ett hustak i Gaza City, när staden förväntas bli bombad, och en knock bomb slog ner typ hundra meter bakom ryggen på dem.
Citera
Medlem
madsolars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorthor
Jag har flera palestinska grannar som jag gärna sitter och pratar politik med. De har förklarat sin syn på det hela och jag förstår verkligen att det inte är så enkelt som vi i väst gärna ser det. Jag vänder mig bara mot jublandet som i det här läget blir väldigt kontraproduktivt och skapar hat. Jag står fast vid att de som stöttar Hamas ska åka dit, inte vara här och skapa kaos.

Har du konsvekventa åsikter då? Eller är dina åsikter enbart grundade på känslor?

Alltså, folk som är emot koranbränningar rationaliserar precis som dig och argumenten är identiska. Om du verkligen rationaliserar på detta vis så bör ju du rimligen ha samma åsikter kring detta. Annars misstänker jag att du döljer dina riktiga anledningar till varför du tycker så.

För många är svaret på varför denna diskrepans finns; är att det helt enkelt berör folk som är mer lik dem själva. Detta är ett naturligt sätt och tänka förvisso dock inte alls intelligent/logisk men dessvärre genomsyrar de flesta människors tankesätt oavsett var de kommer ifrån.
Citera
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
jävlar vad det smäller nu i gaza
Citera
2023-10-09, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Sjukt hur man hör missilen komma ingåendes o även ser ljussken efter dom.. 3 missiler på 10 sek nu
Någon live du tittar på?
Citera
2023-10-09, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Israel har nu fått den händelse som gör att de nu kan driva ut resten av palestinierna från Gaza och Västbanken. Det kommer att ta flera år men detta kommer nu att vara huvudfokus under kanske årtionden.

Driva ut vart skall dom ta vägen?
Citera
2023-10-09, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dorthor
Någon live du tittar på?

Jag har länkat flera gånger tidigare i tråden, men här kommer länken en sista gång:
Live Gaza
Citera
2023-10-09, 17:54
Bannlyst
Nya källor rapporterar att ca 4500 palestiner har strukit med och ca 1000 israeler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in