Citat:
Ursprungligen postat av
Flashback1987
Det bor cirka 2.5 miljoner människor i Gaza, även om Israel är fullständigt överlägsna militärt osv så har palestinierna fortfarande en jävla hög motivation. Det är inte som i ett TV-spel där 150.000 soldater på en kvart tar över ett riktigt litet område som bebos utav 2.5 miljoner stridsvilliga och motiverade palestinier.
Jag tror också att det kommer bli en invasion och gatustrider, jag tror också Israel kommer stå som segrare men däremot är jag övertygad om att det kommer bli en dyrköpt seger. Mycket dyr.
Mycket enklare för Israel att bomba dom som dom gör nu typ, om dom bestämmer sig för gå via marken med gatustrider kommer det bli knepigare. Hela Gaza består utav tunnlar, dolda utrymmen, skumma byggnader osv osv osv.
Det hade kunnat bo en miljard människor där - det är tämligen irrelevant. Vad som är relevant är mängden stridsdugliga människor och militär kapacitet.
Däremot är det uppenbart att Gaza inte har mycket att sätta emot Israels militärmakt vid en fullskalig invasion som nu verkar vara på gång. Med det sagt så är det givetvis inte över på en kvart eller kommer gå helt smärtfritt. Det kommer kosta för Israel också, men slutresultatet kommer vara att Gaza, som vi känner det, inte kommer existera längre utan ockuperas och kontrolleras fullt ut av Israel. Det finns inget scenario där Gaza vinner ett sådant krig mot Israel, om inte till exempel Iran direkt skulle blanda sig i kriget, vilket jag ser som rätt osannolikt.
Dolda tunnlar och utrymmen i all ära, men Gaza är inte Afghanistan eller Colombias djungler. Det finns inte mycket yta att gömma sig på för att bedriva ett gerillakrig. Gaza har inte mycket att sätta emot en direkt militär konfrontation. Vad vi kommer se som ett resultat, i alla fall inledningsvis, är en ökad aktivitet av islamistisk terrorism, förmodligen inte bara i Israel utan även i Europa.
Vi har sett mängder med araber fira på gatorna senaste dagarna och i denna grupp finns givetvis massvis med våldsbejakande terrorister som Hamas har tillgång till.