Citat:
Ursprungligen postat av
sxephil
Väldigt märkligt egentligen. Har du några teorier?
Jag ha en teori, men den är konspiratoriskt så sätt på folie hatten:
Netanyahu var under tryck, på grund av den reformen som skedde vid januari och blev till lag i juli i år. De ger den israeliska regeringen befogenheter att deras Högsta domstol kan bli på verkad och sluta vara opartiskt. Detta ledde enorma demonstrationer i Israel och Netanyahu med stöd ifrån de ultraortodoxa partierna, så kunde i Knesset med en majoritet att av avslå den att Högsta Domstolens beslut.
Då är inte längre en demokrati. De är mer eller mindre, en diktatur. Och därav många protesterade emot Netanyahu.
Vi lever i en tid av fiskstim, där vårat minne är baserad på korttidsminne. Och vi agerar vid känslor, inte med fakta och källkritik. Varför Hamas skulle attackerar nu? Ur mitt perspektiv, jag tro de var ett medvetet val av Israel. Netanyahu började tappade stödjare och de fanns en risk att han kunde gå ur Knesset. Som en diktator, han vill ej lämna bort ifrån makten. Så vad gör en diktator då? Han tillåter detta och nu om du läser i olika medier, att han vill ha ett "tillfällig" samling regering. Vilket de är inte "tillfälligt". Kommer vara permanent. Och därav kommer han behålla sin makt.