Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-09, 07:55
  #25
Medlem
Awkwardmans avatar
Vet inte om vänstervåg är korrekt term.
Mer någons slags pandemi av tokvariant på postliberalism. Sällan jag hör Marx eller någon av hans vänner citeras direkt. Är ingen Marxist, men jag tror faktiskt han vänt sig i sin grav rätt många varv det senaste deceniet.

Sedan tror jag att nu som tror att det är cyklikst kommer få fel på sikt. Det må gå i vågor, men Ju längre vi kommer från den gamla tidens ideer desto mer främmande blir dom. Zoomar man ut blir det nog tydligare. Inget land har planekonomi (ickeekonomi) om 30 år, eftersom det är ett omöjligt projekt.
__________________
Senast redigerad av Awkwardman 2023-10-09 kl. 08:02.
Citera
2023-10-09, 08:00
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kockumskranen
Jadu. Tror inte västvärlden är fullt samlad men skulle nog säga att det kravliberala finns i ett bredare spektrum än tidigare.

Trump, Brexit, SD osv osv osv var sexigt tidigare, före detta hade vi vänsterpsykosen med den autonoma vänstern (men vem bryr sig om det idag liksom?) men det har hänt så jävla mycket i världen sedan dess att, jadu. Var är vi på väg politiskt liksom?

Personligen tycker jag bara att vi står och stampar på samma plats som vi gjort sedan år 2000. Några få uppstickare har kommit(Trump, SD mfl) men sedan har vi fallit tillbaka till status quo. I västvärlden har inte mycket förändrats.
Citera
2023-10-09, 08:00
  #27
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Vad har vi nu då?


Då måste de nog ändra sin politik kraftigt.

Det spelar ingen roll, högerpartierna lovar en jävla massa som inte blir sanning och folk tröttnar och röstar på vänstersidan igen. Sedan lovar vänstersidan en jävla massa som inte går igenom och folk tröttnar.

Det sker i dom flesta delarna i världen. Just nu har högern medvind. Men det vänder igen.
Citera
2023-10-09, 08:05
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Slovakien verkar rösta fram en ledare som "inte vill skicka en kula till till Ukraina". Jacinda Ardern avgick och hennes parti förlorar i opinionen i Nya Zeeland. Milei leder i opinionen inför presidentvalet i Argentina. Den nya konstitutionen i Chile blev en seger för högern. AfD går framåt i lokalvalen i Tyskland. Frankrike kastades ut med huvudet före ur Niger, Mali och Burkina Faso.

I Sverige blev SD största parti i regeringsunderlaget men fegade ur och vågade inte begära ministerposter.

Brexit genomfördes. Trump kommer kanske tillbaka som president. Musk har en del märkligheter för sig, men han märks i alla fall.

Har folk fått nog nu av så kallade flyktingar, överdrivna Coronarestriktioner, höga el- och bensin-priser, inflation, klimatregleringar, krig som tär på hela Europa istället för förhandlingar, wokeism, regnbågsagenda, feminism, lögnaktiga politiker som skyddar varandra, storföretagens kontroll av politikerna, EU:s översitteri och totala avsaknad av kontakt med folket, vinklade tidningsartiklar etc

Börjar de globala vänsterkrafterna förlora greppet och folk börjar inse att de blivit blåsta?


https://www.theguardian.com/world/20...ack-for-scholz

Man kan ju hoppas, men om så är fallet så går det för sakta! All vänsterpolitik har förstört det ena efter det andra landet, men framför allt Sverige. Vänsterpolitiker har spridit ofattbar flum och fortsätter tyvärr.
Men i vårt land ger jag inte mycket för högern heller och jag kommer nog aldrig mer att rösta på nån av dessa lögnaktiga äckliga politiker. Här pratar politiker och militärer om upprustning i Sverige pga det stora krigshotet, samtidigt som vi skänker allt vi äger och har till Ukraina och dessutom känns det mer som att ett inbördeskrig mellan gängkriminella är mer troligt.
Citera
2023-10-09, 08:06
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Personligen tycker jag bara att vi står och stampar på samma plats som vi gjort sedan år 2000. Några få uppstickare har kommit(Trump, SD mfl) men sedan har vi fallit tillbaka till status quo. I västvärlden har inte mycket förändrats.

Runt -05 blev jag väl gammal nog att börja förstå politik och på ett sätt håller jag med lite. Men kanske att vänstern runt 2010 och althögern därefter var några ventiler som sprack och att vi nu är tillbaka i "normalläge"?

Oavsett vad är jag faktiskt glad att det är ett lite lugnare politiskt klimat idag. Tror inte det är läge för käbbel™ med tanke på allt och jag personligen känner för att bara sätta mig ner och njuta av whiskyn i lugn och ro för en gångs skull, så att säga.
Citera
2023-10-09, 08:10
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Fick inte med hur USA delegerar abortlagstiftningen till delstaterna, Bidens stora klimatlöften skalades ned kraftigt (och Trump kommer att dra ur kontakten helt för dessa). Biden bygger mur mot Mexiko och deporterar flyktingar.

Kopplingen mellan Ukrainakriget och globaliseringen är naturligtvis att Ryssland och USA har gjort upp om att dela Ukraina medan EU krossar de europeiska länderna med självskadande sanktioner.

Frankrike är en imperialiststat som just har kastats ut ur tre afrikanska länder. Det är bra, men tyvärr kanske ryssarna tar över istället.

Israel och Hamas ältar sin gamla träta för att försöka få oss att tro att judar/kristna och muslimer aldrig skulle kunna leva i fred

Var brukar du inhämta din omvärldsbevakning och analys? Den är lite okonventionell. När man uttrycker något befängt som "naturligtvis" så vill man ju gärna höra mer.
Citera
2023-10-09, 08:15
  #31
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Var brukar du inhämta din omvärldsbevakning och analys? Den är lite okonventionell. När man uttrycker något befängt som "naturligtvis" så vill man ju gärna höra mer.
Eftersom tidningarna bara skriver av varandra och NY Times så måste man foga samman pusselbitarna själv och inte lita till medias "analyser".
Citera
2023-10-09, 08:21
  #32
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Var brukar du inhämta din omvärldsbevakning och analys? Den är lite okonventionell. När man uttrycker något befängt som "naturligtvis" så vill man ju gärna höra mer.
Främst ser man vem som vinner och vem som förlorar

Ryssland har fått Krim och Donbas
Resten av Ukraina har helt knutits upp till EU, NATO och USA. BlackRock lånar ut pengar till återuppbyggnaden och deltar i att ta kontroll över landet
De europeiska länderna kraschar ekonomiskt genom EU:s självskadliga sanktioner.

Supermakterna ha slagit ut de mindre europeiska länderna och styckat upp Ukraina mellan sig. Krig är globala vapen så där har frigörelsen backat.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-10-09 kl. 08:24.
Citera
2023-10-09, 08:25
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Slovakien verkar rösta fram en ledare som "inte vill skicka en kula till till Ukraina". Jacinda Ardern avgick och hennes parti förlorar i opinionen i Nya Zeeland. Milei leder i opinionen inför presidentvalet i Argentina. Den nya konstitutionen i Chile blev en seger för högern. AfD går framåt i lokalvalen i Tyskland. Frankrike kastades ut med huvudet före ur Niger, Mali och Burkina Faso.

I Sverige blev SD största parti i regeringsunderlaget men fegade ur och vågade inte begära ministerposter.

Brexit genomfördes. Trump kommer kanske tillbaka som president. Musk har en del märkligheter för sig, men han märks i alla fall.

Har folk fått nog nu av så kallade flyktingar, överdrivna Coronarestriktioner, höga el- och bensin-priser, inflation, klimatregleringar, krig som tär på hela Europa istället för förhandlingar, wokeism, regnbågsagenda, feminism, lögnaktiga politiker som skyddar varandra, storföretagens kontroll av politikerna, EU:s översitteri och totala avsaknad av kontakt med folket, vinklade tidningsartiklar etc

Börjar de globala vänsterkrafterna förlora greppet och folk börjar inse att de blivit blåsta?


https://www.theguardian.com/world/20...ack-for-scholz
Nej det är nog bara de sista dödsryckningarna från Sovjetimperiet. Slovaken är väl sosse, exempelvis?
Citera
2023-10-09, 08:28
  #34
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Nej det är nog bara de sista dödsryckningarna från Sovjetimperiet. Slovaken är väl sosse, exempelvis?
Vad de kallar sig har ingen större betydelse. Sossarna byggde välstånd i Sverige. Men sedan förenades alla politiker mot folket.
Citera
2023-10-09, 08:30
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Personligen tycker jag bara att vi står och stampar på samma plats som vi gjort sedan år 2000. Några få uppstickare har kommit(Trump, SD mfl) men sedan har vi fallit tillbaka till status quo. I västvärlden har inte mycket förändrats.
Det är nog så att Trump, SD m.fl, jobbar mot en naturlig progression och de bara saktar ner den naturliga utvecklingen litet.
Citera
2023-10-09, 08:32
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trump24
Ja, vinden vänder alltid för eller senare och folket är emot wokeism, globalismen, identitetspolitik och vänsterfascism.
Sedan vänder pendeln igen och wokeism, globalismen, identitetspolitik och vänsterfascism blir på modet igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback