Citat:
Ursprungligen postat av
GIFlintharta
Det beror på att befolkningen tillåter Hamas att kontrollera i stort sett allt. Varför bildar gazaborna inte en motståndsrörelse och utför sabotage mot Hamasstyret? Varför går de inte ut på gatorna i massdemonstrationer? Varför går de inte ut i generalstrejk?
Jag gissar att de beror på flera faktorer. Men en är att de anser att grannarna är värre (Israel och Egypten). Det motstånd som har funnits har Hamas slagit ner. En generalstrejk stör nog inte Hamas. Produktionen i Gaza är nog ganska liten och de mesta lönerna/bidrag betalas säkert ut av Hamas.
Sen har Hamas stort stöd. Det vi missar i väst är att både Hamas och Hezbollah har stora sociala program för befolkningen. Ex när fiskarna inte kan fiska på grund av Israel stoppar dem så får de "A-kassa av Hamas. När deras hus förstörs av Israel så får de bidrag av Hamas och så vidare. Al Fatah (PLO) som styrde innan var mycket mer korrupt.
Se inte det här som ett stöd för Hamas utan som fakta. Så alternativen i stället för Hamas anses helt enkelt vara sämre. Det sagt det kan ändras men osannolikt.
Jag skulle säga att israelerna fram till anfallet har varit mer splittrade och jag undrar om det har påverkat kommunikationen mellan säkerhetstjänsten och politikerna i Israel och varit ett skäl till att man missade det hela. Nu verkar ju även USA och andra länders säkerhetstjänster missat det hela. Så Hamas var väldigt duktiga på dölja det hela.
Problemet för Hamas i denna attack att samtidigt som de lyckades med sin attack så visar de för omvärlden att de är inte mer än en rutten terrororganisation som beter sig som ISIS. De skulle inte attackerat och skjutit civila. De skulle ha satsat mer på israeliska militära baser. De tog en. MEN meningen är väl skrämma civila israeler så de flyttar och glädja de palestinier som vill ha hämnd.
Det tragikomiska här är att de som skriker mest om att palestinierna eller israelerna är monster (beroende sida) vill att den "egna" sidan ska bete sig monster och döda så många som möjligt på den andra sidan.
Krig brutaliserar alla sidor.