2023-10-08, 01:38
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luomi
Jag ville veta varför Ukrainas attacker är försvarbara men inte Palestinas. Sedan är jag på riktigt inte den mest pålästa på konflikten, det är ingen lögn. Men något kan jag, tillräckligt för att bilda en åsikt.

Jag propagerar inte för Palestina. Jag anser att det Hamas gör är terrorism och inte moraliskt försvarbart. Men det betyder inte att jag inte på samma gång kan se att det de gör är ett försvar mot en kolonialistisk stat.

Jag förstår ärligt talat inte den här idén som florerar på Flashback att om man inte högljutt skriker "döda muslimer" så är man vänsterpropagandamakare.
Ett försvar får i sådana fall rikta sig mot försvarsmakten i den "koloniala" staten, inte dess civila och speciellt inte mammor och barn.
Citera
2023-10-08, 01:39
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Det var väl knappast "de muslimska svinen" som påbörjade övergreppen från första början.

Som vanligt missar ni helt poängen. Jag jämför inte geopolitik. Jag jämför världsåskådning.

Citat:
Israel som stat har ingen egentlig rätt att existera.

Briljant analys. Som delas av muslimer, för övrigt. Och ligger helt i linje med vad jag just skrev - allt annat än total underkastelse är oacceptabelt för muslimer. Muslimers utgångspunkt i alla konflikter är att motståndaren inte har rätt att existera. Lycka till med att förhandla med en sådan motpart.

Palestina är för övrigt bokstavligt talat en terrorstat. Palestinierna gavs självbestämmande i Osloprocessen, och röstade fram Hamas. Nu får de ta konsekvenserna.

Citat:
Att påbörja de ändlösa övergreppen, från båda sidor, var det den zionistiska koloniseringen som gjorde,

Nej, det var upprepade invasioner, och planerade invasioner, från Egypten som orsakade situationen.

Gaza får under alla omständigheter idag anses vara helt "av-koloniserat". Israel har lämnat regionen helt. Att Israel sen inte känner sig manat att vara det minsta snällt mot en granne vars uttalade ståndpunkt är att Israel ska utrotas, är inte konstigt. Angrepp från den fientliga staten Gaza besvaras med vedergällning. Inget konstigt i det.
Vill palestinierna bedriva handel får de göra det med Egypten. Gränsen dit är för närvarande öppen. Att Egypten sedan sätter vissa begränsningar (vilket är logiskt med tanke på att Hamas är en terrorstat) och att psykopaterna i Hamas själva sätter stora begränsningar för vart den palestinska befolkningen får ta vägen, är inte på något vis Israels fel.
Senast redigerad av fluff995 2023-10-08 kl. 01:46.
Citera
Medlem
luomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Ett försvar får i sådana fall rikta sig mot försvarsmakten i den "koloniala" staten, inte dess civila och speciellt inte mammor och barn.

Exakt, vilket är varför jag inte anser att det är moraliskt försvarbart.
Citera
Medlem
https://www.expressen.se/tv/nyheter/israels-hamnd-hoghuskomplexet-jamnas-med-marken/

Luftattack och huset ramlar rakt ned som en kontrollerad riving på videon.
Aldrig sett något liknande...
Citera
2023-10-08, 01:41
Medlem
Hoppas att IDF slår tillbaka hårt och skoningslöst. Terrorbrott av det här slaget är typiskt för fega araber som trots monumental överlägsenhet geografiskt och befolkningsmässigt aldrig lyckats vinna ett regeltätt krig.
Terrorbrotten och fegheten har araberna däremot lyckats exportera med framgång. Gör en parkeringsplats av arabien.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Vad är detta för trams, "de måste få vara i fred"? Tror du att Israel bra vill "vara i fred"? Ska de få "vara i fred" även när de begår brott mot mänskligheten bara för att de är judar? Då kanske de borde hålla sig till FN:s resolutioner och upphöra med de illegala bosättningarna och ockupationen av illegitimt annekterade områden. Israel är inte intresserade av fred, i deras bok innebär fred att de får göra precis vad de vill och fördriva andra folkgrupper. Det är en omöjlig ekvation.

Det gäller inte ociviliserade människor, precis som i svenska förorter där de bara kan sprida kaos.

De måste hållas borta från andra, precis som i Gaza.
Citera
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Men om israelerna gör anspråk på Sverige helt plötsligt, är svenskarna då terrorister för att de slår tillbaka? Tänk om de hittar någon parentes i sin bok och får för sig att Sverige tillhör dem, vad gör du då? Har du ens rätt att stå upp för ditt land eller kommer du utvandra direkt?

Israelerna gör inte anspråk på gaza. Israelerna vill inte ha gaza. Israelerna önskar som bekant att gaza kunde sjunka ned i havet. Israel gör dock anspråk på att dess befolkning inte raketbombas eller våldtas i terrorräder.
Citera
2023-10-08, 01:44
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
https://www.expressen.se/tv/nyheter/israels-hamnd-hoghuskomplexet-jamnas-med-marken/

Vad som förvånar mig mest är att det finns videor från flera olika vinklar. Sett från 4 olika vinklar hittills. Samtliga i ganska bra upplösning, stadig kamera, fäst på stativ osv.

Ser ut som att man VISSTE att det skulle bombas? Hade Israel gått ut med att de skulle bomba just det huset eller?
Citera
2023-10-08, 01:44
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok

Det är kass byggteknik i de där kvarteren. Kontrollerad rivning tror jag inte på, snarare avancerad precision vad gäller israeliska vapen.
Citera
2023-10-08, 01:46
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Det står också någon utryckningsbil en bit bort och verkar stoppa upp trafiken så den inte kan komma för nära byggnaden som bombas? Måste nästan ha varit annonserat sedan innan.
Citera
2023-10-08, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det är kass byggteknik i de där kvarteren. Kontrollerad rivning tror jag inte på, snarare avancerad precision vad gäller israeliska vapen.
Det är en välplanerad attack. Först släpper de en smäll på taket som strax följs av flera träffar i botten av bygget. Snyggt.
Citera
2023-10-08, 01:51
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Man måste fundera på om man inte skall jämna Gaza med marken. Det finns ingen anledning att detta ghetto skall finnas. Det bevisar dagens händelser. Såg att Israel raserade flera höghus. Hoppas de nu gör detta noggrant. Rasera varenda hus och låt Gaza gå i graven. Folket har fått sitt chans sedan 2005.
Precis, bra att du håller med mig. Riv fängelset Gaza och förena det med övriga Palestina, sök en tvåstatslösning.

Finns det någon summering av dagens händelser där ute på nätet? Hittar bara korta reportage som säger samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in