2023-10-07, 23:44
Medlem
snake65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty_
Jepp, och 85% röstade för Putin och 99,9% för en tjockis i Nordkorea.. GJ vatnik, ingen köper det där
Och nästa val i piss ryzzland är klart, peskov sa väl att putler kommer vinna med ca 80% vill jag minnas
Citera
2023-10-07, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
En retorisk motfråga: hade du själv stormat in när det regnar artilleri över dig, eller hade du stått kvar med dina europeiska och amerikanska precisionsvapen och skjutit ut fiendens artilleri? Snart kommer F16, och kanske JAS, och det ger ytterligare möjligheter för Ukraina att precist slå ut ryss-kackerlackornas artilleri och befästningar. Om du bara ger dig till tåls så kommer du se att de överlevande ryssarna om något år beger sig hem till sitt eget land igen.

Visst, du kan ha rätt. Men det finns inget som tyder på det. De har hållt på i månader med en motoffensiv utan att ha åstadkommit något alls, förutom att ha förlorat massa soldater och materiel. Baserat på kartorna så åstadkommer de inget alls förutom att dö. Du vet mycket väl att detta innebär att motoffensiven är misslyckad, men du stoppar huvudet i sanden. Hur mycket artilleri de har förstört har ju du ingen aning om, eller hur? Det är bara önsketänkande från din sida för att skydda din fantasi om att det går bra trots att de inte kommer någonvart.

Men om du har rätt så borde vi få se genombrott snart. När tror du det händer? Snart är det vinter.
Citera
2023-10-07, 23:51
Medlem
JymdKjams avatar
Något nytt om Kadyrov?
Citera
2023-10-07, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Det fanns ingen majoritet för självständighet i Donbas innan ryssarna startade sitt proxykrig mot Ukraina. Faktum är att det var lugnt och fridfullt innan ryssarna startade sina våldsamheter och separatism där. Dessutom har man omröstningar och utbrytningar så fort en majoritet vill ha det så.
Ukrainas gränser är internationellt erkända och det är upp till dem att hantera interna problem, inte Ryssland eller någon annan utomstående.
Jo, i demokratier kan man ställa in/skjuta upp val om omständigheterna inte tillåter möjligheterna att hålla val.

Ok. Så omröstningen som visade att 60% ville ha självständighet ska vi bortse ifrån?

Jag tycker väl att om man kan undvika krig genom att lyssna på folket så är det en bra idé. När sådana stridigheter uppstår så bör man försöka komma överens om en lösning för att få slut på dödandet. Men det verkar inte vara många här i Sverige, långt bort från Ukraina, som håller med. Jag skiter egentligen helt i vem som tillhör vad, bara folket kan leva i fred.
Citera
2023-10-07, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Om Putin nstannar får man inte slut på dödandet. De ryska orcherna ska helt enkelt ut ur landet eller grävas ner under jorden.
Jovisst, ni säger det hela tiden. Och det går inte argumentera emot. Men eftersom jag inte är en jävla barnunge så förstår jag att Putin inte kommer göra det. Eftersom Ukraina är riktigt illa ute och Nato inte kommer gå in med trupper så är frågan vilka alternativ Ukraina har?

Kan vi inte diskutera verkligheten istället för dina nazistfantasier? Varför ska vi diskutera något som inte kommer hända?
Citera
2023-10-07, 23:57
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Den där falska flaggan du pratar om hittar jag inte stöd för. Ryska separatister verkar ha startat det hela och sedan angrep Ukraina. Var det ukrainska angreppet en false flag, eller separatisternas övertag av regeringsbyggnader?

Den ryske medborgaren / FSB-agenten Igor Girkin startade det hela. Inte någon slumpmässig inhemsk etnisk ryss i Ukraina.

Det säger Igor Girkin själv:

Citat:
Russia's Igor Strelkov: I Am Responsible for War in Eastern Ukraine

https://www.themoscowtimes.com/2014/11/21/russias-igor-strelkov-i-am-responsible-for-war-in-eastern-ukraine-a41598
Citat:
Russian national Igor Strelkov [Girkin], a former commander of pro-Moscow separatists in eastern Ukraine, has claimed personal responsibility for unleashing the conflict in which 4,300 people have been killed since April.

"I was the one who pulled the trigger of this war," Strelkov said in an interview published Thursday with Russia's Zavtra newspaper, which espouses imperialist views.

"If our unit hadn't crossed the border, everything would have fizzled out — like in Kharkiv, like in Odessa," Strelkov, who uses that nom-de-guerre meaning "Shooter" to replace his last name Girkin, was quoted as saying.

"There would have been several dozen killed, burned, detained. And that would have been the end of it. But the flywheel of the war, which is continuing to this day, was spun by our unit. We mixed up all the cards on the table," he said.

Han fick dessutom kämpa lite, för att tända gnistan:

Citat:
"At first, nobody wanted to fight," he was quoted as saying. "The first two weeks went on under the auspices of the sides trying to convince each other [to engage]."

Sedan anslöt Wagner-soldater och ryska reguljära soldater till kriget.
Citera
2023-10-07, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Varför är Ukrainas utsikter lika med 0. Just nu slaktas 600 ryssråttor per dag.
Det är siffror du får från Ukraina, eller hur? Vad får dig att tro att det stämmer?

Vad är det för fel på ert omdöme? Varför fattar ni inte att ni matas med propaganda?
Citera
2023-10-08, 00:01
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Vad är det för fel på ert omdöme? Varför fattar ni inte att ni matas med propaganda?

Nej. Vi är immuna mot rysk propaganda.

Du då?
Citera
2023-10-08, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Den ryske medborgaren / FSB-agenten Igor Girkin startade det hela. Inte någon slumpmässig inhemsk etnisk ryss i Ukraina.

Det säger Igor Girkin själv:

Han fick dessutom kämpa lite, för att tända gnistan:

Sedan anslöt Wagner-soldater och ryska reguljära soldater till kriget.

Ja? Vad är din poäng? Sa jag att det var någon slumpmässig ryss?
Citera
2023-10-08, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Vi är immuna mot rysk propaganda.

Du då?
Jag är fullt medveten om att all information på båda sidor är propaganda. Är du medveten om att du inte har tillgång tillförlitlig information angående någon sida?

Du skrev ”nej”.
Citera
2023-10-08, 00:06
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Visst, du kan ha rätt. Men det finns inget som tyder på det. De har hållt på i månader med en motoffensiv utan att ha åstadkommit något alls, förutom att ha förlorat massa soldater och materiel. Baserat på kartorna så åstadkommer de inget alls förutom att dö. Du vet mycket väl att detta innebär att motoffensiven är misslyckad, men du stoppar huvudet i sanden. Hur mycket artilleri de har förstört har ju du ingen aning om, eller hur? Det är bara önsketänkande från din sida för att skydda din fantasi om att det går bra trots att de inte kommer någonvart.

Men om du har rätt så borde vi få se genombrott snart. När tror du det händer? Snart är det vinter.
Det är inte mina egna teorier, utan amerikanska försvarsexperter som samtidigt informerat om att Ukrainas försvar agerar enligt USAs och Natos försvarsdoktrin.

Mängden ryskt skrot som Ukraina skjuter ut sammanställs varje dag av den ukrainska försvarsledningen. Givetvis kan den informationen vara felaktig, men den stämmer överraskande väl med de oberoende observationer som görs och sammanställs från bilder.

Jag får intrycket att du tycker att de ryska parasiterna ska stanna i Ukraina. Tycker inte du att ryss-kackerlackorna ska åka hem till sitt eget land och ge fan i att våldta ukrainska flickor och skjuta dem i huvudet?
Citera
2023-10-08, 00:09
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ok. Så omröstningen som visade att 60% ville ha självständighet ska vi bortse ifrån?

Jag tycker väl att om man kan undvika krig genom att lyssna på folket så är det en bra idé. När sådana stridigheter uppstår så bör man försöka komma överens om en lösning för att få slut på dödandet. Men det verkar inte vara många här i Sverige, långt bort från Ukraina, som håller med. Jag skiter egentligen helt i vem som tillhör vad, bara folket kan leva i fred.
Vilka är "vi"? Du och jag? Givetvis ska vi bortse från sporadiska önskemål om det vid något tillfälle inträffat att en region/landsände vill bryta sig loss. Annars skulle vi ha ett konstant tillstånd av sönderfallande stater. Det finns regelverk - internationell lag - att följa och förhålla sig till och separatism inom Ukraina är deras egna angelägenheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in