2023-10-07, 23:19
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
Det har som sagt inte gått under radarn. Det var en av väldigt stor demonstration planerad, riktat mot netanyahu, som nu blev inställt. Och demonstranterna ställde sig genast bakom han..
Vad menar du?
Att netanyahu ligger bakom detta för att rädda sin plats som president och slippa bli åtalad?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille10
Lugn nu autisten.
Försök - även om det är svårt - att hålla en hövlig och god ton.
Så ska det nämligen vara här, är det tänkt.
Även om man är dränkt i en muslimsk föreställningsvärld.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Det är faktiskt första gången jag ser svenskar stödja Israel i så stor utsträckning. Det är på tiden. Jag har aldrig riktigt fattat varför sverige altid ska ställa sig på terroristernas sida, men det är ett vänsterfenomen som har hänt på andra ställen på jorden också. Sen vinner terrorsiterna, med hjälp av vänstern, och vips så mördas vänstern av terroristerna.

Har dom börjat vakna nu, vänstern?
Filmklipp på när grupper av män från hamas släpar runt våldtagna och avrättade kvinnor och skriker "allahu akbar" kan nog ha den effekten till sist.
Citera
2023-10-07, 23:20
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonRonaldinho
150 000 palestinier har dödats och skadats av Israel sedan 2008. 33 000 av dem var barns. Men ingen pratar om det, ingen kallar dem terrorister.
Det är sant och det är helt sjukt att omvärlden låter situationen i Israel vara som den är.
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Undra hur dum svensken ställer sig till detta?
Många palestinier är ju kristna, men araber i svenskens ögon.
Och juden hatar svensken också, eller avundas rättare sagt.

Vad säger svensken?
Kristna araber, de är fortfarande araber.
Citera
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommar.cool
Så Israel massdödar civila palestinier trots att de har teknik som kan varna palestinier att utrymma. Får knappast Israel att framstå i bättre dager.

Jag tror inte att dom bryr sig. Man kan säga vad man vill om det som händer där nere men båda sidorna för fan i mig krig på traditionellt vis, dvs utan några påhittade regler.
Citera
Medlem
Djoonass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
vet du. jag ska vara helt öppen här. Jag har tidigare resonerat att en tvåstatslösning borde varit det bästa och att det finns både krigsivrare och folk som vill ha fred på båda sidorna av den här konflikten och jag har inte varit blind för att övervåld använts av Israel också pga ett kulturellt hat.

Men allt det där är ingenting jag tänker på idag. Mina sympatier för det Palestinska folket på gatan är helt borta. Jag bryr mig faktiskt inte om att många av dem kommer att dö för faktum är att Hamas är framröstade som deras alternativ. De bilder jag ser på gatorna från då de släpar nakna kvinnolik och hur ALLA beter sig gör att min emotionella koppling till dem försvinner helt. Det är inte Hamas. Det är palestinierna på Gaza. Hade de bara haft våldskapitalet som Israel har hade alla judar varit väldigt döda sedan länge. Det är inte för att de är snällare som färre Israeler än Palestinier dött. Det är för att de inte kunnat projicera våld.

Problemet är att i princip ingen i hela det palestinska samhället tar avstånd från Hamas.
I Israel så finns det ändå en relativt stor del av befolkningen som ser med avsky på mord oavsett om det är en Israelisk soldat som begått mordet på en palestinier. På den palestinska sidan brister hela gatan ut i lovsång och jubelkör.

I Israel så finns det en stor grupp med människor som ser fred och samexistens som en framtid. Det där ravet som var i öknen var visst någon form av freds-rave ironiskt nog.

Ingenting av detta finns hos Palestinierna. Ingen Palestiner i Gaza säger ifrån. De hejar på.

Där kommer självansvaret för sin egen situation in. Jämnar man Gaza med marken så dör många av dessa jublande palestinier, och många blir flyktingar i ett läger i den Egyptiska öknen.

Men sedan idag så känner jag bara så här: I could not care less
Dels på grund av hur Hamas tog striden och dels på grund av det civila palestinska samhällets reaktioner.

Kloka ord, kunde inte sagt det bättre själv. Nu får det räcka. Gaza ska bort, sen får det bli en diskussion om hur Västbanken ska hanteras framöver.
Citera
2023-10-07, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Tvåstatslösning i all ära men var ska gränsen dras? Jerusalem är superhelig mark för tre religioner (judendom, kristendom, islam) med många heliga landmärken för respektive religion. Totalt olösligt enligt min uppfattning.
Judendomen och kristendomen har sitt ursprung i Israel. Därom råder inget tvivel.
Men muslimerna. Deras ursprung är Mecka i Saudiarabien.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
In Your dreams. Ett land i mellanöstern kan inte vara bättre än Sverige det är omöjligt. Det strider mot naturlagarna. Varför skulle alla i mellanöstern annars vilja komma till Sverige om det nu är så otroligt bra där?

Det är väl ingen Israel som vill komma till sverige eller?
Citera
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Jajada jada what ever. Skit är skit. Vi ska inte ha mellanöstern i Sverige så enkelt är det.
Har jag sagt det? Jag vill varken ha judar eller araber här.
Citera
2023-10-07, 23:22
Medlem
Oavsett om man är pro-israel eller pro-palestina så undrar jag, finns det videor som denna, där man ser israeliter spotta på en våldtagen och torterad kvinna? Eller är det bara araber som håller på så? och varför gör dem det?

https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1710626447658762426

Videon har publicerats innan här och det är en tysk/judisk kvinna som blev bortförd av ett par jublande araber som nu visas upp för befolkningen i Palestina där vuxna män spottar på henne när hon är död.
Citera
2023-10-07, 23:22
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Undra hur dum svensken ställer sig till detta?
Många palestinier är ju kristna, men araber i svenskens ögon.
Och juden hatar svensken också, eller avundas rättare sagt.

Vad säger svensken?

Jag tror att gemene svensk har fullt upp med att oroa sig över ”kriget” som pågår i Sverige just nu.
Israel och Palestina ger svensken blanka fan i när allt kommer omkring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in