2023-10-07, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Vem börjar? Jo Palestinerna skjuter raketer, Israel svarar.
Ja håller med om att situationen inte är bra för någon och visst oskyldiga skadas och dör men att kidnappa civila , urskiljningslöst döda civila är inget annat än terrorism
Det är inte två armeer som krigar utan en terroristgrupp i en terroriststat som förvägrar Judarna rätten att existera. Man har frågat Palestiner förut var i världen de kunde acceptera att Israeler levde de sa ingenstans!

Jo, såklart, men samtidigt är väl Palestina så marginaliserat att de knappast kan ha en reguljär armé? Eller jag kanske har fel. Hamas borde väl svara för den kapaciteten tänker jag. Alltså är det i mina ögon och öron den så kallade ”palestinska armen” som attackerar.

Nä det är klart helt sjukt att kidnappa civila, och jag tror att de ser israeler som en ockupationsarme.

Det är inte svart och vitt, oavsett om man vill se det så. Sen är det jävligt löjligt att ens behöva mörda för att ”lösa” problem.

Men det säger mer om allmän tillståndet hos vissa individer, de är sjuka individer helt enkelt. Liv är heligt, oavsett vem det handlar om, och ingen har rätt att beröva någon annan det, tycker jag i alla fall.
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nja, inte riktigt. Hamas är mig veterligen terrorister så din jämförelse haltar.

Har du någon som helst koll på Israel och Palestina eller har läraren precis rullat in teven och dragit en snyfthistoria i klassrummet? Du fattar väl att Israel är en ockupationsmakt som annekterat områden som inte tillhör dem, precis som Ryssland? Förutom palestinska områden har de även gjort anspråk på de syriska Golanhöjderna och andra områden som inte tillhör Israel, återigen precis som Ryssland. Gå och lägg dig.
Citera
Medlem
Nadishodans avatar
En lista på 34 unga saknade israeliska kvinnor som är kopplade till militären cirkulerar nu. De är ju vuxna och har sin frihet, så alla behöver ju inte vara kidnappade eller döda, men man undrar om våldtäktsaraberna riktat in sig på sexuellt våld. Knappast något nytt i krig, men ororväckande.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Blir nog byggnads/folkfrizon 1 mil in i Gaza när IDF börjar rensa. Ingen hänsyn till civila.

1 mil in i Gaza? Ja hela den biten är typ 1 mil bred, så då blir det ingenting kvar... sen kommer ju havet.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Eh, är inte någon av sidorna bättre än den andra? Israel är en demokrati medan det palestinska området är en diktatur som styrs av terrorister. Liten skillnad väl?

Fast det där är juh en högst subjektiv åsikt. Du och jag tycker att demokrati är mer värt än diktatur. Det är inte alls säkert att palestinierna gör det
Citera
2023-10-07, 21:46
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guestt
När det gäller komma ifrån världens största utomhusfängelse så tror jag att det blir genom en kista. Det finns inte en chans att invånare i Gaza kan ta sig till Västbanken som läget är just nu.
Tänk om Gaza hade haft landgräns mot Egypten. Då hade invånarna haft en chans att ta sig ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Eh, är inte någon av sidorna bättre än den andra? Israel är en demokrati medan det palestinska området är en diktatur som styrs av terrorister. Liten skillnad väl?

Jamen snälla du, använd hjärnan för en gångs skull.
En demokrati? Var det via demokrati dom ockuperade hela Palestina?
Är det så det gick till?
Idiot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Konflikten kan ha ett upphov i att Hamas soldater inte fick ut sin lön. Hamas hade gjort slut på 30 miljoner dollar som de fått av Qatar. Sedan har det varit tjafs kring incidenter kring Al Aqsa-mosken.

https://www.i24news.tv/en/news/middle-east/palestinian-territories/1695105006-gaza-border-riots-intended-to-pressure-qatar-for-more-aid-money-report.

Mycket intressant take.

Samtidigt frigjorde Biden för några veckor sedan 6 billion dollar till Iran. Fullt möjligt att delar av summan gick till en attack mot Israel, precis som vårt bistånd har gjort tidigare.
Citera
Medlem
Våran kära Khamzat Chimaev har lagt upp support till Palestina

https://twitter.com/KChimaev/status/1710701850503020667
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Tyvärr är det Hamas media hus med antenner och skit.

Så jag vet inte om Israels respons har varit särskilt massiv egentligen, som SVT påstår tex.

Israels president har uppmanat Gazas bvefolkning att evakuera, man ska bomba alla byggnader som Hamas använder, detta inkluderar givetvis media. Det har bombats intensivt sedan minst 1,5 timma nu, Gaza kommer att vara en stad full av grushögar imorgon.
Citera
2023-10-07, 21:47
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Smart drag av Hamas - börja under Shabbaten. Men när Israel vaknar kommer dessa förgöras. Blir nog byggnads/folkfrizon 1 mil in i Gaza när IDF börjar rensa. Ingen hänsyn till civila.
Men fråga är:
Varför vill ryZZland ha detta just nu?
Störa fredssamtalen mellan Israel och Saudi, gissar jag.
Citera
2023-10-07, 21:47
Medlem
Det här är bara teater, om några veckor är allt status quo, 5 miljoner svartingar är på väg till EU, några byggfirmor har fått kontrakt på att bygga upp de förstörda husen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in