2023-10-07, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Israel skjuter i regel tillbaka, s.k. retaliation strikes. Om Palestina hade tillgång till samma mängd vapen/teknik så hade dom inte tvekat att jämna Israel med marken.

Hamas visade idag att de också kan utföra retaliations.
Citera
2023-10-07, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Finns väl inga källor mer än västerländska medier och "experter". De har ju anklagat Ryssland för 3/4 av världens problem sedan invasionen av Ukraina. Dock är det väl inte helt otänkbart att de har något med detta att göra, så man ska väl inte säga aldrig.

Praktiskt taget all ondska i världen utgår från Kreml. Så visst ligger Ryssland på något sätt bakom denna attack. Troligtvis genom Iran och Hezbollah.
Citera
2023-10-07, 19:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Kommer sluta med att hela Gazaremsan blir en enda stor parkeringsplats och de civila kommer att få lida för detta. Militärt så har araberna inte en chans mot Israel.
Men man måste fråga sig vad som händer om israelerna gör det, hur reagerar de omkringliggande länderna då?
Citera
2023-10-07, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Den enda slutsatsen jag kan komma fram till är att Iran måste stoppas från att terrorisera för Putins räkning. Iran är givetvis delaktig i Hamas attack.

Bombanfall enligt Desert Storm tack, NU!!

Fast biden har precis gett flera miljarder till Iran, biden tycker väl annat än att iran ska då stoppas?
Citera
2023-10-07, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Det surrar rykten om rysk inblandning via Iran. Nån som har trovärdig fakta kring den tesen?
Hamas är Sunni Iran stöder Hizbollah som är Shia.

Men naturligtvis hånler Putin när ytterligare västpengar binds i området
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Det enda jag egentligen undrar här är om Iran kan ha fått fått kärnvapen av Ryssland?
Det skulle vara helt sinnesjukt men det förändrar ju allt i så fall.

Det är det lilla logiska tankebana jag skulle kunna se bakom Hamas annars självdestruktiva beteende. Att de på högsta beslutsnivå vet att Iran got their 6 och det begränsar Israels möjligheter till att förinta Gaza.
Citera
Medlem
Haubits77Bs avatar
Det som kommer att hända nu är att Israel kommer att daska Gaza otroligt hårt.
Tro mig.
Citera
2023-10-07, 19:10
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Och det gör man genom att sälja gas till Tyskland. Du har inte bara otur när du tänker.

Nu väntar jag bara på att Israel ska invadera Gaza = Hizbollah går med i kriget. Sen har vi WWIII.

Men hur får du det till wwIII?

Ingen kommer backa arabstackarna. Israel har redan varit i krig med hela arabvärlden och vunnit förut!

Hur tänker du egentligen? Du kan inte vara sitta och ropa ww3 ww3 utan några som helst logiska belägg. Kamma dig pojkspoling
Citera
2023-10-07, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
https://www.youtube.com/watch?v=gFBRguEoWiQ

Prick 19:00 lobbades det iväg nya raketer mot israel. Helt sinnesjukt materiel för man ser även 20 sekunder senare hur Iron dome går igång och tar hand om hotet.

Den här fotografen som stått på taket hela dagen och fått sjukt mycket på bild borde vinna något journalistpris.

Det verkar stå mer än en kameraman/journalist på det taket.

Det är väl som det alltid är, journalister och människorättskämpar står på taken eller utgår ifrån lägenheter som ägs av Hamas-topparna eller används som sambandscentralen eller liknande.
Citera
Medlem
Akacia2050s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bamse231
Aftonbladet har en rätt bra artikel om det.

"Den detalj som särskilt tyder på Vladimir Putins inblandning är, enligt Sumlenny, en video från Hamas som visar hur en drönare slår ut en israelisk stridsvagn. Jag blev först chockad när jag insåg det. Att använda drönare mot stridsvagnar är i sig inte ovanligt, men det kräver träning och instruktörer som vet hur man gör. Det är egentligen bara två arméer som har erfarenhet av att använda drönare i krig. Det är Ryssland och Ukraina, och Ukraina är inte kända för att sponsra Hamas"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5BK0p1/hamas-invasion-i-israel-expertens-teori-ryssland-ligger-bakom

Nu är jag förvisso ingen expert men har inte Iran drönare? Iran sponsrar redan Hamas och hjälper dem med vapen osv. Känns mer troligt att Iran har med denna operation att göra. Känns så jävla långsökt att dra in Ryssland, som blivit en representat för världens ondska. Kan man dock få ihop den matematiken Ryssland + Hamas så kanske man kan få svennebanan att hata palestinier, billigt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Om det nu är Ryssland som ligger bakom detta genom att träna Hamas, så tycker jag det är rätt åt Israel som vägrat stötta Ukraina med vapen.

Putin och Ryssland är ortodox-kristna och skulle knappast anfalla Israel för Islams räkning. Tänk lite.

Går inte att skylla allt på Ryssland hur mycket ni än vill det.

Iran och andra muslimska länder är däremot säkert inblandade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Varför skulle israel behöva vapen för att bedriva begränsad polisiär verksamhet mot apor beväpnade med uppgradera nyårsraketer?
Det handlar om att Sverige behöver pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in