2023-10-07, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Vilken forskning?
Homeopaten kommer ju bara med lösa påstående som hon inte kan backa upp.
Det här belyser ju precis problemet med den här typen av diskussioner!

De biaserade (det må vara nazister, vänsteridioter eller rysstroll samt vaccinkritiker) söker ju bara information som bekräftar deras bias och presenterar den som fakta, utan att ha förmåga eller intelligens att värdera informationen.

Nu tror jag detta faktum inte belyses i den här studien men man kan ju hoppas att författarna får upp ögonen för detta. Jag kommer att ta kontakt med någon av dem för att försöka diskutera saken.
Citera
2023-10-07, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9.79benj
Du menar att kritiken mot vaccin inte är on topic i en tråd som handlar om kritiken mot vaccin?
Nej tråden handlar om huruvida författarna av en specifik studie har gjort rätt när de valde flashback som källa till sina data.

Som sagt; starta gärna en tråd i ditt topic men läs moderatorsmeddelandet i den här tråden. Du ser det nästa gång du postar i tråden.

Nog med OT för idag.
Citera
2023-10-07, 08:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Nej tråden handlar om huruvida författarna av en specifik studie har gjort rätt när de valde flashback som källa till sina data.

Som sagt; starta gärna en tråd i ditt topic men läs moderatorsmeddelandet i den här tråden. Du ser det nästa gång du postar i tråden.

Nog med OT för idag.
Då är svaret att tja, kanske, det beror på syftet med studien.
Nu kan tråden låsas.
Citera
2023-10-07, 08:33
Medlem
Citat:
Då är svaret att tja, kanske, det beror på syftet med studien.
Nu kan tråden låsas.
Nej det finns fortfarande aspekter att diskutera.

Till exempel hur pass mycket multipla konton påverkar resultatet av en sådan här studie. Det har inte diskuterats tillräckligt. Det är ändå bara ett enda exempel, det finns fler saker att reda ut.
Citera
2023-10-07, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Svenska forskare har kartlagt hur diskussionerna kring covid-vaccin var på diskussionsforumet Flashback.
Covid-vaccinen väcker starka känslor. Miljontals människor är lyckliga över att de lever tack vare vaccinen. Men andra är fortsatt oroliga på Flashback. I veckan fick upptäckarna bakom mRNA-vaccinen nobelpris. I Sverige säger 4 procent att de väljer att avstå från att vaccinera sig, enligt SOM-institutet.

Hur de som tvekar kring vaccin och uttrycker det på det öppna diskussionsforumet Flaschback har nu kartlagts i ny svensk forskning. Där var 60 procent av inläggen skeptiska till vaccinen, medan 20 procent var neutrala och 20 procent positiva . Många medicinska termer används i inläggen.

Den största delen av covid-vaccinen i Sverige grundar sig på den upptäckt med mRNA-vaccin som nu fått nobelpris. Mycket forskning pågår nu där budbärarRNA, mRNA, kan komma att användas i många olika behandling framöver. Men det finns tydliga dilemman för att få det att fungera för annat än vacciner. Den lilla fettbubblan måste blir effektivare för att det ska fungera bättre. Men kliniska försöka pågår för behandling av flera olika cancrar.

Medverkar gör Anders Wittrup, forskare vid Lunds universitet och läkare på Skånes universitetssjukhus, Elin Esbjörner, docent vid institutionen för Life Sciences på Chalmers tekniska högskola i Göteborg samt Mia-Marie Hammarlin, lektor och forskare vid Institutionen för kommunikation och medier i Lund.
https://sverigesradio.se/avsnitt/nobelprisade-covid-vaccinen-vacker-kanslor

Hur florerar tankarna om detta?

Har lyssnat på det där programmet och tyckte det var väldigt bra och vettigt gjort!
Tror säkert samma sak om deras studie, där det handlar om att genuint försöka sig förstå sig på vaccinskeptikerna och varför man inte når fram till dessa.
Citera
2023-10-07, 09:03
Medlem
VetVemDuArs avatar
Jag tycker att det är ändamålsenligt att använda sig av Flashback för att få syn på olika individer och samhällsfenomen. Det är så jag själv använder forumet. Utan Flashback hade jag aldrig varit medveten om hur många psykiskt, intellektuellt och socialt instabila människor det finns i Sverige och hur de kan komma i uttryck i vansinniga tankar, konspirationsteorier och politiska åsikter. Eftersom jag inte omger mig med dessa privat eller professionellt och min livsdevis är — inget mänskligt ska vara mig främmande — fyller bland annat Flashback dessa mina kunskapshål om mänsklighetens breda flora.
Senast redigerad av VetVemDuAr 2023-10-07 kl. 09:06.
Citera
2023-10-07, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Har lyssnat på det där programmet och tyckte det var väldigt bra och vettigt gjort!
Tror säkert samma sak om deras studie, där det handlar om att genuint försöka sig förstå sig på vaccinskeptikerna och varför man inte når fram till dessa.
Då är studien ju korrumperad så till vida att den är subjektiv men kanske okej då de själva medger det? Objektivitet är alltså noll?
Citera
2023-10-07, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Når fram med vad?
Enligt Desmet är det alltid ca 20% som inte går på totalitär propaganda, men det går inte att hitta någon gemensam nämnare för dom.
Möjligen att det är lättare att lura dom högutbildade (av någon oklar anledning).

Det hade faktiskt varit lite intressant ifall studien visar att det är ett överskott på vaccinvilliga bland högutbildade. Det hade bekräftat Desmets fundering kring just den saken.
Senast redigerad av 9.79benj 2023-10-07 kl. 09:48.
Citera
2023-10-07, 11:34
Medlem
Citat:
Hon är ju chefspatolog så hennes observationer borde vara viktiga.
Men du ville ju diskutera hennes "forskning"?
Hon bedriver ingen forskning. Hon har inga data som stöd för det hon påstår. Endast kommentarer av typen:
"Jag har en känsla av..."
"Jag tycker mig se..."
Hennes egna chefer säger att hon har fel.
Hon har för övrigt en egen tråd (FB) Överläkare i region Kalmar: Vaccinet leder till cancer - P4 krishanterar. om du vill diskutera henne.
Den är på 40 sidor och ingen har lyckats presentera några som helst belägg för att hennes absurda påståenden stämmer. Kanske du kan bli den första att göra det? Lycka till.
Citera
2023-10-07, 15:42
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Svenska forskare har kartlagt hur diskussionerna kring covid-vaccin var på diskussionsforumet Flashback.
Covid-vaccinen väcker starka känslor. Miljontals människor är lyckliga över att de lever tack vare vaccinen. Men andra är fortsatt oroliga på Flashback. I veckan fick upptäckarna bakom mRNA-vaccinen nobelpris. I Sverige säger 4 procent att de väljer att avstå från att vaccinera sig, enligt SOM-institutet.

Hur de som tvekar kring vaccin och uttrycker det på det öppna diskussionsforumet Flaschback har nu kartlagts i ny svensk forskning. Där var 60 procent av inläggen skeptiska till vaccinen, medan 20 procent var neutrala och 20 procent positiva . Många medicinska termer används i inläggen.

Den största delen av covid-vaccinen i Sverige grundar sig på den upptäckt med mRNA-vaccin som nu fått nobelpris. Mycket forskning pågår nu där budbärarRNA, mRNA, kan komma att användas i många olika behandling framöver. Men det finns tydliga dilemman för att få det att fungera för annat än vacciner. Den lilla fettbubblan måste blir effektivare för att det ska fungera bättre. Men kliniska försöka pågår för behandling av flera olika cancrar.

Medverkar gör Anders Wittrup, forskare vid Lunds universitet och läkare på Skånes universitetssjukhus, Elin Esbjörner, docent vid institutionen för Life Sciences på Chalmers tekniska högskola i Göteborg samt Mia-Marie Hammarlin, lektor och forskare vid Institutionen för kommunikation och medier i Lund.
https://sverigesradio.se/avsnitt/nobelprisade-covid-vaccinen-vacker-kanslor

Hur florerar tankarna om detta?
Första tanken som slår mig är att socialdemokraternas/ Annika Strandhäll sa i en intervju under pandemin att alla som inte tog vaccinet skulle kartläggas! Nu är vi där!
Facism känsla över det här.
Citera
2023-10-07, 15:48
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Visst finns det lite P12 här, men skulle tro mer på att majoriteten här på FB är män 50-75 år.
Jo, jag är också inne på det, kanske inte 75 men 35-60 iallafall. Färre 20-25-åringar här än man tror. De skriver alltid DEM och är lätta att känna igen. De saknar kunskap om det mesta och har inget att skriva är min killgissning, utöver krypto spel och en del aktier.
Citera
2023-10-07, 16:42
Medlem
arne99s avatar
Trist att skattemedel används för kartläggning och för att få underlag för hur våra beteenden i framtiden bättre ska "trimmas" till statens belåtenhet.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Men vad är egentligen turbocancer? Det har jag hela tiden undrat.
Såvitt jag förstått av de läkare jag lyssnat på som omnämner fenomenet är:

När en patient kommer in och får sitt cancerbesked efter undersökningar för att kroppen indikerat att något inte står rätt till så befinner sig cancern i ett väldigt långt framskridet skede redan, svårbehandlad redan vid upptäckten. Kroppen borde enligt dem normalt reagerat långt innan på sakers tillstånd vilket borde föranlett ett läkarbesök.

Cancer som normalt skulle utvecklas långsamt övertid gör det istället på extremt kort tid.

Patienter som fått en behandling som normalt borde ha tagit hand om cancern befinner sig raskt i en situation där cancern återkommit kort därefter med ett accelererat förlopp.

OBS,
Endast min sammanfattning av vad jag sett från en del läkare i ämnet och med reservationen att jag kommer ihåg rätt.
Senast redigerad av arne99 2023-10-07 kl. 17:22. Anledning: Mer text.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in