2023-10-06, 16:31
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tills de utsätter sig för risken att bli gripna och ställda inför rätta.
Fast de har inte brutit mot några av landets lagar.

Å andra sidan så blir diktatorer ofta avsatta med en kula. Den juridiska processen är lika godtycklig när det sker som när diktatorn ändrar lagar från dag till dag.
Citera
2023-10-06, 16:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Från när är dom siffrorna? Jag har ju en känsla att siffrorna på hur mycket granater Ryssland skjuter måste räknas om i stort sett på daglig basis med tanke på den masslakt av ryskt artilleri som pågår nu och har pågått den sista tiden.
Dessutom om man tittar på den filmen som släpptes idag med bland annat en CV90, så måste man ju ställa sig frågande till hur många av dom granaterna som ryssarna skjuter som man ens behöver räkna. Den lilla fordonskolonnen blev konstant beskjuten av artilleri men det kändes inte som att dom behövde oroa sig det minsta för att bli träffade..

Ryska artilleriet är beroende av att skjuta så mycket som de gjorde tidigare. Med en massa granater i ett litet område så kan de träffa den CV90. Med för få artilleri och för få granater så fungerar det inte med deras nivå på precision. Så jag tror inte det är en rak kurva nedåt i effektivitet när de har färre pjäser och granater; utan en exponentiell minskning av effekt. Ryska artilleriets precision förutsätter stora kvantiteter.
Citera
2023-10-06, 16:43
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryska artilleriet är beroende av att skjuta så mycket som de gjorde tidigare. Med en massa granater i ett litet område så kan de träffa den CV90. Med för få artilleri och för få granater så fungerar det inte med deras nivå på precision. Så jag tror inte det är en rak kurva nedåt i effektivitet när de har färre pjäser och granater; utan en exponentiell minskning av effekt. Ryska artilleriets precision förutsätter stora kvantiteter.
Ja, artilleriet är nog inte det största bekymret just nu för ukrainarna utan glidbomber och en markant ökning av drönare. Sen från dagens Denis Dadyvov har han en ganska intressant genomgång kring hur vissa skyttevärn och linjer är otroligt sofistikerade och tar helvetes med tid att inta så det är ett bekymmer där man underskattat ryssen.
Citera
2023-10-06, 16:43
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Jag tror att Ukraina kommer starta ett eget kärnvapen program i framtiden. Om inte Ryssarna utplånas totalt som "stormakt" i regionen.
Ja ska vi få en varaktig fred så måste Ryssland krossas. Allt annat innebär fortsatta strider med partisaner och utökade sanktioner mot Rysslad.

Så även för Rysslands del är en total förlust det bästa. Då har de chansen att komma igen på samma sätt som Tyskland efter WW2.

Visst det kommer att ta lång tid innan allt hat har lagt sig men alternativet är fortsatt elände för både Ryssland och Ukraina.
Citera
2023-10-06, 16:48
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Nä du, det är ju mest våra egna som ljuger om vad de säger iofs. Jag har faktiskt inte hört ett enda riktigt hot om kärnvapen från deras håll (officiellt) mer än att de upprepar att blir de attackerade så kommer de att svara. Men det säger ju NATO upprepat också.
Putins grej är ofta att prata i gåtor precis som en maffiaboss som kommer med underförstådda hot.
Väst uppfattar det som hot och Putin och ryssarna har inte gjort mycket för att nyansera sina uttalanden vilket de lätt hade kunna göra ifall de känner sig missförstådda.
Hur som helst är det ingen som går på det där med vad Putin sagt eller inte sagt. Putin och Ryssland är hotfulla och har redan skridit till handling och ska därmed bemötas som sådan oavsett om Putin säger sig kämpa för världsfred där lammen leker med lejonen. Putins rykte är nere i avloppet och han är en efterlyst mördare och kidnappare.

Edit: Putin sa att Prigozhin förmodligen dog för att han var full på planet och började slänga handgranater. Tror du på den teorin exempelvis?
Senast redigerad av Thelonegunman 2023-10-06 kl. 16:50.
Citera
2023-10-06, 16:50
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Jag funderade lite på om den groteskt usla precisionen i det klippet kunde vara ett tecken på Ukrainas fina jobb den sista tiden. Kan det vara så att Ryssland, för att täcka upp förlusterna, har kört dit en massa museiföremål? Det skulle ju inte direkt vara första gången i detta kriget vi i så fall ser rysk utrustning med ett bästföredatum som ligger en bra bit söderut. Gamla pjäser från andra världskriget ungefär.

Och nu när jag skrev det.. Var det inte prat om att dom använde dom gamla stridsvagnarna som artilleripjäser? Det skulle ju kunna vara ett par T55 som står en bit bort och lobbar in granater i ungefär rätt riktning. Allt för att kunna säga att man har beskjutit motståndarna..

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Jag tror inte det.
Jag tror enbart ryssland vill göra affärer med oss inget annat.
Men de vill inte ha nato runt hörnet.

Var har jag skrivit att inte nato är ett hot..?
nato är världens största jävla hot.
Vill nato köra över ryssen så gör dem det MEN efter som det kommer komma till en sådan ofantlig kostnad av liv och ekonomi så kommer inte detta ske. ENBART av anledningen att ryssen är världens största kärnvapenmakt.

har du packat väskan och är på väg ner och ska delta med ukriana ?
Ja precis. NATO är ett jättehot, vi kan när som helst förvänta sig att Danmark kommer tågande över Öresundsbron för att återta Skåne.
Citera
2023-10-06, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ryssland vill iof ha mycket mer än så men Ukraina ska själva få bestämma sitt öde, i vilken allians man vill vara med i samt har rätt att slippa vara Rysslands bitch. Ryssland har ändå bränt alla broar med "broderfolket" för all framtid så lika bra att släppa in Ukraina i Nato och inte låtsas bli så butthurt av det.
Nyss påstår ni ju att Ukraina inte har en chans för att Nato har inte tillräckligt med ammunition så Nato är ju inget hot egentligen (vilket alla vet inklusive Putin).
Nej som sagt, Nato är inget hot mot freden i Europa vilket ju krigsskramlande Ryssland ju de facto är.
Vi får se dessa proryska inlägg för vad dom är, ordbajs utan förankring i verkligheten.
Citera
2023-10-06, 16:56
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ja vi såg ju videon som länkades till i tråden idag där 2 stridsvagnar och CV90 anföll ryska befästningar.

Ryssen artilleri sköt ju friskt men granaterna slog ju ner med en otrolig spridning, så det så ut som de skickats iväg med en trebuchet? Sridningen låg ju på ca 100 meter! Snacka om kass precision.

De hade ju haft gott om tid innan att skjuta in sig på vägen vagnarna åkte på och man såg ju alla krevader på marken runt om.

Helt bissart? Är det pjäserna, ammunitonen eller pjäsbesättningarna som är kass?
Citera
2023-10-06, 17:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag funderade lite på om den groteskt usla precisionen i det klippet kunde vara ett tecken på Ukrainas fina jobb den sista tiden. Kan det vara så att Ryssland, för att täcka upp förlusterna, har kört dit en massa museiföremål? Det skulle ju inte direkt vara första gången i detta kriget vi i så fall ser rysk utrustning med ett bästföredatum som ligger en bra bit söderut. Gamla pjäser från andra världskriget ungefär.

Och nu när jag skrev det.. Var det inte prat om att dom använde dom gamla stridsvagnarna som artilleripjäser? Det skulle ju kunna vara ett par T55 som står en bit bort och lobbar in granater i ungefär rätt riktning. Allt för att kunna säga att man har beskjutit motståndarna..

Jag tror de varit lika dåliga hela tiden, de hade bara enorma mängder förut. Om de skjutit 20x så många granater där hade de kanske träffat. Som sagt det är meningen att de skall skjuta enorma mängder. Jag såg videos från början av kriget där de sköt Grad raketartilleri och det var helt utspritt överallt. De är inte bättre utan skall skjuta mer för att kompensera.

Men det kan ju förvärras ytterligare av utslitna kanonpipor, äldre artilleri etc.
Citera
2023-10-06, 17:02
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Putins grej är ofta att prata i gåtor precis som en maffiaboss som kommer med underförstådda hot.
Väst uppfattar det som hot och Putin och ryssarna har inte gjort mycket för att nyansera sina uttalanden vilket de lätt hade kunna göra ifall de känner sig missförstådda.
Hur som helst är det ingen som går på det där med vad Putin sagt eller inte sagt. Putin och Ryssland är hotfulla och har redan skridit till handling och ska därmed bemötas som sådan oavsett om Putin säger sig kämpa för världsfred där lammen leker med lejonen. Putins rykte är nere i avloppet och han är en efterlyst mördare och kidnappare.

Edit: Putin sa att Prigozhin förmodligen dog för att han var full på planet och började slänga handgranater. Tror du på den teorin exempelvis?

Nej, jag tror att de likviderade Prigizhin. Jag tror han också fattar att alla fattar. Men han måste säga något officiellt ju. Ingen tvek om att ryssarna ljuger. Men inte heller att Ukraina gör det. Förmodligen i ännu högre utsträckning. De är ju helt beroende av ett narrativ för att få stöd så de säger exakt precis vad som helst.

Känner att ett Aleksandr Solzjenitsyn-citat är på sin plats: ”De ljuger för oss. Vi vet att de ljuger. De vet att de ljuger. De vet att vi vet att de ljuger.”

Detta citat i informationskrigets epicentrum är mer aktuellt än någonsin. Gäller Ryssland, gäller Ukraina, gäller USA, gäller EU, gäller Sverige. Det har ledig varit lättare och mer lönsamt att ljuga någonsin i historien. Vi håller ”hjärntvättningsmaskiner” i händerna på oss själva dagarna i ända.
Citera
2023-10-06, 17:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Fast de har inte brutit mot några av landets lagar.

Å andra sidan så blir diktatorer ofta avsatta med en kula. Den juridiska processen är lika godtycklig när det sker som när diktatorn ändrar lagar från dag till dag.

Säg det till Slobodan Milošević, Radovan Karadžić, Ratko Mladić,och Slobodan Praljak,
Citera
2023-10-06, 17:08
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Säg det till Slobodan Milošević, Radovan Karadžić, Ratko Mladić,och Slobodan Praljak,
Ja dessa personer visar att det inte kommer att bli omöjligt att få Putin till Haag!

Ett regimskifte där man skyller allt på Putin skulle ju göra detta möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in