2023-10-04, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Finns det något prejudikat över hur just en "stegräknare" tidigare dömt sin användare i ett fall ?
Stegräknare och i just telefoner är ganska nytt även om det funnits sedan 2000 ?
"02:4*" kan man säga så ? var hennes klocka UTC eller GMT+1 eller 2..
Hur kan man vara säker på att klockan inte var synkad med rätt server ... visades det spår av någon form av manipulation i telefonen eller dennes minne ?

Finns hur många falluckor som helst om man ska vara nitisk.

IPhonen kan ha UTC + nånting.

Men sen när du tömmer iPhonen så kan man välja att visa tiderna i UTC.

Därför finns det i utredningens protokoll notiser där tiderna för t.ex steg står i UTV att man ska ställa fram tiden till ”lokal tid”. I det här fallet UTC + 2 då.

(Och för den oinsatte så är det då alltså olus en timme för att det är Sverige och en timme för det är sommartid.)

Det finns nåt fall men det var inte så här detaljerat. Där var det nåt om att nån gick uppför en backe eller vad det var och det visades våningsförflyttning. Var treddje meter uppåt ger en ”våning”. Minns inte i detalj men det finns isf nåt sånt rättsfall med steg och liknande.

Att stegen används här är ju för att det är i slutna rum och det inte finns någon annan bevisning som direkt ”avslöjar” MH:s lögner om sömn och annat.

Det är svårt att manipulera iPhonens klocka och så som tjejerna använt sina mobiler så ser det på sin höjd ut som att de raderat ett och annat meddelande och sök istället.
Citera
2023-10-04, 19:58
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Finns inget tvivel att hon hjälpt till med undanröjandet av kroppen.

Finns det ens en rekonstruktion av brottsplatsen?

Jo hon måste ha tagit på sig detta, jag förstår inte varför? Telefonen visade ju ingenting. Så hon har inte varit med.
Citera
2023-10-04, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Fast det gick ju inte riktigt hem i TR. En enhällig domstol dömde Maja till livstid utan vetskap om denna tändning av mobil 02:33 och dom två stegserierna på flera minuter. Dessa nya bevis som kom efter andra tömningen är knappast till fördel för M. Det styrker bara det domstolen redan kommit fram till, att M var vaken!

F.ö så kommer troligen inte J s beskrivning av hur M höll händerna spela någon större roll. Hon ansågs iaf inte av TR vara trovärdig i själva gärningsbeskrivningen, och då spelar det heller ingen roll i hur hon i detalj beskriver på vilket sätt M höll i händerna.

Men tingsrätten hade inte med grannens steg. Det är det som kan vara en ”game changer” nu. Så den får vi ta med också.
Citera
2023-10-04, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Jag tycker det verkar kasst ..men jag har inte kunskaperna....
Han är ju rätt ute där att om man väcker mobilen så slocknar den efter runt fem sekunder om man inte låser upp den. Grejen här är att den faktiskt låses upp vilket framgår av tilläggsprotokollen.
Ja, den låses upp enligt utredningen. Därför kan hans påstående väl inte vara bra alls? Borde inte hålla? Nu har jag inte den versionen av Iphone men barnen har osv... Min Iphone låses aldrig upp såvida jag inte anger kod eller Ev när jag haft igenkänning mot ansiktet då. Däremot tänds den. Försöker G förvirra här eller är han bara korkad? I liverapporteringen nämner han tändning och upplåsning om vartannat... som jag läste men osäker på om det är rapporteringen eller det han verkligen sa och visade. Mig veterligen kan inte en mobil Låsas upp vid rörelse (alla fall ingen ny mobil. Äldre verkar ha en tendens att ringa upp då o då av misstag, vet inte vad det beror på, min mobil har aldrig gjort det fast den är en Iphone 8...tänker om det är så G tänker HAHAHAH!
Åklagaren ska återkomma om det sa han....
Men visst måste väl Hovrätten se det omöjliga i att Maja sovit igenom det?
Att MH var uppe på toa 02.19-02.26, sov sedan DJUPT i 4 MIN om det skedde 02:30, för att sedan låsa upp mobilen 02.33...
mordet och då dunsen sker (enligt Majas advokat) är 02.30-35 varpå Maja även Låst upp sin mobil (inte enligt hennes advokat utan från polisens utredning) ..
Jag förstår inte alls hur Hovrätten ska kunna gå med på det.
@Avel.... Om MH tex skulle sagt i förhör innan i utredningen att hon går på toa osv enligt tiderna och lägger sig i sängen igen och sedan strax efter hör en hög duns, kanske även slagsmål, ljud osv (vad som pågår) så hon tex reagerar mycket, blir rädd, kanske låser upp mobilen för att kanske tex ringa 112 ( mina tankar bara) men ångrar sig i känslan till JJ och sedan ligger kvar rädd/chockad i sängen så behövde hon låsa upp mobilen men ringde aldrig.
Kan det vara en möjlig äkta händelse fast hon själv gått på "sovande" i tron att hon åker dit om hon skulle berätta det hon hört och sedan förvärrar för sig själv?
OM det ens vore mer möjligt med alla tider osv... så finns det väl ingen chans att hon berättar det ändå eftersom hon tror det skulle fälla henne mer?
Citera
2023-10-04, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Men tingsrätten hade inte med grannens steg. Det är det som kan vara en ”game changer” nu. Så den får vi ta med också.

Personligen tror jag inte det. Den tidigarelägger mordet med ca 5 min, vilket hamnar otäckt nära Majas skärmtändning 02:33. Att HR finner det trovärdigt att M sovit och därmed varken hört mordet eller grannens påringning mellan 02:35-02:40 ser jag som långsökt.
Citera
2023-10-04, 20:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Mitt svar ligger i bindningen, som jag är övertygad att M har till J, men du inte tror på.
Jag har skrivit om det förut och har inte lust att dra det ytterligare ett varv

Har M ansvar för sina handlingar?
Svar: JA!
Även om svaret skulle ligga i ”bindningen”, spelar det nån roll? Om du tror att Majas handlande har haft betydelse för Johannas handlande så har Maja spelat en roll.
Citera
2023-10-04, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
IPhonen kan ha UTC + nånting.

Men sen när du tömmer iPhonen så kan man välja att visa tiderna i UTC.

Därför finns det i utredningens protokoll notiser där tiderna för t.ex steg står i UTV att man ska ställa fram tiden till ”lokal tid”. I det här fallet UTC + 2 då.

(Och för den oinsatte så är det då alltså olus en timme för att det är Sverige och en timme för det är sommartid.)

Det finns nåt fall men det var inte så här detaljerat. Där var det nåt om att nån gick uppför en backe eller vad det var och det visades våningsförflyttning. Var treddje meter uppåt ger en ”våning”. Minns inte i detalj men det finns isf nåt sånt rättsfall med steg och liknande.

Att stegen används här är ju för att det är i slutna rum och det inte finns någon annan bevisning som direkt ”avslöjar” MH:s lögner om sömn och annat.

Det är svårt att manipulera iPhonens klocka och så som tjejerna använt sina mobiler så ser det på sin höjd ut som att de raderat ett och annat meddelande och sök istället.
Jag förstår att du behöver förklara för de andra hur polisens verktyg används..
Men bör inte verktyget ta i beaktning att användaren kan vara utsatt för en manipulation av minnet/lagringsutrymmet ?

Ledsen att jag var kort emot dig förut.

Det finns ju för alla processor-arch typer att det går att debugga .. så lite komiskt att du säger 02:40 som är 0xCC alltså Int3 = Debug
Minnes-manipulation då menar jag "code injections".

Edit:
Steg serierna bör ju fungera även om det är en förskjutning på timme eller 6-8 timmar
Citera
2023-10-04, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jo hon måste ha tagit på sig detta, jag förstår inte varför? Telefonen visade ju ingenting. Så hon har inte varit med.
Rullman var säkert inne på att åtala telefonen i början..
Citera
2023-10-04, 20:17
Medlem
Citat:
@Avel.... Om MH tex skulle sagt i förhör innan i utredningen att hon går på toa osv enligt tiderna och lägger sig i sängen igen och sedan strax efter hör en hög duns, kanske även slagsmål, ljud osv (vad som pågår) så hon tex reagerar mycket, blir rädd, kanske låser upp mobilen för att kanske tex ringa 112 ( mina tankar bara) men ångrar sig i känslan till JJ och sedan ligger kvar rädd/chockad i sängen så behövde hon låsa upp mobilen men ringde aldrig.
Kan det vara en möjlig äkta händelse fast hon själv gått på "sovande" i tron att hon åker dit om hon skulle berätta det hon hört och sedan förvärrar för sig själv?
OM det ens vore mer möjligt med alla tider osv... så finns det väl ingen chans att hon berättar det ändå eftersom hon tror det skulle fälla henne mer?

Hade hon ens tänkt den tanken hade hon sagt det redan i TR... för att försvara sig själv o sitt sovande.
Citera
2023-10-04, 20:17
Medlem
Citat:

GW är ju inne på nåt sånt. Alltså att hon är rädd och inte ”vågar” berätta vad som hänt för att hon tror att ett ”bevittnande” av brottet skulle kunna ge henne nån straffpåföljd på nåt sätt.

Nu har hon hållit samma linje, men i förhör nästa vecka så kan hon ju i teorin lppna upp för en annan version. Å andra sidan vore det väldigt häpnadsväckande med tanke på hur advokaten idag talade för hennes sak.
Citera
2023-10-04, 20:20
Avslutad
Jag läste på en liverapportering att både Johanna och Maja ska höras nästa vecka. Är det korrekt eller fel av rapportören?
Citera
2023-10-04, 20:22
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag läste på en liverapportering att både Johanna och Maja ska höras nästa vecka. Är det korrekt eller fel av rapportören?

På tisdag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in