Citat:
Här nämns flera polisiära "oviljor". Jag kan väl hålla med om att polisen allt som oftast förefaller ovillig att utföra ordentliga förundersökningar (och andra mer betungande, med tankemöda och precision behäftade uppgifter) men jag har svårt att tänka mig att detta skulle bero på att de inte ville stöta sig med undre världen men det var kanske inte ordvalets avsedda innebörd.
Polisen gör alltid prioriteringar med hänsyn till undre världen.
Polisen jobbar sällan så rent och moraliskt snyggt som man vill tro.
Vissa utredningar är "tyngre" än andra, det kan finnas informatörer i omlopp etc.
Om tex Vincent var vittne i en annan utredning (tex en långdragen narkotikautredning) som krockade med da Costa-utredningen, kan man tänka sig att da Costa-utredningen blev lidande.
Sen ska man ju inte underskatta enskilda polisers personliga rädsla/brist på civilkurage.
Att det fanns enskilda kriminella personer som kunde påverka da Costa-utredningen, det behöver vi nog inte tvivla på. Detta kunde tex ske genom hot, utpressning osv.
Och att det fanns poliser som "sprang till prostituerade", behöver vi heller inte tvivla på.
Information om sådana poliser kunde nog vara väldigt effektiv, för den som vill påverka utredningen.
Det framgår fö i Vincents förhör att han var "hej och du" med polisen.
Han var psykopat och en utmärkt manipulatör.
Att en sådan person kan "dra i trådar" och kratta för sig själv, är självklart.