2023-09-30, 21:44
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Poopins 5d Schack blir bara mer och mer intrikat för oss mindre vetande. Vi har:

* Rubelns krasch

* Snart 300 000 döda Ryssar

* En fördubbling av gränsen mot Nato

* Decimering av svartahavsflottan.

* Tiggarturné i Belarus och Nordkorea.

* Bränslebrist med tillhörande exportrestriktioner.

Har jag glömt någon punkt? Statskuppen av kocken kanske? Allt detta och kriget är inte slut på långa vägar. Men som sagt, jag är väl för dum för att förstå portföljbajsarens drag.
Och det där är bara såhär långt. Man kan ju bara spekulera i de kommande och långsiktiga konsekvenserna för Ryssland. Deras förtroende är långt nere i toaletten och de har under överskådlig tid totalt saboterat relationerna med Europa och hamnat på skambänken tillsammans med Nordkorea.
Inte riktigt vad Poopin hade i tankarna när han skulle leka superfurste och Ryssland skulle leka USA.

Till din lista skulle jag lägga till att Putins inbillade och påhittade hot är högst verkliga efter invasionen då ukrainska attacker i själva Ryssland kommer att bli allt vanligare och att fler än Prigozhin kommer att utmana den gråa råttan till tsar. Putin är avskärmad och rädd för sitt eget folk. Det sägs att Stalin skrämdes av sin egen skugga och Putin är en betydligt ynkligare gestalt så jag tvivlar inte på att han nu lever sina sista år i ångest och med vetskapen att hans namn kommer att bli förknippad med Rysslands kommande kollaps och misär.
Citera
2023-09-30, 21:47
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
https://x.com/wartranslated/status/1708070951714197664?s=46&t=_E5xa9duyGuQt_BBQyG2HQ

Det här är orsaken till nya utskrivningar…

Jag noterar att de alla har lite olika kläder. I synnerhet reflekterar jag över att många har jumpadojor. Det ser ut som de införskaffat sina kläder själva. Detta kan knappast vara ett tecken på att Ryssland har mycket kvar i sina lager.
Citera
2023-09-30, 21:54
Medlem
Pebbiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Poopins 5d Schack blir bara mer och mer intrikat för oss mindre vetande. Vi har:

* Rubelns krasch

* Snart 300 000 döda Ryssar

* En fördubbling av gränsen mot Nato

* Decimering av svartahavsflottan.

* Tiggarturné i Belarus och Nordkorea.

* Bränslebrist med tillhörande exportrestriktioner.

Har jag glömt någon punkt? Statskuppen av kocken kanske? Allt detta och kriget är inte slut på långa vägar. Men som sagt, jag är väl för dum för att förstå portföljbajsarens drag.
Halverad försvarsmakt (minst). Snart kan Estland ta hela östra Ryssland då det inte finns något försvar kvar. Alla (nästan) fungerande tanks borta. Det mesta i form av fungerande vapen, artilleri, befäl mm borta. Det ser inte så jävla ljust ut för Ryssland.
Citera
2023-09-30, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poont
Var det ett tomt hot när Putin gick ut till världen, och sa att de inte skulle invadera Ukraina?

Nej det var en uppenbar lögn för han invaderade Ukraina redan 2014.
Citera
2023-09-30, 22:09
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja Kina är ju verkligen en "dark horse" i detta geopolitiska spelet. Kina skulle ju tom kunna sälja in detta som något i stil med: "Vi (Kina) anser nu att det finns en överhängande risk att Ryssland helt kollapsar så nu måste vi gå in i Sibirien och säkra upp naturtillgångar som är viktiga för världsekonomin". Det bor ju knappt nån i detta enorma området ändå. Inte ens i länderna (Kazakstan och Mongoliet) i södra delarna av området norr om Kina bor det ju knappt någon.

Det är mer än 6 månader sedan Kina hade direkta möten med ledare för de asiatiska delarna av ryska federationen och detta utan att representanter från Moskva var närvarande. Så jo Kina har garanterat egna planer ( Samt att det skämtat friskt om det i Kina vilket iaf jag ser som en trevare för att känna av läget inrikes ) Kina har egna intressen och egna planer och för dem är Ryssland en bricka i spelet. Inte ens brics är särskilt viktigt för Kina och de har föga intresse av att i synnerhet Indien drar vinning av det då de konkurrerar om samma hav samma inflytande osv osv .

Får Kina chansen lär Ryssland krympa .
Citera
2023-09-30, 22:33
Medlem
Alsenos avatar
Putin skickar muslimerna där bak. Hur kommer det sig att trådens vatniks vill ha in muslimska värderingar i Europa?
Citera
2023-09-30, 22:38
Moderator
vfs avatar
Lägg ner NATO-tjafset nu, finns andra trådar om NATO/Mod
Citera
2023-09-30, 22:46
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Det hjälper också att kvaliteten på de ryska påverkansoperatörerna i Sverige (och som kan skådas bl.a. i den här tråden) är så enbarmerligt usel. Skulle tro att det enda våra tråd-vatniks lyckats åstadkomma är att _öka_ stödet för Ukraina bland de som läser den här tråden.

Jag tror faktiskt inte de satsar speciellt hårt just på ett diskussionsforum i Sverige. Med all respekt för alla oss som läser och skriver här men vår påverkan på världspolitiken är nog rent obefintlig.

Skulle tro att deras påverkanskampanjer främst riktas mot enskilda politiker, politiska partier och massmedia. Antingen direkt eller än hellre via olika organisationer. Och främst mot de största länderna i Västvärlden.Tror jag.

Här är det nog snarare främst de vanliga foliehattarna som "tänker självständigt" och "bildar sig en egen uppfattning" när de försått hur allt hänger samman efter att (nästan) fullföljt grundskolan och sett timtal av Youtube-videor. I kombination med en drös invandrare från tredje världen med ungefär samma utbildningsnivå och tillika förståelse för världen. De tror problemen i deras skithål till hemland beror på alla alla andra än dem själva och är därför av princip emot alla som lyckats bättre, d.v.s. främst Västvärlden. Och därtill någon enstaka nasse (som kallar sig nationalist) som tror Putins mål är att rädda den ariska rasen. Förvånade att de tre grupperna lyckas samarbeta.
Citera
2023-09-30, 23:06
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det sprids rykten idag att Tyskland har beslutat sig för att leverera Taurus kryssningsmissiler till UAF. Hittar ingen bra källa dock så det är förmodligen bara rykten.

https://x.com/apac_geopol/status/1708141391384350768

När det gäller vilka stridsflyg som kan bära Taurus så är det ju lite oklart om man kan använda samma ramp som Scalp? Rampen till Scalp ryktas ju komma från brittiska Typhoon som sen UAF lyckades skruva på sina gamla Su-24.

Denna källan verkar vara en klockren foliehatt och putinslickare så ta den med ett ton salt!! Förmodligen är källan ingen riktigt person utan bara ett fejktroll.

Ja-a.., tidspunkten torde stämma angående Taurus. Läste om det för någon vecka sedan att ett beslut angående dessa var 1-2 veckor ifrån. Där är vi nu. Stod även ungefär samtidigt i tysk press att det är Scholtz som skall vara själva bromsklossen. Både Pistorius och Baerbock har uttalat sig i positiva ordalag och tämligen klart angående Taurus till Ukraina.

Detta då angående Taurus, vet varken "bu eller bä" angående din källa.., men ett beslut är väntat..
Senast redigerad av Snapcount 2023-09-30 kl. 23:14.
Citera
2023-09-30, 23:14
Medlem
Fan länge sedan jag såg en vettig rysk soldat. Fotfarande trashankar, luffare och kåkfarare. Fan längtar tills vi får se medelklassen plågas i detta krig. Problemet är dock att de säkerligen kommer vara bättre soldater. Men sämre utrustning än i början i alla fall
Citera
2023-09-30, 23:21
Medlem
raskenss avatar
Ryskt självmordskompani som sprang rakt in i döden. sånna är domm, ryssarna, meningslöshetens ansikte:

https://x.com/Heroiam_Slava/status/1708063311286157360?s=20
Citera
2023-09-30, 23:26
Medlem
Snapcounts avatar
Britterna verkar vara först återigen, om det blir av :

Grant Shapps 'to send UK troops to Ukraine'
UK troops could reportedly be sent to Ukraine for the first time since the full scale invasion began under plans being discussed by the defence secretary and the military.

Grant Shapps is planning to move a British-led training programme "into Ukraine" rather than conducting it at home or in other NATO nations, according to the Sunday Telegraph

https://news.sky.com/story/ukraine-russia-war-latest-evacuation-ordered-after-russian-hits-infrastructure-site-in-western-ukrai ne-12541713

Hmm.., klokt eller inte ? Är lite konfunderad över detta, det ger Putin`s prat "ved i brasan".., sedan i.o.f.s skall Putin sk-ta i vad ett grannland företar sig..

Rishi visar lite kulor om inte annat !
Senast redigerad av Snapcount 2023-09-30 kl. 23:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in