Citat:
Ursprungligen postat av
coli
Att du bara orkar……
Det är tragiskt när någon så starkt har bestämt sig för att en dömd mördare bara måste vara oskyldig att fakta och kloka resonemang rinner av som vatten på en gås.
För domstolen och de flesta som inte hårdnackat har bestämt sig för att Maja ”bara måste vara oskyldig” har mer fakta och kloka argument som presenteras stor betydelse för uppfattningen av vad vi tror har hänt. Och mer fakta har ju kommet fram av duktiga grävare här.
Det är därför vi diskuterar, funderar och argumenterar.
Att polarisera sig och bara sitta och mässa oskyldig,oskyldig,oskyldig respektive skyldig,skyldig,skyldig likt plakaten på ett demonstrationståg blir rätt meningslöst och tröttsamt.
Nu i veckan på onsdag börjar rättegången i HR och det ska bli väldigt intressant att få höra något om de ”smulor” som kan sippra ut därifrån, även om det inte brukar vara så mycket som kommer ut från en HR förhandling. Brukar vara fler rapporter från TR.
Vi kommer alla gå vidare med våra liv oavsett vad domen blir. Tilltron till rättsväsende kanske får sig en skråma om Maja blir frikänd. På samma sätt som efter frikännandet av Mats Alm för oss som följde det fallet. Men vi skulle självklart acceptera domslutet.
För utomstående går livet vidare och troligen döms både Johanna och Maja för mord. Alla inblandade måste dock leva med följderna av det som hänt oavsett dom.
Skulle du som så hårdnackat velat fria Maja klara av om hon fälls? Ta till dig att Maja nog är skyldig?
Eller skulle du fortsätta hävda att det bara måste vara feldömt? Som i TR? Fundera på HD och Europadomstolen? Du trodde väl på samma sätt att TR skulle fria henne, men det var ju fel.
En kort tid efter avslutade förhandlingar i HR inträffar årsdagen av Toves död 16/10 och antagligen kommer HR domen ungefär ett år efter att Toves kropp hittades 2/11. RIP.
Återigen ser vi hur en Majahatare falskt låtsas bry sig om andras mående för det fall att domstolen skulle döma "emot" tron. Det är ett frekvent återkommande och helt osakligt grepp i syfte att ge sig på motdebattörer i total brist på just egna sakliga argument. Det enda detta återkommande beteende tyder på är att Majahatarna är starkt emotionellt påverkade av domstolens dömande, att de tror att detsamma gäller alla andra och försöker projicera den problematiska känslan de har kring detta på sina debattmotståndare.
För mig har det ända sedan jag gav mig in i tråden varit mycket tydligt att det finns två "falanger", de som med bestämdhet hävdar att Maja är skyldig och inte kan acceptera något annat, samt de som menar att Maja inte skall dömas för mord, och där finns en blandning av uppfattningar mellan tro på skyldig, oskyldig och "oavgjort". Jag har för egen del förflyttat mig från "oavgjort" till oskyldig i min tro.
Det stora problemet är dock inte näthatare som inte får som de vill, det stora problemet är hur förtroendet för rättsväsendet påverkas när domstolar avkunnar domar som den Eksjö tingsrätt gjorde, eller för all del snippadomen. Det är ju inte bara några juridiskt intresserade här på flashback som har ifrågasatt och pekat på problematiken med den tingsrättsdomen i detta fallet. Det har även rättsexperter gjort och vi har till och med hört hur Eksjö tingsrätts domare i målet har haft svårt att förklara sig och pudlat ganska duktigt i riksradion i fråga om bevisningen i domen.
Vi, som tror på demokrati och rättsväsende, hoppas och tror att hovrätten, till skillnad från tingsrätten, kommer att avkunna en dom som är baserad på den bevisning som föreligger i målet, och inte på vad någon åklagare blint påstår eller vad hovrätten själva menar att det "finns utrymme för", som tingsrättens domare i Eksjö bevisligen tror är vad som skall räcka för en fällande dom.
Jag, och flera med mig, har många gånger efterfrågat vilken bevisning som finns emot Maja i målet, som skulle räcka för att fälla henne för mord. Men några svar har vi aldrig fått. Istället är det en imbecill hatretorik man blir bemött med a la "Tre gick in två gick ut, hon är vidrig", eller så får man veta att man själv kommer må dåligt om hovrätten avkunnar en rättsvidrig dom a la tingsrätten. Men bevisen mot Maja lyser mycket klart med sin fullständiga frånvaro, medans det istället är lögner och hat som haglar.