Citat:
Ursprungligen postat av
Talking-Donkey
Jag vet ingenting.
Men jag har mina tankar, min erfarenhet och uppfattning.
Jag har min personliga relation med sanningen.
Den håller jag mig till.
Jag låter mig inte skrämmas av ditt helvete.
Så upplevde jag oxå när jag var kristen, 1982 fram till 2008. Jag trodde att jag trodde på sanningen och tillbad den sanne guden.
Sedan började jag tro på Judendomen som tror på En Gud, inte Tre personer.
Min upplevelse var att jag fortsatte tro på samma Gud, men intellektuellt gick tron att förstå (treenighet och kristn uppf om lagen är irrationellt).
Och till min förvåning upplevde jag att min Gudsrelation fördjupades i bönen när jag började leva efter Guds bud.
Man ska lyssna till sitt hjärta, samvete, för Gud har lagt lagen i våra hjärtan.
Om din Gudsrelation får dig att komma närmare Gud och synda mindre, på är du på rätt väg.
Citat:
Ursprungligen postat av
TunderTarFyr
Bibeln säger att Gud inte är en människa:
Gud är inte en människa, så att han skulle ljuga, inte en människoson, så att han skulle ångra sig. Säger han något utan att göra det, talar han något utan att fullborda det? Fjärde Moseboken 23:19 (SFB98)
Ty jag är Gud och inte en människa, helig är jag ibland er, och med vrede vill jag ej komma. Hosea 11:9 (SFB98)
Och den Härlige i Israel ljuger inte och ångrar sig inte. Ty han är inte en människa, så att han skulle kunna ångra sig." Första Samuelsboken 15:29 (SFB98)
Om du behandlar mina döttrar illa eller tar andra hustrur vid sidan av mina döttrar, skall du komma ihåg att Gud är vittne mellan mig och dig, även om ingen människa är närvarande." Första Moseboken 31:50 (SFB98)
Det växte ännu ingen buske på jorden och ingen ört hade ännu skjutit upp ur marken. Ty Herren Gud hade inte låtit det regna på jorden och det fanns ingen människa som kunde bruka den. Första Moseboken 2:5 (SFB98)
Du har inte rätt i detta, svarar jag dig, ty Gud är större än en människa. Job 33:12 (SFB98)
Svara nu inte: "Vi möttes av vishet. Gud, inte en människa, skall slå ner honom." Job 32:13 (SFB98)
Gud är inte tre, inte treenighet. Bibeln säger att Gud är en:
Hör, Israel! HERREN, vår Gud, HERREN är en. 5 Mos 6:4