2023-09-26, 23:07
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatararaber
Titta på denna video, detta är varför du aldrig någonsin kommer hamna i himlen.

https://instagram.com/p/CxlXTipIRCN/

Titta på denna för att få reda mer på vem Jesus är. Var han en falsk profet eller vem han sa att han var: gud!

https://m.youtube.com/watch?v=k2UzA9I4Rgw

Det är Cliffe. Legendaren.

Du har ingen aning om vem Jesus eller Hitler var.

Vad har du för jobb? Vad heter det? Är du arbetslös måntro?
Jag har sett det där.
Jag vet ingenting.
Men jag har mina tankar, min erfarenhet och uppfattning.
Jag har min personliga relation med sanningen.

Den håller jag mig till.
Jag låter mig inte skrämmas av ditt helvete.
Citera
2023-09-27, 01:46
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Jag vet ingenting.
Men jag har mina tankar, min erfarenhet och uppfattning.
Jag har min personliga relation med sanningen.

Den håller jag mig till.
Jag låter mig inte skrämmas av ditt helvete.

Så upplevde jag oxå när jag var kristen, 1982 fram till 2008. Jag trodde att jag trodde på sanningen och tillbad den sanne guden.

Sedan började jag tro på Judendomen som tror på En Gud, inte Tre personer.

Min upplevelse var att jag fortsatte tro på samma Gud, men intellektuellt gick tron att förstå (treenighet och kristn uppf om lagen är irrationellt).
Och till min förvåning upplevde jag att min Gudsrelation fördjupades i bönen när jag började leva efter Guds bud.

Man ska lyssna till sitt hjärta, samvete, för Gud har lagt lagen i våra hjärtan.
Om din Gudsrelation får dig att komma närmare Gud och synda mindre, på är du på rätt väg.

Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Bibeln säger att Gud inte är en människa:
Gud är inte en människa, så att han skulle ljuga, inte en människoson, så att han skulle ångra sig. Säger han något utan att göra det, talar han något utan att fullborda det? Fjärde Moseboken 23:19 (SFB98)

Ty jag är Gud och inte en människa, helig är jag ibland er, och med vrede vill jag ej komma. Hosea 11:9 (SFB98)

Och den Härlige i Israel ljuger inte och ångrar sig inte. Ty han är inte en människa, så att han skulle kunna ångra sig." Första Samuelsboken 15:29 (SFB98)

Om du behandlar mina döttrar illa eller tar andra hustrur vid sidan av mina döttrar, skall du komma ihåg att Gud är vittne mellan mig och dig, även om ingen människa är närvarande." Första Moseboken 31:50 (SFB98)

Det växte ännu ingen buske på jorden och ingen ört hade ännu skjutit upp ur marken. Ty Herren Gud hade inte låtit det regna på jorden och det fanns ingen människa som kunde bruka den. Första Moseboken 2:5 (SFB98)

Du har inte rätt i detta, svarar jag dig, ty Gud är större än en människa. Job 33:12 (SFB98)

Svara nu inte: "Vi möttes av vishet. Gud, inte en människa, skall slå ner honom." Job 32:13 (SFB98)

Gud är inte tre, inte treenighet. Bibeln säger att Gud är en:
Hör, Israel! HERREN, vår Gud, HERREN är en. 5 Mos 6:4
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-09-27 kl. 01:58.
Citera
2023-09-27, 03:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Så upplevde jag oxå när jag var kristen, 1982 fram till 2008. Jag trodde att jag trodde på sanningen och tillbad den sanne guden.

Sedan började jag tro på Judendomen som tror på En Gud, inte Tre personer.

Min upplevelse var att jag fortsatte tro på samma Gud, men intellektuellt gick tron att förstå (treenighet och kristn uppf om lagen är irrationellt).
Och till min förvåning upplevde jag att min Gudsrelation fördjupades i bönen när jag började leva efter Guds bud.

Man ska lyssna till sitt hjärta, samvete, för Gud har lagt lagen i våra hjärtan.
Om din Gudsrelation får dig att komma närmare Gud och synda mindre, på är du på rätt väg.
Tio Guds bud är kärnan medan de kristna dogmerna är påhitt för att avgränsa kristendomen. Jesus sa aldrig att han eller den helige anden hade skapat något utan att fadern var skaparen och den ende som var god. Men vi borde lyssna till alla som kommer från Gud istället för att hitta på religioner som avskiljer sig från varandra.
Citera
2023-09-27, 04:42
Medlem
Citat:
På altaret flyter blodet av djur och ibland människor man offrar för att stilla Guds vrede och försona människan med Gud?
Det är symboliska handlingar säger du???

Men vad pekar den symbolismen på för verklighet?
av jord ar du kommen, pa altaret offras vin och brod(blod och kott), i ditt anletes svett far du ata och dricka till den dag du ater blir jord.
Ashes to ashes, ur askan en fenix
Citera
2023-09-27, 05:49
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegendBenzema
Varför envisas kristna med att jesus är guds son när jesus själv säger att han är gud flera gånger i bibeln?

John 14:9 ”Philip said to Him, “Lord, show us the Father, and it is sufficient for us.” Jesus said to him, “Have I been with you so long, and yet you have not known Me, Philip? He who has seen Me has seen the Father; so how can you say, 'Show us the Father'?”

Varför envisas kristna och tro att jesus är guds son när jesus själv hela tiden refererar sig själv till gud? Varför hoppas allt detta över och man bildar sin egen trosuppfattning trots att det står tydligt i kristendomens heliga bok över hur allt är?

För att inget i bibeln är bildligt talat utan det är tolkningar, alltså när han frågar om Philip rest med hobommjbder så lång tid och ännu inte ser fadern i honom, så som man kan se din pappa i dig.
Citera
2023-09-27, 05:55
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:
Du har tyvärr ingen aning om jesus Kristus och Gud för de är ju tydligen samma person enligt den förstnämnde.

John 14:9

”whoever has seen me has seen the father”

Ja du…

Tre enigheten.

Hur svårt ska
Det vara att fatta.

Du skulle kunna säga den som har sett mig, har sett min fader, om ni framförde samma budskap
Citera
2023-09-27, 06:17
Medlem
Citat:
Varför envisas kristna med att jesus är guds son när jesus själv säger att han är gud flera gånger i bibeln?

Jesus säger aldrig: "Jag är Gud".
Citera
2023-09-27, 06:33
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:

John 14:9 ”Philip said to Him, “Lord, show us the Father, and it is sufficient for us.” Jesus said to him, “Have I been with you so long, and yet you have not known Me, Philip? He who has seen Me has seen the Father; so how can you say, 'Show us the Father'?”

Varför envisas kristna och tro att jesus är guds son när jesus själv hela tiden refererar sig själv till gud? Varför hoppas allt detta över och man bildar sin egen trosuppfattning trots att det står tydligt i kristendomens heliga bok över hur allt är?

Jo, vi kristna ser Jesus som gud.

Men kan hålla med om att benämningen guds son kan bli missvisande för personer som inte förstår den kristna tron och treenigheten. Gud=Jesus och Jesus=Gud.
Citera
2023-09-27, 06:41
Medlem
Om ni skulle börja med att förså vad ordet Gud betyder, så har ni i alla fall rätt utgångspunkt.
Då kommer ni förstå skillnaden mellan Gud och en gud.
Citera
2023-09-27, 07:43
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Om ni skulle börja med att förså vad ordet Gud betyder, så har ni i alla fall rätt utgångspunkt.
Då kommer ni förstå skillnaden mellan Gud och en gud.
Gud betyder mycket för mig.
Det betyder sanningen.
Det betyder ett högre medvetande.
Det betyder ett högre syfte.

En falsk gud betyder lögn, en bildstod, en idé om Gud som en elak gubbe i himlen som straffar och belönar.
Senast redigerad av Talking-Donkey 2023-09-27 kl. 08:15.
Citera
2023-09-27, 21:33
Medlem
Allt som dyrkas eller tillbes kan kallas en gud, eftersom tillbedjaren visar det vördnad och tillskriver det en makt som övergår hans egen.
Man kan till och med göra buken till sin gud.
2 Mos 7:1 sägs att Mose blir en gud för Farao och Jesus kallas också en gud, men det betyder inte att de är en del av den ende sanne guden, som är skaparen av allt, universum änglar osv.

Bibeln och allt Jesus sa och gjorde blir helt ologiskt och svårtolkat om man tror att Jesus är en mystisk del av skaparen.

Men oavsett om man ska disskutera detta ämne, behöver man åtminstone enas om vad som avses när man pratar om Gud/gud.
Vad man tycker själv är helt ointressant.
Titta hur orden används i Hebreiskan eller Grekiskan, som är mycket mer nyanserade språk.
Citera
2023-09-29, 22:11
Bannlyst
Citat:
Gud betyder mycket för mig.
Det betyder sanningen.
Det betyder ett högre medvetande.
Det betyder ett högre syfte.

En falsk gud betyder lögn, en bildstod, en idé om Gud som en elak gubbe i himlen som straffar och belönar.

Hur mycket har du rökt på egentligen?

Jesus är guds son.

Gud behöver ej tala sanning för dig…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in