Citat:
Ursprungligen postat av
Pilla74
Återigen. Vilket land är det mest logiska att Ryssland skulle invadera efter Ukraina? Svara nu på frågan
Nu var frågan inte till mig, men jag svarar ändå.
Det där är en svår fråga. Eller rättare sagt, så är det väl snarare turordningen för invasionerna som är det svåra att svara på. Men listan på kommande offer är lång: Armenien, Georgien, Azetbajdzjan, Moldavien, Kazakstan, Uzbekistan, Turkmenistan....
Alla dessa länder har ju exakt samma situation som Ukraina: stora ryska befolkningsgrupper som behöver "befrias" från etniskt förtryck och alla länderna består av "historiskt ryska områden" och leds av nazister (nazist enligt rysk definition, alltså) så alla argument som använts i fallet Ukraina är tillämpliga även på alla dessa länder. Däremot är det svårare att säga något om turordningen i invasionerna. Men ska jag gissa så skulle jag säga att Moldavien står närmast på tur efter Ukraina. Därefter är det nog Georgien. Men sedan blir det lite svårare att gissa på turordningen. Rent geografiskt ligger ju t ex Armenien ypperligt till.
På sikt kanske han även kan våga sig på Estland, Lettland och Litauen om de andra invasionerna går bra, men de har nog tillräckligt gott skydd genom Natomedlemskapet. Men man vet aldrig med diktatorer.