2023-09-29, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
😎 för att svara på ditt inlägg.

Nej det finns inga "bevis" för att Johanna strypt Tove annat än från Johannas redogörelse och vad som kommit fram under förhandlingarna i TR.

FUP,en ska vi inte ta i beaktande. Endast det som framkommit under förhandlingen i TR samt RL utlåtande.

Den Dom som har fallit i TR är vägt från de tilltalades ombuds framställningar gent ÅK framställan samt kärandes ombud framställningar och även från RL.

Vad menar du med bevis? DNA? Toves kropp blev bränd samt låg i skogen under en längre tid.

De båda tilltalade Maja och Johanna har fördröjt återfinnadet av Toves kropp och därmed försvårat sökning av DNA.

"Bevis" finns i erkännande från Johanna samt omständigheter i övrigt.

Jag var ironisk i mitt svar
Citera
2023-09-29, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Jag var ironisk i mitt svar

😂 fattar inte bättre 🤪🥳

Önskar dig en trevlig kväll
Citera
2023-09-29, 00:09
Medlem
colis avatar
Citat:
Så här svarar FBI.

To kill the person you would have to continue to apply pressure sufficient to strangulate for about 4–5 min in order to ensure death…probably longer in some cases.

That is why it is one of the more horrible and harshly punished murders. It takes a long time to do. You have a minimum of 3–6 min to sit there quietly with the person unconscious squeezing with time to stop and reconsider. It’s not a trigger pull instant decision. It’s a process. You can’t argue self defense or heat of the moment with strangulation. You had a long time with the person utterly defenseless to stop and come to your senses as it were.

There is a big difference in choking someone long enough to put them to sleep and causing their heart to stop and brain activity to cease. Many victims of attempted murder by strangulation survived because their would be killer stopped too soon.

Tack för denna text.
Det är precis det jag också har läst på olika ställen.
Det är exakt så det erfarenhetsmässigt beskrivs enligt olika retroperspektiva sammanställningar av strypmord. Det är brutalt, långdraget och sker inte utan att offret både lider och försöker försvara sig.

Just strypmord bedöms därför alltid som brutalare mord och straffas hårdare i domstol därför att offret alltid anses ha lidit av stor dödsångest under flera långa minuter.
Citera
2023-09-29, 00:13
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack för bra påminnelse om detta som alltid ger bra stöd när det ska diskuteras vad som hände där. Om jag förstått det rätt så var det inte flera röriga grepp om halsen utan ett mer ”låst” och långvarigt grepp kan man tolka det som.

Snart ställs det rättsmedicinska rabaldret på sin spets och man är väldigt nyfiken att följa det nästkommande veckor med de förkunskaper man snappat upp via andra här i tråden.
Ska bli intressant att följa resonemanget, ja. Troligtvis blir en eller båda dömda för mord, det lutar väl ditåt.

Personligen har jag hela tiden haft mest fokus på minutnivå och vad som hände den natten, mindre på den rättsliga biten.
Citera
2023-09-29, 00:16
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Så här svarar FBI.

To kill the person you would have to continue to apply pressure sufficient to strangulate for about 4–5 min in order to ensure death…probably longer in some cases.

That is why it is one of the more horrible and harshly punished murders. It takes a long time to do. You have a minimum of 3–6 min to sit there quietly with the person unconscious squeezing with time to stop and reconsider. It’s not a trigger pull instant decision. It’s a process. You can’t argue self defense or heat of the moment with strangulation. You had a long time with the person utterly defenseless to stop and come to your senses as it were.

There is a big difference in choking someone long enough to put them to sleep and causing their heart to stop and brain activity to cease. Many victims of attempted murder by strangulation survived because their would be killer stopped too soon.
Lägg till agonal andning som J verkar beskriva när hon ställer sig upp. Går över i agonal fas vilken pågår ytterligare en stund.
Citera
2023-09-29, 00:17
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det som tydligen var Notknapparens och inte ditt citat, beskriver är ju inget som egentligen går att ”bevisa”. Det är en beskrivning av vad som hänt mellan två personer utan några vittnen.

Eftersom Maja inte har en historik av sanningssägare är det väldigt vanskligt att ta hennes uppgifter om Johannas oberördhet eller glädje som sanning eller ”bevis”.
Maja har många egoistiska orsaker att framställa sig själv som ” oskyldig och oskuldsfull” jämfört med den ”ondsinta och skadeglada” Johanna.

Det som däremot får anses fastställt är att Maja själv spelade spel när hon kom hem efter mordet och dumpningen och att hon uppträdde som vanligt, åt med god aptit och var helt oberörd dagen efter, enligt hennes föräldrar.
Du skrev att vad M sagt bevisligen inte hänt. Då undrade jag vad det var som hade hänt och du svarar nu att det inte går att bevisa vad som hänt.

Ööhh! Då KAN alltså Ms berättelse vara sann?

Jag tror det är sovdags.
Citera
2023-09-29, 00:29
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Du skrev att vad M sagt bevisligen inte hänt. Då undrade jag vad det var som hade hänt och du svarar nu att det inte går att bevisa vad som hänt.

Ööhh! Då KAN alltså Ms berättelse vara sann?

Jag tror det är sovdags.

Gäsp, nu är också jag jättetrött och borde sova…..

Men du vänder lite på ordföljden och då blir betydelsen helt annorlunda.

Jag skrev: ”Det du beskriver här är inte vad som bevisligen har hänt”
Du skriver : ”Du skrev att vad M sagt bevisligen inte hänt”.

God natt! 🌙😴

(Ska inte göra en ”Maja” utan verkligen sova på riktigt. )
Citera
2023-09-29, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nej den gode Silbersky är ute och cyklar här.
Den fysiska kontakten är både erkänd och förutsatt - för både Johanna och Maja har lindat lakan och påsar runt, burit, tappat, baxar och släpat kroppen.

Även om inte 17 dygn i skogen hade förstört det mesta av spår i form av fingeravtryck, DNA, fibrer, saliv och hårstrån - så hade själva gravfridsbrottet som båda erkänt, gjort det omöjligt att fastställa vem som gjort vad när Tove dödades.

Det är så extremt ovanligt att någon som gjort det Johanna och Maja gjorde med Toves kropp för att dölja mordet, kommer på idéen att påstå sig vara oskyldig till mordet, att det antagligen inte finns i Silberskys begreppsvärld.

Folk som deltagit i att locka hem ett mordoffer de bråkat med, befunnit sig på samma plats när offret mördas och sedan dumpat och gömt kroppen och ljugit om det i veckor - har i princip alltid också deltagit i mordet. Så ser kriminalstatistiken ut - två gärningsmän gemensamt och i samförstånd.

Silbersky syftar på att det inte är bevisat att Maja hade fysisk kontakt med Tove i samband med att hon avlider (att hon deltog i mordet i badrummet). Han känner till gravfridsbrottet som Maja har erkänt och efterspelet. Vad gäller brottet mot gravfriden är det enligt både Johanna och Maja Johanna som drar mest tex ut i skogen där Maja lyser med ficklampan. Johanna åker också tillbaka till dumpningsplatsen dagen efter. Och gör ett stopp på Dollarstore.

Har Maja lockat Tove? Johanna uppger att det är hon som frågar Tove om hon vill följa med hem och prata ut. Maja gick in på Nöjet för att se om Tove var kvaar, men kom ut själv utan Tove. Hon ställde aldrig någon fråga. När de stod utanför Nöjet fick vännen L frågan av Johanna om att vänta på Tove med de andra. Hon gick dock hem strax efter.

Det finns ju alltid undantag från statistik. Varje brottsfall är unikt och kräver en individuell rättslig bedömning .
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-09-29 kl. 01:09.
Citera
2023-09-29, 01:30
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Silbersky syftar på att det inte är bevisat att Maja hade fysisk kontakt med Tove i samband med att hon avlider (att hon deltog i mordet i badrummet). Han känner till gravfridsbrottet som Maja har erkänt och efterspelet. Vad gäller brottet mot gravfriden är det enligt både Johanna och Maja Johanna som drar mest tex ut i skogen där Maja lyser med ficklampan. Johanna åker också tillbaka till dumpningsplatsen dagen efter. Och gör ett stopp på Dollarstore.

Har Maja lockat Tove? Johanna uppger att det är hon som frågar Tove om hon vill följa med hem och prata ut. Maja gick in på Nöjet för att se om Tove var kvaar, men kom ut själv utan Tove. Hon ställde aldrig någon fråga. När de stod utanför Nöjet fick vännen L frågan av Johanna om att vänta på Tove med de andra. Hon gick dock hem strax efter.

Det finns ju alltid undantag från statistik. Varje brottsfall är unikt och kräver en individuell rättslig bedömning .

Så är det, statistik och sannolikhet är två helt skilda väsen, även om de hänger tätt ihop. Ganska precis som Maja och Johanna. Två helt skilda väsen som hängde tätt ihop.
Om du har slagit en tärning fem gånger utan att få någon sexa, så säger statistiken att det kommer bli en sexa nästa gång. Men sannolikheten säger att även om du slagit en tärning hundra gånger utan att få en sexa, så är det ändå bara en sannolikhet på 0,167 att du får en sexa den hundraförsta gången.

Om statistiken säger något visst om hur många mördare det bör vara, så säger det ändå ingenting om sannolikheten att det var två mördare i Tove-fallet.

Skulle man vända på steken och se till hur många mördare det är i samtliga fall som någonsin inträffat, där den mördade blev mördad i en bostad där det befann sig fler än en person utöver offret, så tror jag not att statistiken skulle visa med förkrossande siffror att det är en och endast en mördare i de allra flesta fallen. Men det säger fortfarande ingenting om det enskilda fallet.

Så huruvida det rent statistiskt var en eller två mördare i Tove-fallet, det beror på vilka data man lägger till grund för sin statistik.

En av de mer korkade slutsatserna vi ser ofta här i tråden, en slutsats för vilken grunderna är tämligen oklara, är "Tre gick in, två gick ut, alltså var det två mördare".
Citera
2023-09-29, 02:18
Medlem
colis avatar
Citat:

Maja och Johanna satte gemensamt på plastpåsar på kroppen, plastpåsar som gled av liksom lakanet. De bar kroppen ner från tredje våningen i ett trångt trapphus med snäva avsatser, våning för våning och ut på grusgången fram till bilen på hörnet. De hade varsitt ordentligt tag om överdelen och underdelen/benen med sina bara händer. Maja tappade också greppet vid något tillfälle och fick ta ett nytt kraftigare tag.

De drog också ut kroppen ur bilen och bar gemensamt ut den i skogen, det var då Maja fick fullt med granbarr på sig. Johanna släpade en del när Maja lyste med Johannas telefon, men båda bar också i skogen.

Hade kroppen inte legat så länge i höstrusket hade det självfallet funnits rikligt med spår efter såväl Johanna som Maja. Det går inte att behandla en kropp så utan skyddskläder och handskar utan att avsätta egna spår.
Tänk hur brottsplatsundersökare brukar vara klädda för att inte kontaminera med egna avsatta spår.

Maja var extra inne igen på Nöjet och letade efter Tove, såg arg ut enligt vakten. Det skedde enligt Johanna för att få tag på Tove och straffa/slå henne för det som hände tidigare på kvällen när Maja tog tag i Tove och hindrade henne från att angripa Johanna.

Så nog fanns det rikligt med fysiska kontakter mellan de iblandade som sannolikt efterlämnade rikligt med spår på Toves kropp. Spår som dock förstördes när kroppen inte kunde hittas - eftersom de åtalade vägrade berätta var den fanns.
Den långa tid de höll tyst ”jobbade” för dem och utplånade långsamt alla spår.
Något både Maja och Johanna sannolikt visste, precis som de nog också visste att om ingen kropp hittas kommer de klara sig. Därför hjälpte överhuvudtaget aldrig varken Maja eller Johanna utredarna med att berätta var kroppen fanns.

Både Johanna och Maja gick också gemensamt hem med Tove när de fick kontakt utanför.
Det är mycket troligt att Majas närvaro var det som gjorde att Tove ändå valde att följa med. Maja tog väl också fram sin vinflaska som de hade gömt. Så nog var både Maja och Johanna delaktiga i att alla tre promenerade hem till Johannas lägenhet.
Senast redigerad av coli 2023-09-29 kl. 02:35.
Citera
2023-09-29, 02:26
Medlem
Citat:

Nu minns jag inte vad som stod i fup
Men har för mig att en vakt på nöjet sa att M sprang in och ut fler gånger än bara en
och att hon såg arg ut
Citera
2023-09-29, 02:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Du skrev:
"Sen vet jag inte riktigt om det suger energi om Maja tycker att hon fick ett lyft via Johanna och hakade på direkt som deras väninna beskrev.

Rent allmänt kan jag inte se den energiförlusten heller med tanke på vad hon klarat av parallellt då relationen varit i rullning.
Att orka läsa upp betyg, börja gymnasiet med musiktillägg och samtidigt ta körkort är inte dåligt ihop med deras framfart för övrigt."

Och jag nämnde inte M i samband med energiförlust.

Det förefaller råda en hel del begreppsförvirring i tråden där var och en lägger sin värdering i orden, vilket leder till missförstånd och feltolkningar.
Hur i hela friden har du tänkt dig jag ska tolka inlägget, i en tråd som berör aktuell mördare?
Jag ifrågasätter i huvudsak ditt påstående om Majas förmåga att stänga av empati.
Vilket då leder till mindre energiförlust.

Jag har svarat ur olika vinklar kring ämne empati då du skrev:
Citat:
M säger I något förhör att J inte kan föreställa sig hur andra tänker, dvs saknar empati.
Att M tänkt på och nämner det, tolkar jag som att hon faktiskt har förmågan.

Men att inneha en förmåga och att den automatiskt aktiveras i alla lägen är inte samma sak, som jag ser det. Den aktiveras vid behov. Att jämt och ständigt suga upp andras tankar och känslor tar enormt mycket energi och är inte sunt för det egna psyket. I värsta fall kan man tappa sig själv.

Hon har kanske även förmåga att stänga av empatin helt när det skulle bli alldeles för påfrestande och tungt att använda den. Jag tänker då på A och Ts familj och FLs vädjan att tänka på dem.
Senast redigerad av develi 2023-09-29 kl. 02:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in