2023-09-28, 15:02
Medlem
Dofternas avatar
Blir intressant att läsa Aftonbladets ledarredaktions reaktion på detta.
Citera
2023-09-28, 15:02
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Det troliga är nog att de skulle bistå med ungefär de saker som de redan gör gemensamt mellan militärpolisen och den vanliga polisen -- trafikkontroller, bevakning av objekt etc plus kanske lite mer övervaknings- och patrull arbete på andra platser. Möjligen även då utrednings- och analys förfrågningar.

Att höra S säga sätt in militären visar om möjligt hur långt eller snabbt det nu förflyttar sig. Otänkbara saker för bara månader eller år sedan blir snabbt realiteter. Man får väl anta att de analyserat (hahaha!) utfallet för vad som händer när militären skjuter ihjäl någon idiot. För då lär krokodiltårarna och Ådalen referenserna komma som ett brev på posten (bara snabbare).

Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Bra inlägg. Kan tänka mig att det främst skulle röra sig om spaning samt militärpolis, i förekommande fall. Tror att sannolikheten är väldigt låg att man drar ut med terrängbilar och packar gatorna fulla med värnpliktiga som skjuter skarpt mot allt som rör sig. Vad skulle man ens uppnå med militär närvaro, och i så fall på vilka platser?

Det är nog rätt få gängkriminella som bara är ute och hänger som landet ligger nu, vilket betyder att faran sannolikt är större för allmänheten än för "buset" om man prövar en mexikansk variant i gaturummet.

Jag instämmer överlag i era analyser.

Dock tror jag, som sagt, att det är troligast att militära skyddsvakter nyttjas, om man ska sätta in någon typ av trupp.

Jag gissar att du gjorde värnplikten för ganska länge sedan, 101000111?

Det du säger om militärpolisen stämde nämligen mycket bra en gång i tiden. Jag minns tiden då den lokala polisen var varannan permissionshelg begärde understöd från MP och stadens torg, eller någon krog, intogs under spektakulära former. Då ingrep MP mot såväl värnpliktiga som lokala förmågor. Samarbetet med polisen var alltså mycket gott i regementsstäderna. Över radio eller telefon beviljades MP fri fart och uppdaterades på vad som egentligen redan då var strikt polisiära angelägenheter.

Tyvärr är den tiden förbi. Jag har viss insyn i det hela och kan med säkerhet säga att det idag är i det närmsta otänkbart att MP skulle göra ett ingripande ens mot värnpliktiga på permission. Deras jurisdiktion är strikt begränsad till garnisoner och övningsfält under pågående övning. Än mindre skulle de storma en krog, med dragna batonger och pistoler i hölster, och röja upp ett slagsmål mellan de lokala grabbarna och de värnpliktiga, som de kunde göra förr. Vilka tider det var!

Den samtida skyddsvaktens befogenheter och utbildning finner jag för övrigt lämpligare.

Instämmer även i att det går väldigt fort i svängarna nu. Våra gangsters har blivit nyttiga idioter. Deras patetiska illdåd styr hela den politiska utvecklingen mot stängda gränser, massutvisningar, stärkt våldsmonopol, riktad övervakning och utökade befogenheter för polis och militär. En utveckling som jag för övrigt tillstyrker.
Citera
2023-09-28, 15:07
Medlem
Vänder kappan efter vinden.

S. börjat få panik nu när sd är på väg att vinna.

Imponerande att Jimmie Å. har sagt exakt det samma i snart 30 år, gå in på youtube och se de gamla debatterna.
Citera
2023-09-28, 15:10
Medlem
OneTaps avatar
ja de e rätt tycker ja. skicka in allt jävelskap vi har o sätt hårt mot hårt. mot gängen så krävs de nåt tyngre än polisens ärt pickadoller o dom resurserna finns i förvars makten. tror inte kurdiska skabb räven e så tuff när de svänger in en stridsvagn 122 på hans kvarter =)
Citera
2023-09-28, 15:10
Medlem
Karl970s avatar
Haha kommer aldrig hända, det måste utredas till 2030 innan denna handlingsförlamade skitregeringen vågar göra nått.
Citera
2023-09-28, 15:11
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magnifico
Vi tar det igen, vi pratar om militärpoliser, inte jägarsoldater. De har kompetens och utrustning för att hjälpa polisen. De tränar regelbundet tillsammans så det krävs bara ett politiskt beslut att låta militärpoliser avlasta polisen.

Jag ser det inte bara hur detta ska vara givande, jag hatar själv att säga med men själva signalvärdet av detta skulle inte heller vara bra, visst för all del, de kan stå och vakta avspärrningar, men sen då?

Då kan de ju likna gärna ta in beväpnade väktare till bevakning etc. Ett förslag där OV ska kunna transportera omhändertagna till arrester t.ex. är redan på gång, såvis kan man också "frigöra" uniformerade, men dock fortfarande - hur ska dessa uniformerade göra någon reell skillnad, patrullerna räcker redan inte till i vanlig verksamhet så dessa kommer ju användas högst troligt i IGV och tugga av ärenden som inkommer till RLC, istället för... vad fan nu dessa ska göra för att göra en skillnad i att få stopp på den här gäng dyngan.

Jag hade kunnat se en militär involvering i en mängd andra scenarios men detta... kom igen, det här känns bara desperado att kasta in grönklädda i smörjan med och tro att det ska underlätta i någon betydande roll.
Citera
2023-09-28, 15:12
Medlem
Inte en bra lösning. Dessa klaner finns även inom försvarsmakten. Att använda militären mot medborgarna är fel.

Idag är allt inom samhället infiltrerat.
Titta er omkring. Dessa människor arbetar inom samhällsapparaten. Arbetsförmedlingen apoteken polisen bemanningsföretaget polisen försvaret.

Vad deras empati ligger kan vi aldrig lita på..
Citera
2023-09-28, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Vad kan svensk militär göra, som inte svensk polis kan?
Mycket kan de göra, men också mycket de inte kan. Men det skulle underlätta för och avlasta polisen.
Polisen har ju numera ständigt för lite personal, säger de.
Bevakning, transporter, patrullera kriminella områden, omhänderta kriminella, bevaka oskyldiga
släktingars bostäder, vakta fångläger är exempel på möjligheter.
Citera
2023-09-28, 15:16
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollstyrelsen
Vi har 450 stridsfordon 90. Sätt in dem i oroliga områden. I varje ryms ett antal kommandosoldater i
bakluckan. Så ska det nog bli ordning. Normala människor kommer att uppskatta detta.
Ungdomsfängelser ska genomföras omgående, om viljan finns. Militär kan bevaka.

Några frågor på ditt inlägg: Vad är kommandosoldater? Vilka områden ska dom sättas in i? Och hur ska dom få ordning?
Citera
2023-09-28, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Inte en bra lösning. Dessa klaner finns även inom försvarsmakten. Att använda militären mot medborgarna är fel.

Idag är allt inom samhället infiltrerat.
Titta er omkring. Dessa människor arbetar inom samhällsapparaten. Arbetsförmedlingen apoteken polisen bemanningsföretaget polisen försvaret.

Vad deras empati ligger kan vi aldrig lita på..
Försvaret är nog den sista utposten där klankulturen är icke existerande. De har aldrig haft någon anledning att infiltrera denna organisation. Det kanske är möjligt att det muslimska brödraskapet fått in några människor men det är i så fall en ytterst liten grupp.
Citera
2023-09-28, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Några frågor på ditt inlägg: Vad är kommandosoldater? Vilka områden ska dom sättas in i? Och hur ska dom få ordning?
Här måste samhället sätta hårt mot hårt. Inget daltande. Specialtränade hårda soldater.
Nationens säkerhet skall alltid värnas. Mot yttre och inre fiender.
Citera
2023-09-28, 15:27
Medlem
Vid Sydfront (megastor militärövning i södra Sverige) 1982 i Karlskrona användes Militärpolis för att hålla ordning på repsoldater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in