Citat:
Ursprungligen postat av
crocodilelilo
Så Fredrik tappar allt förtroende för att han avslöjar oegentligheter inom advokatkåren? Hur tänker du där?
Har du några belägg för din känsla? Exemeplvis: hur många åklagare/domare har åkt fast för mutor?
Jag har nu gått igenom samtliga artiklar angående denna härva. Värt att notera är hur flickvännen faktiskt i brev till M.Y. skrev ”Brevet du skrev till
min advokat ska jag skicka den till henne via telefonen?”. Det är alltså hennes advokat som mottagit ett brev från M.Y. och inte N*z.
Vidare har en annan granskat anmälan från åklagarna beträffande N*z. Ingenstans nämns det något om otillåtna brev eller dylikt. Detta är uteslutande en spekulation och en snabbt dragen slutsats för att skapa ytterligare ett mediadrev mot advokatkåren. Givetvis ska advokater granskas och rätt ska vara rätt, men jag ifrågasätter omständigheten att en journalist väljer att publicera en vinklad artikel, delvis baserad på egna slutsatser och delvis med viss otydlighet där det krävs att man är skärpt och läser mellan raderna för att kunna skilja på påståenden och fakta, till folkdomstolen.
Konsekvensen av det här blir att mindre begåvade personer inte förstår skillnaden och drar slutsatser. Sett till hur situationen och klimatet ser ut idag så kan det medföra förödande konsekvenser om det visar sig att publicerad media faktiskt är felaktig, men informationen hamnar i fel händer.
Vi kan sitta här och tycka, tänka och dra slutsatser - men ej att förglömma det kritiska (begåvade) tänkandet.
Självklart måste vi ha med oss att vi bara är lekmän och givetvis inte har hela bilden framför oss, men bara en tanke.