2023-09-27, 12:55
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
St. Petersburg är inte hotat av någon främmande makt vad jag vet. Ryssarna behöver inte vara oroliga för att St. Petersburg ska hamna i händerna på Nato.
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Så NATO utgör inget hot mot Ryssland?
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Givetvis inte. Låter Ryssland bli att starta krig mot grannländer så är det ju inga bekymmer med nato heller.

Jag vet. Men enligt många proryssar och rysstroll så var det därför Ryssland anföll Ukraina. För att stoppa hotet från NATO.
Citera
2023-09-27, 12:55
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Västvärlden och Ukrainska förband lider enorma förluster och det vet du. Vad är anledningen att hålla ångan uppe att Ryssen förlorar här på FB? Finns det någon rimlig förklaring till detta? Det "hjälper" ju inte Ukraina på något sätt, eller tror du det?
Så länge Ryzzen förlorar mer är det toppen och allt pekar för att det är så.
Varför tror du att det hjälper ryzzen att du försöker påstå att det går dåligt för Ukraina? För du har ju (väl?) inga belägg för det...
Citera
2023-09-27, 12:57
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Västvärlden och Ukrainska förband lider enorma förluster och det vet du.
Jaså? Det vet jag?

Rysk stats-TV sa precis att "Ukraine obliterates russian forces" och ingen reagerade på detta uttalandet.
https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1706723441527996539

Citat:
Vad är anledningen att hålla ångan uppe att Ryssen förlorar här på FB? Finns det någon rimlig förklaring till detta? Det "hjälper" ju inte Ukraina på något sätt, eller tror du det?
Frågan är mer varför håller du upp ångan i att Ryssland inte förlorar mer trupper än Ukraina. Vad driver dig till det?

Det finns ingenting, inte ett skit som pekar på att Ukraina förlorar mer än Ryssland men ändå håller du fast vid det. Varför?
Senast redigerad av Conception 2023-09-27 kl. 13:01.
Citera
2023-09-27, 13:00
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jaså? Det vet jag?

Rysk stats-TV sa precis att "Ukraine obliterates russian forces" och ingen reagerade på detta uttalandet.

Frågan är mer varför håller du upp ångan i att Ryssland inte förlorar mer trupper än Ukraina. Vad driver dig till det?

Det finns ingenting, inte ett skit som pekar på att Ukraina förlorar mer än Ryssland men ändå håller du fast vi det. Varför?

Ukraina vinner inga landområden. Finns inget som tyder på att Ryssen dör mer än Ukrainare just nu.
När ryssen anföll var det sannolikt att det dör 5 ggr mer än den som försvarar sig. Vedertaget FB uppfattning. När Ukraina anfaller så gäller inte det vedertagna utan då dör de försvarande ryssarna i drivor. Vart är logiken?
Citera
2023-09-27, 13:01
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Jag frågade efter vilken officiell rysk källa det fanns som påstod att kriget skulle vara över på 3 dar. Som svar fick jag en rysk kolumnist. Det var ingen officiell rysk källa. Det var tydligen en lögn man drog. Som om Aftonbladet skulle bestämma Sveriges politik. Så fungerar det inte.
Enligt officiella ryska källor så invaderade man inte ens Ukraina? Hur fan tror du ett man då uttalar sig om hur lång tid operationen var tänkt att ta?

Men alla fakta pekar på att Ryssland trodde att detta skulle vara över snabbt. Det blundar du för av någon underlig anledning.

Citat:
Tanken med konvojen lyckades i så motto att operationen i öster slog väl ut.
Men begriper du inte att det var mer än detta. 4th Guards Tank Division kom österifrån rakt mot Kyiv och åkte på råstryk. Så mycket stryk så de inte ens längre var ett fungerande förband på flera månader.

Detta med VDV trupper som landsattes på Hostomel och som också åkte in i bakhåll efter bakhåll. Missade du detta helt????

Finns ingen logik med detta fattar du väl.
Citera
2023-09-27, 13:01
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jaså? Det vet jag?

Det finns ingenting, inte ett skit som pekar på att Ukraina förlorar mer än Ryssland men ändå håller du fast vi det. Varför?

Har det officiellt rapporterats om någon död Ukrainare sen krigsstarten från ukrainskt håll?
Citera
2023-09-27, 13:04
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Jag frågade efter vilken officiell rysk källa det fanns som påstod att kriget skulle vara över på 3 dar. Som svar fick jag en rysk kolumnist. Det var ingen officiell rysk källa. Det var tydligen en lögn man drog. Som om Aftonbladet skulle bestämma Sveriges politik. Så fungerar det inte.

Varför måste du ha en "officiell källa", hur dum vill du göra dig själv.
Det rådet ju ingen tvekan om detta fakta men du fortsätter att älta det efter 18 månader, är du speciellt trögfattad?
Citera
2023-09-27, 13:05
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ukraina vinner inga landområden. Finns inget som tyder på att Ryssen dör mer än Ukrainare just nu.
Vi vet inte hur läget ser ut exakt nu. Det är sant. Men Oryx säger i varje fall att det finns mer bilder och klipp på utslagna ryska fordon. Jag vet att du väljer att inte tro på det men övriga världen gör det.

Citat:
När ryssen anföll var det sannolikt att det dör 5 ggr mer än den som försvarar sig. Vedertaget FB uppfattning. När Ukraina anfaller så gäller inte det vedertagna utan då dör de försvarande ryssarna i drivor. Vart är logiken?
Såg du ens ryssens taktik för att ta Bakhmut?

Finns otaliga filmer på denna taktik

De anföll i vågor med i princip endast infanteri. Med vetskapen om att de första vågorna skulle misslyckas. Vi vet att det var förlorade människor från Ryssland, främst från fängelser som fanns i dessa vågor. De dog i drivor. Du kanske inte sett dessa klipp men vi andra har gjort det.

Då kan man uppskatta förlusterna.

Amerikanska myndigheter uppskattar ryska förluster i döda till ungefär dubbla Ukrainas under hela kriget. Varför skulle de ljuga?
Citera
2023-09-27, 13:06
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Vi pratar om rysk statlig media. En rysk statlig nyhetsbyrå. Kontrollerad av Rysslands kommunikations-/mediedepartement och Putin. Inte privat media. Stor skillnad.

Citat:
RIA Novosti var Rysslands största internationella nyhetsbyrå fram till 2013 och är än idag namnet på Rysslands officiella ryskspråkiga nyhetsbyrå, fast numer som en del av Rossija Segodnja.

Nyhetsbyrån sorterar under det ryska kommunikations- och mediedepartementet och har sitt högkvarter i Moskva.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ria_Novosti
Citat:
Rossija Segodnja är en statlig rysk nyhetsbyrå som skapades genom ett dekret av president Vladimir Putin 9 december 2013.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rossija_Segodnja

Citat:

Konvojen misslyckades eftersom målet var att inta centrala Kyiv och ta över makten där. Men det misslyckades man med.

Även operationen i öster misslyckades pga för få soldater. Det är därför de strider där än idag. Inte ett enda oblast har de tagit i sin helhet trots över 1,5 års strider.

Kanske hade de lyckats om de skickat soldaterna i konvojen till öster istället? Detta är ett dubbelt misslyckande av Putin. Dubbelfiasko.
Senast redigerad av -Info- 2023-09-27 kl. 13:37.
Citera
2023-09-27, 13:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Hur korkad får man vara? "Hela Ryssland trodde att operationen skulle vara över på 3 dagar" och så hänvisar man till en rysk kolumnist... Så befängt!
Tydligen lyckades man lura hela västvärlden.

Vad gick den luringen ut på? Skulle man lura Väst att skicka mer vapen och pengar till Kiev? Skulle man lura Finland och Sverige att gå med i NATO? Skulle man lura Väst att sluta köpa rysk gas och olja? Skulle man lura väst så att man nu har bensinbrist i landet och flygplanen måste nödlanda på åkrar? Allt är helt obegripligt för normala människor.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Har det officiellt rapporterats om någon död Ukrainare sen krigsstarten från ukrainskt håll?
Ja?

De har erkänt stora förluster under delar av kriget. Jag vet några månader in i kriget när ryskt artilleri var överlägset så erkändes från flera håll att förlustsiffrorna var ungefär 1:1.

Då "tiggdes" det vapen som ni pro-ryssar hävdade.
Citera
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:

Bor du under en sten eller? Det har rapporterats om mängder av ukrainska dödade på grund av Rysslands angrepp, tex när ryssarna bombade teatern i Mariupol 16 mars 2022, när de mördade ukrainare i Butcha februari-mars 2022 etc etc. Du gör dig bara löjlig med såna infantila frågor. Följ med i Nyheterna så få du se!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in