2023-09-27, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
St. Petersburg som ligger granne med Finland är dock inte av något strategiskt värde trots att det är Ryssarnas enda hamn i Östersjön?
St. Petersburg är inte hotat av någon främmande makt vad jag vet. Ryssarna behöver inte vara oroliga för att St. Petersburg ska hamna i händerna på Nato.
Citera
2023-09-27, 11:13
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
- At the beginning, they said, "We will take Kyiv in 3 days";

För att lyckas med det hade man behövt sätta in mycket mer trupp.
"We will take Kyiv in 3 days" låter som önsketänkande eller nåt som väst hittat på.
Har du nån länk till uttalandet?

Nu var det ju inte väst som planerade det ryska anfallet på Ukraina så den ryska planen för att ta Kiev på 3 dagar får du fråga dem om. Men det är uppenbart att det var planen, att ta flygplatsen och genom ett kuppartat anfall, skicka in specialförband i Kiev, byta ut regeringen och sätta in en marionett.

Att det var ett önsketänkande från ryssen och att de borde satt in mer trupp får väl stå för dig. Hade kuppanfallet genomförts bättre, det ukrainska motståndet lyckats sämre och Zelensky accepterat erbjudandet om en "ride" utesluter inte jag att Kiev hade fallit på tre dagar enligt den ryska planen. Det var nog många, både ryssar och väst som trodde detta de första dagarna.

Att korruptionen och den ryska oförmågan var så monumental var svårt att förutse och troligen missbedömde den ryska regimen, liksom väst, den ryska förmågan, så om kuppanfallet var dömt att misslyckas på förhand är en öppen fråga och får bli föremål för fortsatt debatt och forskning.
Citera
2023-09-27, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
St. Petersburg är inte hotat av någon främmande makt vad jag vet. Ryssarna behöver inte vara oroliga för att St. Petersburg ska hamna i händerna på Nato.

St. Petersburg är grannemed Finland, Finland som är ett NATO land nu. Med din logik borde ju Ryssarna förstärkt det området rejält. Men ändå så har de inte gjort det, var inte NATO ett stort hot?
Citera
2023-09-27, 11:15
Medlem
Citat:

Var Sevastopol hotat före annekteringen år 2014?

Att ryssarnas kontroll av Sevastopol är hotad idag är ett obestridligt faktum, men var den ryska kontrollen hotad för 10 år sedan?
Citera
2023-09-27, 11:25
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Så NATO utgör inget hot mot Ryssland?
Citera
2023-09-27, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
De med litet insyn i hur krigsmateriel måste hanteras vet ju att det EN gång handlar om produktionskostnaden, men sedan under en lång följd av år (som vi alla hoppas) handlar om kostnaden för att vårda, funktionskontrollera, konservera och lagra utrustningen, gärna i torrförråd.

Ryssarna är kända för (har observerats under lång tid) att lagra utrustning under olämpliga förhållanden.
Jag tänkte snarare på det faktum att ryska armén beställt och betalt för vinteruniformer och annat som sedan aldrig fysiskt levererats. Istället har intäkten delats mellan fabriksägaren och den general som skrivit på att de levererats. På så sätt kan man också smussla undan en fin summa årligen då underhållskostnaden av en aldrig levererad SPG bör vara 0.
Citera
2023-09-27, 11:31
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Tonåringar från Kuba tvingas slåss för mordor...

https://www.svd.se/a/y6jWve/tonaringar-fran-kuba-rekryteras-som-soldater-i-ukrainakriget

rekryteras av Rysslands armé, med löften om jobb som kockar, chaufförer och byggarbetare. I stället sätts de i strid vid frontlinjen i kriget i Ukraina, enligt vittnesmål från oroliga familjer i Kuba och hackade dokument
Fantastiskt. Ryssland använder samma metoder som hallikar gör när de lurar barn in i sexhandel.

Då är Rysslands kollaps nära. Dags att ge Ukraina precis allt de pekar på för en sista slutslakt.
Citera
2023-09-27, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Utvecklingen går precis som jag förutspått från dag 1 i konflikten. Ukraina förlorar, och den så kallade offensiven, som pågått i nästan fyra månader har resulterat i enorma förluster av mannar och materiel för Ukraina. Lägg till detta så gott som helt utebliva resultat av denna masslakt av det ukrainska folket, som NATO/USA/EU står bakom. Vidrigt. USA, med Blinken i spetsen vill nu frysa konflikten, eftersom han vet att loppet är kört. Ryssland vägrar, och Lavrov nämnde häromdagen att Ukraina har två val: att förhandla eller att tillintetgöras. Om USA får bestämma, så blir det sistnämnda verklighet...

Visst är Rysslands erövringskrig vidrigt.
Putin har mördat tiotusentals ryssar genom att sända dem att dö i Ukraina för att tillfredsställa sitt imperialistiska begär.
Citera
2023-09-27, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
"Everyday, the fact that Ukraine obliterates russian forces".

Tänk om våra pro-ryssar kunde begripa detta någon gång.

Det har ju tidigare erkänts i kanalen att ryssarna lider högre förluster än ukrainarna till Skabeyevas stora förtret.
Citera
2023-09-27, 12:01
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Detta är väl trådens längsta dragbänk.

Det finns ingen som exakt uttalat just det.

Men det finns fakta som pekar på att det var det som ryssarna tänkte.
- Ryska soldater hade blivit intalade att detta skulle gå fort.
https://www.svtplay.se/video/8z2Q2gE/dokument-utifran-ukraina-krigets-forsta-ar/6-ryssarna?info=visa
Se ca 23 min in i videon.

Det är tydligt att Ryssland hade förberett en "Shock and Awe"
https://en.wikipedia.org/wiki/Shock_and_awe

Fungerade inte riktigt för dem.

-Vi vet att Ria Novosti hade förberett en artikel. Den har du väl sett

- Det fanns uppgifter på att ryska befäl till och med bokat bord i Kyiv. Det är väl ingenting som med några bevis har dementerats.

Rysk stats-TV har i flera uttalandet sagt att Ukraina tar man över på några dagar. Allting gick "enligt plan" de första dagarna enligt dem i varje fall.
https://www.themoscowtimes.com/2022/02/25/how-is-russias-state-tv-depicting-the-war-in-ukraine-a76588

- Den 6 mil långa konvojen bestod till stor del av Rosgvardiya. Lätta ryska ockupationstrupper som hade som uppgift att slå ner demonstrationer. Denna konvoj försvann tillbaka till Ryssland minns du va? Varför fanns den där?

Eller har du något som bevisar att Ryssland visste att detta skulle bli en lång invasion?

Tackar för infon! Har jag helt missat.

Ok, så detta var inget officiellt uttalande från rysk sida utan nåt som kom från en artikel skriven av en propagandist och kolumnist. Och artikeln fick inte ligga kvar.... Intressant. Konvojen fyllde sin funktion som en avledande manöver medan man tog i princip det man håller idag i östra delen av landet.
Citera
2023-09-27, 12:05
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Ok, så detta var inget officiellt uttalande från rysk sida utan nåt som kom från en artikel skriven av en propagandist och kolumnist. Och artikeln fick inte ligga kvar.... Intressant. Konvojen fyllde sin funktion som en avledande manöver medan man tog i princip det man håller idag i östra delen av landet.
Intressant observation att du fortfarande inte förstår.

Hela Ryssland trodde att operationen skulle vara över på kort tid. Men Putin visste att det skulle bli ett långt krig? Hör du inte hur befängt det låter?

De hade tagit den lilla delen av östra Ukraina även om ryska trupperna hade stått kvar vid gränsen norr om Kyiv och skrikit istället. Men du känner att det var bättre de åkte in i Ukraina och fick stryk istället?

Slösa bränsle och ammunition. Du är för rolig i ditt medvetna ljugande.

För ingen kan tro på riktigt att marscherandet mot Kyiv var av avledningsmanöver. Då är man tyvärr korkad på riktigt.
Senast redigerad av Conception 2023-09-27 kl. 12:08.
Citera
2023-09-27, 12:08
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:

Så du tänker att Ryssen offrade större delen av VDV på en avledande manöver? Nog för att Ryssen är knepig, men så knepig? I och för sig är det väl fullt tänkbart för Ryssen med sitt uppenbara förakt för människoliv, att offra tusentals soldater på en avledande manöver, men att offra bland sina bäst enheter? Nej, det tror inte jag på. Ibland är det så enkelt att det enkla svaret är det rätta svaret, dvs det var fråga om ett kuppartat anfall mot Kiev som misslyckades. Alla objektiva tecken visar på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in