Citat:
Ursprungligen postat av
Area55
Kan det finnas ett par möjliga förklaringar?
1. Kreml har inte fullständig information om läget vid fronten? Militären skönmålar i sina rapporter om framsteg. Detta måste ha varit fallet från början, då man trodde att Ukraina inte skulle göra motstånd.
2. Den ryska retoriken är tuff, rent av orimlig. Har alltid varit. Även här har vi ex redan från början, där Putin ställde krav på återgång till 1997 års gränser för Nato. Helt orimligt, eller hur skulle Baltländern, Polen, mfl hanteras i detta??
3. Självbilden står över fakta och verklighet. Inte minst order till militären att ta en stad och stoppa motoffensiven. Hur i h-e ska det gå till??
4. Starka ledare är de som, överlever i Ryssland. Att vara stark, är macho. Vi vet hur Putin har framställt sig själv på hästryggen.
Intressant att man målar in sig i ett hörn.
Desperat, minst sagt.
Kaja Kallas tog upp Rysslands förhandlingsteknik.
De ställer ofta orimliga krav, för att till sist "motvilligt" ge med sig, om de bara får igenom väldigt fördelaktiga krav.
Motparten blir lättad över att fått igenom en kompromiss, men inser inte att han blivit grundlurad.
Tänk dig en skilsmässa.
- Jag skall ha allt!
- Det tycker jag är orättvist, vi borde få hälften var.
- Ok jag kan gå halvvägs, du får 25% och jag 75%.
- Då säger vi det, vad bra att vi kunde komma överens!
Så förhandlar ryssen.
De gjorde det i Barents hav, gentemot Norrmännen och i Östersjön, gentemot svenskarna.
Ola Ullsten gav bort stora delar av det vatten vi hade rätt till.
Tror att Norrmännen stod fast.