2023-09-26, 16:30
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaKnullberg
Verkar jävligt flummigt.

Så är det ok att supa sig full innan eller ej??? Är jag full lär jag ju knappast behöva lugnande.

Så åter till min fråga i ts.

Nej, det är inte okej. Det är dumt.

Men ring du till mottagningen och fråga. Vill de gärna att du ligger där och luktar aceton så kommer de såklart att säga det.
Citera
2023-09-26, 16:32
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
E lite nervig inför min, men alkis som man är tänkt jag bli dragen innan. Kommer läkaren tycka detta är dåligt?
Kommer han tvingas omboka? Jag måste ju dricka såndär lenvu innan i ett dygn. Har det nån betydelse?

Sen undrar jag också, vad gör man när man väl ligger där me slangen i röven o känner man måste bajsa eller fisa? Ska man koppla av o låta det ske? Tänker att även om tarmen är tom kanske det kommer nåt ut ändå lite vätska eller nåt eller gas. Eller ska man knipa ihop så gott man kan

Söker endast svar från er som gjort koloskopi innan
Det går bra att dricka alkohol innan. Undvik rödvin.
Även mjölk och kaffe ska undvikas.
Gjorde själv felet att dricka kaffe innan. Fick en utskällning och fick skämmas lite men inget mer än så.

Du behöver inte göra något under behandlingen.
Bara slappna av och knip inte ihop.
Citera
2023-09-26, 16:34
Medlem
GretaKnullbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Nej, det är inte okej. Det är dumt.

Men ring du till mottagningen och fråga. Vill de gärna att du ligger där och luktar aceton så kommer de såklart att säga det.

Varför skulle de bry mig hur jag luktar?? Dessutom luktar man inte aceton när man är full om man inte har nåt knasigt med levern.
Kanske när man är bakis finns det en del aceton i doften men knappast när man är full. O jag tror inte oavsett att doften spelar nån roll.
Tänker mer hur det kan påverka själva undersökningen. Men eftersom du bara sitter där o spelar Allan o killgissar tänker jag inte svara dig nå mer
Citera
2023-09-26, 16:35
Medlem
GretaKnullbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Det går bra att dricka alkohol innan. Undvik rödvin.
Även mjölk och kaffe ska undvikas.
Gjorde själv felet att dricka kaffe innan. Fick en utskällning och fick skämmas lite men inget mer än så.

Du behöver inte göra något under behandlingen.
Bara slappna av och knip inte ihop.
Tack! För ett vettigt svar.

Vad för typ av utskällning fick du? Kaffe o alkohol påverkar ju tarmen rätt lika tänker jag. Lika negativt alltså..
Intressant berätta gärna mer.
Citera
2023-09-26, 16:45
Medlem
Barathrum50s avatar
Föestår din nervositet men det varken smärtar eller känns särskilt obehagligt. Be om lugnande om det känns så jobbigt. Undvik alkoholen
Citera
2023-09-26, 16:45
Medlem
Citat:
E lite nervig inför min, men alkis som man är tänkt jag bli dragen innan. Kommer läkaren tycka detta är dåligt?
Kommer han tvingas omboka? Jag måste ju dricka såndär lenvu innan i ett dygn. Har det nån betydelse?

Sen undrar jag också, vad gör man när man väl ligger där me slangen i röven o känner man måste bajsa eller fisa? Ska man koppla av o låta det ske? Tänker att även om tarmen är tom kanske det kommer nåt ut ändå lite vätska eller nåt eller gas. Eller ska man knipa ihop så gott man kan

Du får rejält med laxermedel (Laxabon har jag för mig) att inta typ ett dygn innan så du lär skita som en idiot och vara helt tom i tarmsystemet, vilket är meningen och du får inte heller äta ett skit under det dygnet.

Ingen aning om de lackar ur för att du är onykter.

Förr i tiden var de rätt så schyssta med Stesoliden vid den typen av ingrepp och personligen så var jag nedsövd med Propol (gjorde en gastro samtidigt också) så jag minns ingenting förutom när man vaknade upp och var helt lyrisk på Propofolrus i ca 10 minuter innan man nyktrade till.
Citera
2023-09-26, 16:48
Medlem
Citat:
Tack! För ett vettigt svar.

Vad för typ av utskällning fick du? Kaffe o alkohol påverkar ju tarmen rätt lika tänker jag. Lika negativt alltså..
Intressant berätta gärna mer.

Mörka vätskor gör att de kanske inte ser med kameran, vad de nu har tänkt undersöka. Klara vätskor kan de suga upp men mörka vätskor färgar slemhinnorna. Du riskerar därför att behöva göra om koloskopin vid senare tillfälle, och har slösat på vårdresurser.

Förklara för sköterskan och läkaren att du är nervös och gärna får lugnande, så kommer det gå bra. Be om att få lyssna på musik i hörlurar samtidigt om du vill bli lite distraherad av något.
Citera
2023-09-26, 16:53
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

du skall betrakta detta annorlunda - vänd på attityden.
Be läkaren - kapten Nemo i detta fall - vända monitorn så att du får uppleva en "Världsomsegling under havet".
Med alla spännande aktiviteter: strålkastarna, spjutet, sprutan, jättesaxen, utsprutande av vätska ur monstrets mun, insugande av orent vatten för att få bättre sikt, avhuggningen av eventuella utväxter, utkastningen av fångstnätet, ihopdragningen och infångandet och tillbakadragningen för att avlämna den funna skatten.(För att analysera om bytet är malignt eller benignt.)
-------------
Då slipper du dricka.
Citera
2023-09-26, 16:55
Medlem
GretaKnullbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barathrum50
Föestår din nervositet men det varken smärtar eller känns särskilt obehagligt. Be om lugnande om det känns så jobbigt. Undvik alkoholen
Både morsan o syrran säger att det gör jätteont. Visst, de är iofs kvinnor..
Men varför ska jag undvika alkoholen?
Jag är alkis, dricker varje dag, så på vilket sätt är det dåligt för undersökningen? Hellre full än tar piller
Citera
2023-09-26, 16:57
Medlem
Homofants avatar
Du får en valium innan. Det gör inte eller så, känns bara smått obehagligt.
Citera
2023-09-26, 16:58
Medlem
GretaKnullbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Du får rejält med laxermedel (Laxabon har jag för mig) att inta typ ett dygn innan så du lär skita som en idiot och vara helt tom i tarmsystemet, vilket är meningen och du får inte heller äta ett skit under det dygnet.

Ingen aning om de lackar ur för att du är onykter.

Förr i tiden var de rätt så schyssta med Stesoliden vid den typen av ingrepp och personligen så var jag nedsövd med Propol (gjorde en gastro samtidigt också) så jag minns ingenting förutom när man vaknade upp och var helt lyrisk på Propofolrus i ca 10 minuter innan man nyktrade till.

Lavenpu eller nåt sånt heter det.
Inte intresserad av några piller.. Bara undrar om de snear om man är full eller inte, eller om det skulle påverka det hela negativt (fysiologiskt, kanske fler "bowel movements", som dock kommer va tomma men ändå, eller dylikt)
Citera
2023-09-26, 16:58
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:

Jag har gjort en jäkla massa undersökningar och även om det inte gör ont är det rätt obehagligt att ligga där. Inför samtliga undersökningar har jag fått lugnande och dem är inte snåla med det. Du behöver inte dricka för det du får på plats är bra mycket goare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in