Xigege
Citat:
Alltså blir konsekvensen att ingen länge bryr sig om nakenbilder. Just så som det borde vara. Angår inte dig eller arbetsköparen, inte heller kommers- eller statsmedier. Vi kan äntligen lämna det biblicistiska stadiet.
Ja, fast om du skulle göra "nakenbilder" av min fru eller mina barn, så skulle jag bli ganska upprörd, det kan du kanske förstå? Envar sitt eget privatliv, liksom. Om en person väljer att inte fläka ut sig på sociala medier och ändå ska hängas ut där med fejkade (eller äkta) bilder så är väl det att betrakta som integritetskränkande åtminstone?
Xenonen
Citat:
Fördelen är att den gång det är äkta nakenbilder som sprids så kan offret hävda att de bara är fejk. Eller också gör vi som Xigege föreslår och lär oss rycka på axlarna åt att vi alla är nakna under kläderna.
1) Bra tanke, det görs ju redan på alla möjliga fora, att man ersätter en porrmodells ansikte med en privatpersons, eller en annan kändis. Ju mer sånt skit som sprids, desto mindre intressant - möjligen.
2) "Nakna under kläderna" - ja. Inte nakna inför alla, det är väl det som är skillnaden. Vi svenskar har ofta närmare till nakenheten, vi är mindre pryda än de flesta andra folk på jorden, tyskarna givet undantag. Det är ju långt ifrån en norm i världen att nakenhet är naturligt, det ses mest som ett tecken på västvärldens dekadens.