Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-26, 11:08
Medlem
Osäker på om tråden ligger fel...

Med bara några klick kläs personer av. De fejkade nakenbilderna kan sedan spridas via sociala medier.

–*Det finns en stor risk att det används bland ungdomar för att kränka eller utpressa, säger forskaren Kristina Hunehäll Berndtsson.

Länk: https://www.upday.com/se/ai-fejkade-nakenbilder-sprids-pa-skolor?utm_source=upday&utm_medium=referral

Vad fan är detta? Hur långt kommer det gå? Detta går även att använda mot äldre personer, alltså kan ju jag skapa fram nakenbilder på t.ex min chef och skicka till småbarn så blir han dömd pedofil? Riktigt skrämmande det här.....
Citera
2023-09-26, 11:12
Medlem
Xigeges avatar
Alltså blir konsekvensen att ingen länge bryr sig om nakenbilder. Just så som det borde vara. Angår inte dig eller arbetsköparen, inte heller kommers- eller statsmedier. Vi kan äntligen lämna det biblicistiska stadiet.
Citera
2023-09-26, 11:16
Medlem
Fördelen är att den gång det är äkta nakenbilder som sprids så kan offret hävda att de bara är fejk. Eller också gör vi som Xigege föreslår och lär oss rycka på axlarna åt att vi alla är nakna under kläderna.
Citera
2023-09-26, 11:37
Medlem
Farbaute666s avatar
Xigege
Citat:
Alltså blir konsekvensen att ingen länge bryr sig om nakenbilder. Just så som det borde vara. Angår inte dig eller arbetsköparen, inte heller kommers- eller statsmedier. Vi kan äntligen lämna det biblicistiska stadiet.

Ja, fast om du skulle göra "nakenbilder" av min fru eller mina barn, så skulle jag bli ganska upprörd, det kan du kanske förstå? Envar sitt eget privatliv, liksom. Om en person väljer att inte fläka ut sig på sociala medier och ändå ska hängas ut där med fejkade (eller äkta) bilder så är väl det att betrakta som integritetskränkande åtminstone?

Xenonen
Citat:
Fördelen är att den gång det är äkta nakenbilder som sprids så kan offret hävda att de bara är fejk. Eller också gör vi som Xigege föreslår och lär oss rycka på axlarna åt att vi alla är nakna under kläderna.

1) Bra tanke, det görs ju redan på alla möjliga fora, att man ersätter en porrmodells ansikte med en privatpersons, eller en annan kändis. Ju mer sånt skit som sprids, desto mindre intressant - möjligen.

2) "Nakna under kläderna" - ja. Inte nakna inför alla, det är väl det som är skillnaden. Vi svenskar har ofta närmare till nakenheten, vi är mindre pryda än de flesta andra folk på jorden, tyskarna givet undantag. Det är ju långt ifrån en norm i världen att nakenhet är naturligt, det ses mest som ett tecken på västvärldens dekadens.
Citera
2023-09-26, 11:59
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datorspelsgubbe
Hur långt kommer det gå?
Det kommer att bli en kortvarig trend som upphör när en eller ett par elever per skola dömts för barnporrbrott (och hängts ut som pedofiler på en av de många sidor som listar barnporrdomar), bara för att de använt ansiktet på en minderårig klasskamrat och fejkat en nakenbild.
Citera
2023-09-26, 12:02
Medlem
peterpanps avatar
Instämmer i att det bästa vore allmänt att avdramatisera den nakna människokroppen. Det är ju den som många konservativa, och inte minst religiösa grupper som tex. muslimer, har svårt för och som skapar olika former av problem för de.
Citera
2023-09-26, 12:02
Medlem
Xigeges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det kommer att bli en kortvarig trend som upphör när en eller ett par elever per skola dömts för barnporrbrott (och hängts ut som pedofiler på en av de många sidor som listar barnporrdomar), bara för att de använt ansiktet på en minderårig klasskamrat och fejkat en nakenbild.

Men när alla elever har dömts (i den mån sådana kan dömas) som pedofiler, sexförbrytare och tankebrottslingar, blir begreppet meningslöst.
Citera
2023-09-26, 12:03
Medlem
SnutteFia03s avatar
Citat:
alltså kan ju jag skapa fram nakenbilder på t.ex min chef och skicka till småbarn så blir han dömd pedofil? Riktigt skrämmande det här.....

Nu är det ju inte riktigt så det förhåller sig i verkligheten.

Detta bör rimligen leda till att man snarare kommer ifrågasätta alla nakenbilders äkthet i framtiden.
Citera
2023-09-26, 12:55
Medlem
Det räcker att nån skapar nakenbilder på några muslimska småtjejer och sen är kaoset igång igen…
Citera
2023-09-26, 14:14
Medlem
Har varit en del prat om detta när folk skapat barnporr också.
Vissa säger det ändå ska vara olagligt, andra säger att eftersom bilden inte är taget på en verklig person så finns det heller inget offer/brott.

Men att ta en bild på någon riktig person och sen göra så den ser naken ut med hjälp av AI, det borde vara olagligt.
Citera
2023-09-26, 15:09
Medlem
aaerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Har varit en del prat om detta när folk skapat barnporr också.
Vissa säger det ändå ska vara olagligt, andra säger att eftersom bilden inte är taget på en verklig person så finns det heller inget offer/brott.

Men att ta en bild på någon riktig person och sen göra så den ser naken ut med hjälp av AI, det borde vara olagligt.

Det är nog väldigt olika från land till land. Jämför med tecknade bilder, som är olagligt i Sverige. Det är dock lagligt i många andra länder. Bör gå under samma lag i respektive land. Det vill säga, olagligt i Sverige. Att skapa en bild med AI på en vuxen person skulle säkert också kunna falla under någon lag, ofredande kanske? Eller vore det förtal att sprida fejkade bilder på någon med en mikropenis? Jag är ingen jurist och gör nog bäst i att överlämna det till dem.
Citera
2023-09-26, 15:31
Medlem
hejpadigdu1s avatar
Djupt problematiskt och hemskt. Vad är det för app som används?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in