2023-09-25, 23:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Vaddå förstör tråden? Jag försöker komma med någon typ av verklighetsförankring i den här tråden.

Det ligger i allas intresse att förstå vad som händer. Det är totalt vansinne för Europa att stötta kriget. Den största förloraren i detta, förutom Ukraina, är Europa.

En fråga, vilken sorts vansinne är det av Ryssland att ha startat, och sen bedriva och eskalera samma krig?
Citera
2023-09-25, 23:06
Medlem
Citat:
Jag försökte hitta i MSM media men det är tyvärr bara propaganda.

Newsweek säger typ dags att erkänna att det går åt h-e för Ukraina.

Business Insider berättar att Ryssland producerar 7ggr mer ammunition än hela väst världen.

US Navy berättar om hur antalet ryska trupper växer i Ukraina.

Newsweek:

It's Time to Admit the Truth About the War in Ukraine—and Course Correct | Opinion

https://www.newsweek.com/we-can-no-longer-hide-truth-about-russia-ukraine-war-opinion-1826532?amp=1

Business Insider:

Russian manufacturers are making up to 7 times as much ammunition as Western arms makers, Estonian defense official says

https://www.businessinsider.com/russia-ammunition-manufacturing-ukraine-west-officials-2023-9?amp

US Navy:

Russian Army Numbers Growing Inside Ukraine, Says Top NATO Commander

https://news.usni.org/2023/04/27/russian-army-ranks-growing-inside-ukraine-says-top-nato-commander
Avslutningscitat från Business insider:

Despite growing concern, Western officials said Russia's breakneck speed of actually using its military equipment is*still outpacing its production levels: the country fired about 10 million rounds of artillery last year, but is on track to produce just two million rounds this year.

As a result, Russia is still seeking additional aid from its few*remaining allies, including*North Korea, which has a desirable arsenal of weapons and ammo*that could help supplement Russia's own stockpile.

Så japp....ser bra ut för ryssarna 😂
Citera
2023-09-25, 23:08
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är ju uppenbart de fraktar en sårad soldat. Får en sjuktransport inte ha vapen med sig? Och måste den ha rött kors, halvmåne etc?
En sjuktransport som ska ha skydd av GK får inte hantera vapen överhuvudtaget. Och det ska vara personal som är obeväpnade som arbetar både med sjuktransport och fältsjukhus. Angående rött kors på "ambulansen" så tror jag inte det är ett krav men det skadar ju inte heller iaf. Bra om sjukvårdspersonalen har märkta västar eller nåt sånt också. Så fort sjuktransport eller (fält)sjukhus hanterar vapen så upphör skyddet från GK.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-09-25 kl. 23:15.
Citera
2023-09-25, 23:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
En sjuktransport som ska ha skydd av GK får inte hantera vapen överhuvudtaget. Och det ska vara personal som är obeväpnade som arbetar både med sjuktransport och fältsjukhus. Angående rött kors på "ambulansen" så tror jag inte det är ett krav men det skadar ju inte heller iaf. Bra om sjukvårdspersonalen har märkta västar eller nåt sånt också. Så fort sjuktarnsport eller (fält)sjukhus hanterar vapen så upphör skyddet från GK.

Okej. Jag tror dig där.
Citera
2023-09-25, 23:11
Medlem
Arethas avatar
Citat:
Folk kommer tröttna jävligt fort på kriget i Ukraina.
Jag garanterar det kommer vara helt annat ljud i skällan om några månader. Framförallt när det är dags för Europa att betala räkningen.
Euron kommer definitivt att ta stryk vilket kan leda till ekonomisk kris i Europa.
Historiens dom kommer vila tungt på de EU politiker som inte undvek kriget.

Nu har det väl gått mer än några månader. Hur gick det med din spaning? Jag kollade just euro mot rubel, yen och rupie, och det ser inte direkt ut som att det är euron som ”tagit stryk”
Citera
2023-09-25, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är ju uppenbart de fraktar en sårad soldat. Får en sjuktransport inte ha vapen med sig? Och måste den ha rött kors, halvmåne etc?

Såvitt jag vet måste sjuktransporter vara markerade/märkta så att det framgår vad det är (tänk på att spaning med drönare och satelliter tillkom senare än krigets lagar).
Senast redigerad av Auric 2023-09-25 kl. 23:15.
Citera
2023-09-25, 23:14
Medlem
goseigens avatar
Nu vänder det snart. Putin har bekämpat det militärstrategiskt viktiga hotellet i Odesa...

Putin är som en fattig Bomber Harris som inte ens kan slå mot motståndarens produktion.
Citera
2023-09-25, 23:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Allra största förloraren är väl Ryssland? Dör ju tio ryska soldater på varje Ukrainsk.
Villfarelser.
Mvh.
Citera
2023-09-25, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Jo men militärt är frågan vad Ukraina faktist tjänade på det där svarta havsflottan är inte något hot den ligger parkerad i hamnarna. En propaganda förlust för putin dock.

Ryssarna annekterade krim för att de behöver en varm djuphavshamn i svarta havet, den i Sevastopol är den enda ryssen har där, tidigare hyrde man den av ukraina.

Om man slår ut flottan eller som man nu lyckats med att få dem att flytta den så finns det ingen poäng att ha krim längre. Samma anledning till att ryssen hjälper Syrien.
Senast redigerad av will242 2023-09-25 kl. 23:24.
Citera
2023-09-25, 23:16
Medlem
Verkar bli en orolig natt med massa bombplan i luften och attacker i Kursk
Citera
2023-09-25, 23:18
Medlem
Citat:
Man ska just nu inte mäta i erövrade landområden utan det pågår ett utnötningskrig.

Det är som en boxningsmatch där man väntar på att den ena ska hänga på repen innan man kommer med slutlig knock-out, dvs slutoffensiv.

Det är vad jag har snappat upp i alla fall om ställningskriget i Ukraina.

Just nu går det ca 10 döda Ukrainare på 1 död ryss. Det dör fler Ukrainare och de förlorar mycket mer matriell än ryssarna. Bl a för att de anfaller och ryssarna försvarar.

Har du nån källa på det sistnämnda? Mina intryck av uppgifter från olika kanaler är snarare att ryssarna har de största förlusterna (vilket är det normala när ryssarna krigar).
Citera
2023-09-25, 23:18
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Vaddå förstör tråden? Jag försöker komma med någon typ av verklighetsförankring i den här tråden.

Det ligger i allas intresse att förstå vad som händer. Det är totalt vansinne för Europa att stötta kriget. Den största förloraren i detta, förutom Ukraina, är Europa.

Det är jättebra att göra det, men eftersom din familj känner Putin kan du säkert förklara varför det inte är så.

Ryssland är för övrigt ganska mycket en förlorare sedan förra året, där inga barn föds och folk med hjärna sticker.

Det blir kowtow för Putin snart, inför storkhanen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in