2023-09-25, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Kan du säga EN ENDA sak som bestyrker ditt infantila påpekande om att "Ryssland stärks"?
Resten av dumheterna orkar jag inte ens bemöta.

Jag försökte hitta i MSM media men det är tyvärr bara propaganda.

Newsweek säger typ dags att erkänna att det går åt h-e för Ukraina.

Business Insider berättar att Ryssland producerar 7ggr mer ammunition än hela väst världen.

US Navy berättar om hur antalet ryska trupper växer i Ukraina.

Newsweek:

It's Time to Admit the Truth About the War in Ukraine—and Course Correct | Opinion

https://www.newsweek.com/we-can-no-longer-hide-truth-about-russia-ukraine-war-opinion-1826532?amp=1

Business Insider:

Russian manufacturers are making up to 7 times as much ammunition as Western arms makers, Estonian defense official says

https://www.businessinsider.com/russia-ammunition-manufacturing-ukraine-west-officials-2023-9?amp

US Navy:

Russian Army Numbers Growing Inside Ukraine, Says Top NATO Commander

https://news.usni.org/2023/04/27/russian-army-ranks-growing-inside-ukraine-says-top-nato-commander
Citera
2023-09-25, 22:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja jag tänkte samma sak. Är det en dedikerad sjuktransport som ej är beväpnad så får den ju inte attackeras. Filmen är ganska dålig men det ser ut som att det är soldater detta handlar om. Men jag kan tycka att det ändå var rätt så rått gjort minst sagt. Sen finns det ju massa filmer när ryssen avrättar skadade soldater också men bara för det behöver man ju inte bli lika ond själv.

Ja. Jag vet inte exakt vad reglerna säger angående sårade och transport av sårade. Och det är att regelbrott från ena sidan riskerar att inleda en spiral.

Generellt önskar jag att Ukraina respekterar lagarna men begriper att så inte alltid sker. Men sker de behöver de inte vara dumma att dokumentera det. Hehe
Citera
2023-09-25, 22:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Ja man såg tydligt alla vita flaggorna när de körde mot ukrainarna för att ge sig.. /S

Va?
Citera
2023-09-25, 22:43
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Trump tycker inte att Usa ska lägga sig i. Han har ju även sagt att han vill upplösa Nato.
Nja, han har sagt att han vill att andra länder ska betala mer, minst 2% av sin BNP, då USA betalade för stor andel. Och det lyckades han med. Och efter den uppkomna faran från Ryssland lär få länder ens ha så låga anslag, många kommer närma sig det dubbla medan de rustar upp. Så han lär inte ha några större problem med NATO.

Trump är inte så korkad som folk här verkar tror, kan han få Rysslands krigsmakt utslagen nästan gratis så kommer han såklart göra det, det tjänar ju alla på. Ja utom Ryssland då.
Citera
2023-09-25, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Logik har man nog, men den begriper inte vi. Men sådan logik (konsekvenstänk) som man BORDE ha haft skulle ju inneburit att man absolut inte ställde till med allt detta.

Men när det blir uppenbart för allmänheten att man inte skyddar sin position som "stormakt" (man har kärnvapen i tillräcklig mängd för det, men inte längre konventionella styrkor) och kastar bort all goodwill man någonsin haft i tredje världen, så kan det gå fort. Det måste (som jag också faktiskt skrev) naturligtvis inte bli på det sättet, men ett mångårigt "fosterländskt krig" tror jag inte på.

Jag tror ”väst” har misslyckats i bedömningen vad sanktionerna skulle innebära för den ryska populationen. Sanktionerna borde vara extremt mycket hårdare. Just nu känns det som om ryssarna rycker på axlarna bara…

Hoppas nu när detta är över och det är fred igen att vi inser hur fel vi hade om ryssarna… En stor del av befolkningen tror att Ukraina är ett reellt hot mot Ryssland.
Citera
2023-09-25, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ryssland helt dominerar? Vilket bisarrt uttalande, då Ryssland förlorat allt momentum och inte gjort några framsteg på månader.

Är det de luriga bakåtoffensiverna du syftar på? Eller att fartygen som förstördes låg i torrdocka?

Man ska just nu inte mäta i erövrade landområden utan det pågår ett utnötningskrig.

Det är som en boxningsmatch där man väntar på att den ena ska hänga på repen innan man kommer med slutlig knock-out, dvs slutoffensiv.

Det är vad jag har snappat upp i alla fall om ställningskriget i Ukraina.

Just nu går det ca 10 döda Ukrainare på 1 död ryss. Det dör fler Ukrainare och de förlorar mycket mer matriell än ryssarna. Bl a för att de anfaller och ryssarna försvarar.
Citera
2023-09-25, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ajdå. Ett potentiellt brott mot krigets lagar.

Fordonet är inte markerat som ett sjukvårdsfordon och man ser inte om föraren är beväpnad så det är tekniskt sett inte ett brott men jag skulle inte kalla det etiskt beteende.
Det kan även vara bristande kommunikation mellan han som styr övervakningsdrönaren som ser att en av personerna troligen är skadad och sen personen som styr bombdrönaren som bara ser två ryssar på en fyrhjuling.
Citera
2023-09-25, 22:55
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Jag försökte hitta i MSM media men det är tyvärr bara propaganda.

Newsweek säger typ dags att erkänna att det går åt h-e för Ukraina.

Business Insider berättar att Ryssland producerar 7ggr mer ammunition än hela väst världen.

US Navy berättar om hur antalet ryska trupper växer i Ukraina.

Newsweek:

It's Time to Admit the Truth About the War in Ukraine—and Course Correct | Opinion

https://www.newsweek.com/we-can-no-longer-hide-truth-about-russia-ukraine-war-opinion-1826532?amp=1

Business Insider:

Russian manufacturers are making up to 7 times as much ammunition as Western arms makers, Estonian defense official says

https://www.businessinsider.com/russia-ammunition-manufacturing-ukraine-west-officials-2023-9?amp

US Navy:

Russian Army Numbers Growing Inside Ukraine, Says Top NATO Commander

https://news.usni.org/2023/04/27/russian-army-ranks-growing-inside-ukraine-says-top-nato-commander

Men bortsett från vapenproduktionen - är Ryssland ett trevligt land att bo i? Har det blivit bättre hos er det senaste 1,5 året?

Finns det framtidstro och hopp om livet?
Citera
2023-09-25, 22:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
Fordonet är inte markerat som ett sjukvårdsfordon och man ser inte om föraren är beväpnad så det är tekniskt sett inte ett brott men jag skulle inte kalla det etiskt beteende.
Det kan även vara bristande kommunikation mellan han som styr övervakningsdrönaren som ser att en av personerna troligen är skadad och sen personen som styr bombdrönaren som bara ser två ryssar på en fyrhjuling.

Det är ju uppenbart de fraktar en sårad soldat. Får en sjuktransport inte ha vapen med sig? Och måste den ha rött kors, halvmåne etc?
Citera
2023-09-25, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Den information jag har säger att du fabulerar fritt i syfte att förstöra tråden.

Verkligheten ser som vanligt helt annorlunda ut. Men det vet du ju.

Vaddå förstör tråden? Jag försöker komma med någon typ av verklighetsförankring i den här tråden.

Det ligger i allas intresse att förstå vad som händer. Det är totalt vansinne för Europa att stötta kriget. Den största förloraren i detta, förutom Ukraina, är Europa.
Citera
2023-09-25, 23:02
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Vaddå förstör tråden? Jag försöker komma med någon typ av verklighetsförankring i den här tråden.

Det ligger i allas intresse att förstå vad som händer. Det är totalt vansinne för Europa att stötta kriget. Den största förloraren i detta, förutom Ukraina, är Europa.
Allra största förloraren är väl Ryssland? Dör ju tio ryska soldater på varje Ukrainsk.
Senast redigerad av kiboko 2023-09-25 kl. 23:08.
Citera
2023-09-25, 23:04
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Cluster ATACMS? Nästa vecka.

Ljudet av Cluster ATACMS? "that's the sound of freedom"

Citat:
US Cluster ATACMS Could Be on Ukraine Battlefields 'Next Week': Ex-Adviser
kraine this week will get the green light to receive long-range U.S.-produced cluster munition rockets, according to an American campaigner central to Kyiv's missile push who has framed the weapons as a game changer for the Ukrainian war effort.
Dan Rice, a former U.S. Army officer and West Point graduate, previously served as a special adviser to Ukrainian commander-in-chief General Valery Zaluzhnyi, advising on the American weapons that could help turn the tide against Russia's full-scale invasion, which began February 24, 2022.
Instrumental in the White House decision to send 155mm, tube-fired dual-purpose improved conventional munitions (DPICM) to Ukraine earlier this year, Rice has since been pushing for the supply of longer-range cluster munition rockets to be fired by Ukraine's U.S.-made M142 High-Mobility Artillery Rocket System (HIMARS) and other platforms.
Long-awaited approval for DPICM rockets with ranges to just over 100 miles, Rice told Newsweek on Monday, appears imminent, as the White House edges closer to finally lifting its block on supplying the long-range MGM-140 Army Tactical Missile System—known as the ATACMS—to Kyiv.

"Approval is likely this week on HIMARS cluster rockets," Rice—who is now the president of the American University Kyiv—said, citing conversations with "the American decision makers and the Americans who have to implement getting them to Ukraine" as the basis for his prediction. "I'm telling the Ukrainians.
"Getting approval this week for HIMARS DPICM will be a game changer," Rice said. "And with no training and change needed, it will likely be on the battlefield next week, making a huge difference. When those rockets launch, they break the sound barrier. To me, that's the sound of freedom."
https://www.newsweek.com/us-cluster-atacms-ukraine-battlefields-next-week-ex-adviser-dan-rice-himars-dcipm-1829554
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in