2023-09-24, 19:53
Medlem
Har tappat min förlovningsring som är värd cirka 8k, inte jättestora pengar. Har sällan på mig ringen eftersom den är lite för stor men ibland blir jag påtvingad av frugan. Dessutom tycker jag det jävligt störande med ring.

Min fru hoppas jag få ny ring medan jag för mig själv hoppas på pengar faktiskt.

Så frågan är betalar dom ut pengar eller får man köpa ny ring?

Jag har dessutom knappt några bilder me den, kan det bli problem? Har självklart kvitto och ringen är graverad med mina initialer bland annat vilket står med i kvittot/orderbekräftelsen
Citera
2023-09-24, 20:01
Medlem
Det beror väl lite på
Vad du har för försäkring, kolla dina villkor i försäkringen. Jag har aldrig hört att man ”får en ny ring” brukar vara så att man får ut vad värdet är av saken du har förlorat och sedan om värdet sjunkit efter köpet, ( jag fick inte hela värdet tillbaka på
En grej jag fick stulen för att den var ”använd” sedan får man ju räkna med självrisken man får betala också.
Citera
2023-09-24, 20:04
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Brukar vara värdet alternativ kostnad för nyanskafning minus värdeminskning. För en vigselring borde det ju vara det förstnämnda,
Citera
2023-09-24, 20:07
Medlem
Har du allriskförsäkring i hemförsäkringen? Annars lär du få se dig i månen efter ersättning…
Citera
2023-09-24, 23:17
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VMQATAR
Har tappat min förlovningsring som är värd cirka 8k, inte jättestora pengar. Har sällan på mig ringen eftersom den är lite för stor men ibland blir jag påtvingad av frugan. Dessutom tycker jag det jävligt störande med ring.

Min fru hoppas jag få ny ring medan jag för mig själv hoppas på pengar faktiskt.

Så frågan är betalar dom ut pengar eller får man köpa ny ring?

Jag har dessutom knappt några bilder me den, kan det bli problem? Har självklart kvitto och ringen är graverad med mina initialer bland annat vilket står med i kvittot/orderbekräftelsen
Du får pengar för värdet av ringen, minus eventuell självrisk och värdeminskning (vet inte hur/om de räknar ut värdeminskning på smycken). Vad du sen gör med pengarna är upp till dig. Försäkringsbolaget bryr sig inte om du köper en ny ring för dem, super upp dem, eller sätter in dem på banken.

Så länge du har kvitto så borde det vara lugnt.
Citera
2023-09-25, 22:14
Medlem
gammgubbes avatar
När jag tappade min vigselring några år sedan ville försäkringsbolaget se kvitto på ringen + en bild på mig och min fru med ringarna på. Fick pengar.

Jag fick inbrott i min bil sådär 25 år sedan där en kodskyddad bilstereo (smart) stals. Fick faktiskt mer i ersättning än vad jag bedömde jag hade kunnat sälja den för. Så mest troligt är du får pengar i näven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in