2023-09-25, 19:50
Medlem
-DaRude-s avatar
Det var för Ukraina, så då är det okej. Det har världsordningen, västerländska politruker och massmedia bestämt. Om så Satan själv klev fram vid podiet skulle han ha hyllats så länge den ukrainska flaggan fick synas fritt i bakgrunden. Inget annat spelar liksom någon roll för den pågående agendan.

Nej, jag stödjer inte Ryssland. Men västerlänningar är lika hjärntvättade som nordkoreaner.
Citera
2023-09-25, 19:51
Medlem
Alla som stred mot Sovjet förtjänar att hyllas! Om de var med i Waffen-SS är av ringa betydelse.

Den gamla mannen som hyllas var väl fortfarande i tonåren när kriget tog slut så att han ska ha varit någon extrem nazist är nog väldigt osannolikt.

Är väl mest vatniks, Amerika isolationister och en del gnälliga judar som bryr sig.
Citera
2023-09-25, 20:06
Medlem
Finns goda och onda nazister. Wagner är onda och Azov är goda.
Som Göring sa om Milch General i Luftwaffe och Jude när det kom upp -Jag bestämmer vem som är Jude
Media och Ukraina bestämmer vilka som är nazister.
Citera
2023-09-25, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Du verkar ha hakat upp dig på nazister, anser du alltså att alla tyskar som var
med och stred för Tyskland skall kallas för nazister?

Ska försöka hitta vart jag läste om de som flydde från byn när ryssen kom.
Var en krönika om en som tog sig till Sverige och beskrev sitt livsöde.
Det var inte många som togs vidare till Sverige och den texten nämndes då
inte Canada efter kriget. Visst åkte säkert någon dit även från svenskbyn.

Nu handlar den här tråden om en ukrainsk Waffen SS veteran som som i förrgår fick stående ovationer i Canadas parlament.

Mitt bidrag till tråden är att han var långtifrån ensam om den bakgrunden och i Kanada är detta känt bland de någorlunda allmänbildade.

Får väl tycka vad du vill och jag tycker ingenting mer än fakta.

För övrigt passar nu polacker att ge sig in i detta tumult för de här olika nazistbataljonerna utrotade även polacker: En del polacker verkar nu ilsknat till rejält på "den drunknande" Zelenski och hans historiska förebilder som faktiskt stred med Hitler och gav sig på allehanda folk i hans ledband.
Citera
2023-09-25, 20:22
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Nu handlar den här tråden om en ukrainsk Waffen SS veteran som som i förrgår fick stående ovationer i Canadas parlament.

Mitt bidrag till tråden är att han var långtifrån ensam om den bakgrunden och i Kanada är detta känt bland de någorlunda allmänbildade.

Får väl tycka vad du vill och jag tycker ingenting mer än fakta.

För övrigt passar nu polacker att ge sig in i detta tumult för de här olika nazistbataljonerna utrotade även polacker: En del polacker verkar nu ilsknat till rejält på "den drunknande" Zelenski och hans historiska förebilder som faktiskt stred med Hitler och gav sig på allehanda folk i hans ledband.

Jag tycker alltihop är humoristiskt. Väst har ju antagit ett tydligt ställningstagande, eftersom Ukraina stöds av USA, Nato, Israel osv. Samtidigt som Ukraina består av många nazistiska konstellationer. Detta har man överseende med just på grund av den gemensamma fienden (Ryssland) men låt säga det var en annan mindre relevant fiende, då hade väst fördömt det korrupta Ukráina. Så är det ju.

Och återigen, NEJ, Ryssland är inget bra land. Lugna sig. Jag får inte pengar av Putin bara för att jag ifrågasätter agendan. Detta är helt enkelt verkligheten.
Citera
2023-09-25, 20:26
Moderator
Ancistruss avatar
Efter en intern diskussion har vi beslutat att låsa tråden och hänvisa er som vill diskutera 2:a Världskriget och Waffen-SS mm till forumet för Historia.

/Mod
Citera
2023-09-26, 00:09
Moderator
Ancistruss avatar
Efter vidare intern diskussion har vi beslutat öppna tråden igen.

Jag önskar poängtera att trådens topic är vad ni tycker om att hylla en person med den bakgrunden samt vad det säger om den ukrainska respektive kanadensiska presidenterna.

Önskar ni diskutera 2:a Världskriget mm hänvisas ni till forumet för Historia.

Mod
Senast redigerad av Ancistrus 2023-09-26 kl. 01:13. Anledning: Stavfel
Citera
2023-09-26, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermes88
Detta handlar om en händelse i Kanadas parlament där en 98-årig veteran från Waffen-SS hyllades med stående ovationer. Detta skedde under ett besök av Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj. Judiska organisationer har reagerat starkt och talmannen i parlamentet har bett om ursäkt.

För de som inte vet, Waffen-SS var en militär gren av SS, som var en paramilitär organisation under Adolf Hitler och nazistpartiet i Tyskland. Waffen-SS var inblandad i flera krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten, inklusive massmord på judar och andra minoriteter.

Vad tycker ni om detta? Är det acceptabelt att hylla en person med en sådan bakgrund? Och vad säger det om Kanadas och Ukrainas ledare?

https://www.friatider.se/staende-ovationer-waffen-ss-man-i-kanadas-parlament
https://www.express.co.uk/news/world/1816304/Zelensky-Trudeau-WW2-Nazi
Kan du inte berätta mer om denna nazist och vilka krigsbrott han begick och hur många judar han har dödat ? Jag gillar inte fake News vettu! Men kan du backa upp det du säger med fakta så är jag idel i öronen.
Citera
2023-09-26, 01:45
Medlem
Blev jävligt chockad när jag såg detta. Jag lovar (nästan) att jag hörde en nyhet varpå de utropade att den sista kvarlevande människan som levt under WW2. Jag minns det av anledning för debatten om hurvida spritt konspirationer skulle börja genomsyra media, historieböcker osv.

Men nu i skrivandet stund blev jag osäker på om det 'bara' handlade om fångar från lägren.
Citera
2023-09-26, 03:20
Medlem
GoranPongs avatar
Bra att talmannen i parlamentet fick be om ursäkt, nu kanske idioten tänker sig för i fortsättningen innan han får för sig att hylla en Ukrainsk nazist. Zelenskyj kände med stor sannolikhet till att Yaroslav Hunka är en gamal nazistisk krigsförbrytare men valde att delta i hyllningen.
Citera
2023-09-26, 03:34
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Han hyllades inte för att han var medlem av Waffen-SS utan för att han stred mot Sovjet som försökte utplåna ukrainarna.

Sovjet stred mot banderister och inte ukrainare.
Citera
2023-09-26, 03:34
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Bra att talmannen i parlamentet fick be om ursäkt, nu kanske idioten tänker sig för i fortsättningen innan han får för sig att hylla en Ukrainsk nazist. Zelenskyj kände med stor sannolikhet till att Yaroslav Hunka är en gamal nazistisk krigsförbrytare men valde att delta i hyllningen.
Klart man visste han var med i SS men han är typ den sista levande som slogs för Ukraina under WW2.
Hur mycket tycker man om judar i tex Polen?
Det är lögn om man säger att samma tankar som fanns på 40- talet inte finns nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in