2023-09-24, 23:25
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Ryssland har över 750,000 man på plats.
Ukraina har väl ca. 50-60,000 man kvar i stridbart skick.
Haha, om så vore fallet så hade ju ryssarna enkelt kunna överbelasta fronten genom att anfalla på 10 ställen samtidigt. Om man nu är fler än tio gånger så många, alltså. Istället är det Ukraina som anfaller på flera ställen samtidigt och ryssen som har svårt att försvara sig.
Vilken värdelös lögnare du är.
Citera
2023-09-24, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snake65
Det verkar gå riktigt riktigt dåligt för ryzzarna i Ukraina, grundar det på aktiviteter från ryzztrollen, deras uppenbara lögner och desinformation

Ja hoppas det. Dock fortsätter deras nedgrävda orcher slåss ända in i döden vad det verkar. Plus att de fortsatt klarar att sända artilleryskurar mot våra tappra krigare. Kan det vara därför Biden sänder Atacms?? För att slå ut fortsatt starka ryska artilleriställningar??
Citera
2023-09-24, 23:33
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Ja hoppas det. Dock fortsätter deras nedgrävda orcher slåss ända in i döden vad det verkar. Plus att de fortsatt klarar att sända artilleryskurar mot våra tappra krigare. Kan det vara därför Biden sänder Atacms?? För att slå ut fortsatt starka ryska artilleriställningar??
Slåss in i döden låter som att ryssarna kämpar frivilligt in i döden, vilket dock är ett missförstånd.
Ryssarna har allmänt sett dålig moral. Egna spärrtrupper är vad som hindrar dem att fly fältet.
Massvis av infanterister har dött och ryssarna har slängt in stridsovana kockar och artillerister som infanteri-ersättning. Humöret är alltså inte på topp.

Motivation brukar slå klass och ryssarna har vare sig motivation eller klass.
Senast redigerad av Enterprise 2023-09-24 kl. 23:36.
Citera
2023-09-24, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Flera av Macgregors böcker (bl a ‘Transformation under Fire’) är måste läsning (required reading) för högre officerare inom det amerikanska försvaret.
Pentagon verkar ha större förtroende för hans analysförmåga än vad du har.

Hans analyser låg t.o.m till grund för invasionen av Irak och han ledde dessutom från främre leden.

Han säger som det är och det är därför han aldrig blev General. Han kan inte köpas…

Hans analys var tydligen felaktig även då.
Hans Blixt hade rätt 👍
Citera
2023-09-24, 23:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
I Ukraina har man Krim, med militärbasen Sevastopol som måste försvaras, förutom att Ryssland ha många andra intressen i Ukraina. Bland annat en stor ryck befolkningsgrupp. Sverige och Finland har inget sådant, och är helt ointressant för Ryssland,som dock helst hade sett att vi fortsatt att vara alliansfria.

Snart har ryssland inga intressen i Ukraina mer. Den ryska befolkningsgruppen är välkomna att åka hem till ryssland om det inte passar att vara i Ukraina. Om Sverige och Finland är ointressanta för ryssland, varför vill man då diktera deras utrikespolitik?
Citera
2023-09-24, 23:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Du har nog blandat ihop flera inlägg. Jag påstår att Ryssland inte har satsat hela sin militära kapacitet mot Ukraina, eftersom man har flera gränser att bevaka. Och ett stort land. Vad händer om t ex Kina börjar bråka med ryssarna, och de har hela militären vid Ukraina?

Då tar ryssarna till kärnvapen direkt, sen är det igång. Lycka till med det!
Citera
2023-09-24, 23:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nånting har smällt i St Petersburg, strömavbrott pågår.

https://x.com/Rinegati/status/1706001053852811751

St Petersburg och Moskva behöver konstanta strömavbrott, mer sånt tack! Ukraina kan mer än gärna ge tillbaka med samma mynt. Så länge inga civila dör av "direct fire" är det ok.
Citera
2023-09-25, 00:00
Medlem
Citat:
Rysslands gräns mot Norge kan inte vara med än högst en procent av Rysslands hela gräns mot andra länder, för att inte tala om kustlinjen.
Rysslands gräns mot Ukraina måste vara en av landets längsta gränser mot ett kanske blivande Natoland.

Lätt att glömma bort Finland, Kasakstan, Mongoliet och Kina.
Citera
2023-09-25, 00:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ryske regimkritikern Kara-Murza fick 25 års fängelse. Terrorn från regimen är nu total i Nazi-Ryssland.

https://www.themoscowtimes.com/2023/09/24/putin-critic-kara-murza-brought-to-siberian-penal-colony-a82548

Det är brutalt. Jag är tacksam för att jag inte får 25 år för att kalla Kristersson en rövhatt! Helt sinnes. 25 år, det är kanske de bästa åren av ditt liv? Jag är flabbergasted! Jag är tacksam över att jag inte är ryss.
Citera
2023-09-25, 00:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
ryssarna har lämnat gränserna mot Nato-länderna Norge och Finland nästan helt utan försvar, de har dragit tillbaka allt de kan från alla håll (därav Azerbajdzjans seger i endagarskriget tidigare i veckan när det rysk-backade Armenien klappade igenom och en av rysslands söndra-och-härska konflikter kanske slutade). Ska ryssarna eskalera så är det väl att barnamördare v.puttin tar fram sina blommiga kalsonger.

Visst kan ryssarna på papperet mobilisera många miljoner män, men de har inget att sätta i händerna på dem, inget sätt att hålla dem med mat bränsle och ammo. Det finns inte ett oändligt antal antika T55or att iordningställa. Hästdraget artilleri är väldigt besvärligt, men med rysk logik skulle det inte förvåna om det finns beredskapslager som innehåller kubikkilometervis av hö.

Det kanske är dags att slå tillbaka, annektera en del mark och sen erbjuda det i utbyte mot att ryssjävlarna åker hem från Ukraina?
Citera
2023-09-25, 00:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Visst kan vi kritisera McGregor, men hans analyser är ju av betydligt högre karat än alla fanatiska ukrainadårars fria fantasier som rikligt figurerar i den här tråden.

McGregor är en foliehatt, har du också en foliehatt? Vi vet att han går Putins ärenden, du gör dig bara dum genom att referera till honom. Hans analyser är anala, varken mer eller mindre. Jag förstår ärligt talat inte varför han vill sänka sitt anseende på detta viset, helt sinnes. Kan förstå det till viss del om det är en jävla massa dollares inblandade, men han borde redan ha en hyfsad pension med tanke på sin titel.
Citera
2023-09-25, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är brutalt. Jag är tacksam för att jag inte får 25 år för att kalla Kristersson en rövhatt! Helt sinnes. 25 år, det är kanske de bästa åren av ditt liv? Jag är flabbergasted! Jag är tacksam över att jag inte är ryss.
(((Kara-Murza))) är inte heller ryss
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in